Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawia informację dotyczącą wielkości rynku OOH w Polsce w drugim kwartale 2017 roku. Dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i Domu Mediowego Starcom (Publicis Media).
Q2 OOH 2017
Estymowana wielkość sprzedaży zamknęła się kwotą w wysokości ponad 140,5 Mio PLN i była dla tej samej bazy firm zbliżona do osiągniętej w drugim kwartale 2016 roku.
- Q2 OOH 2017 - 140,5 Mio PLN
- Q2 OOH 2016 - 140,8 Mio PLN
- OOH 2016 - 492,6 Mio PLN
Wygenerowane dane dotyczące wielkości sprzedaży największych firm regionalnych i zajmujących się reklamą wielkoformatową wskazują dalszy spadek w stosunku do roku ubiegłego. Biorąc pod uwagę te dane szacujemy wielkość sprzedaży całego rynku OOH w drugim kwartale roku 2017 na kwotę niespełna 158,0 Mio PLN.
Jakościowe zmiany na polskim rynku OOH pozwalają na efektywne wykorzystanie wszystkich oferowanych powierzchni ekspozycyjnych. Należy pamiętać, że do tej pory nie odnotowujemy żadnych bezpośrednich konsekwencji z tytułu przepisów tak zwanej ustawy krajobrazowej. Wspomniane zmiany są wyłącznie zasługą działań części branży, dla której porządkowanie przestrzeni publicznej jest priorytetowe i perspektywicznie pożądane.
Wiosną rozpoczął się sezon na intensywniejsza reklamę w sektorze „napoje i alkohole”. Stąd wysoka pozycja w rankingu. W „piątce” dominują niezmiennie cztery sektorach: „handel”, „żywność”, "telekomunikacja" oraz "media".
Q2 OOH 2017 SEKTOR
- Handel - 17%
- Napoje i alkohole - 13%
- Żywność - 12%
- Telekomunikacja - 11%
- Media - 11%
- Pozostałe sektory - 36%
H1 OOH 2017
Estymowana wielkość sprzedaży zamknęła się kwotą w wysokości ponad 239,8 Mio PLN i była dla tej samej bazy firm niższa od osiągniętej w drugim kwartale 2016 roku o 0,6%.
REKLAMA TRANZYTOWA
Głównymi graczami na polskim rynku pozostają w zakresie reklamy tranzytowej firmy: AMS S.A. oraz Business Consulting, dalej Synergic, Ströer Polska i Clear Channel Poland. Ströer ma wyłączność na eksponowanie reklam w Metrze Warszawskim (od początku 2017 roku), w tym w wagonach metra. Efekty działań sprzedażowych firmy Ströer w wagonach metra poznamy w drugiej połowie roku ze względu na okres przygotowawczy, który zakończył się w czerwcu br. Okres letni pozwoli zapewne na ostateczne wypracowanie całościowej koncepcji wykorzystania potencjału reklamowego metra.
Q2 2017 TRANZYT
W drugim kwartale 2017 roku wielkość sprzedaży wyniosła sumę w wysokości ponad 9,2 Mio PLN i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 14%.
Słabszy wynik jest rezultatem zmiany operatora reklam w wagonach Metra Warszawskiego. Info powyżej. Biorąc pod uwagę wyniki uzyskiwane w ostatnich trzech latach przez poprzedniego operatora reklam w wagonach metra, wynik Q2 w tranzycie byłby o 7% lepszy aniżeli rok wcześniej. Obecny rezultat sprzedaży jest uwarunkowany okresem przejściowym.
Wyniki sprzedaży obu pierwszych kwartałów 2017 roku w wysokości 15,0 Mio PLN pozostają niższe w stosunku do pierwszego półrocza roku ubiegłego o 13,3%.
Q2 2017 DOOH
Najważniejszym wydarzeniem na rynku jest wprowadzenie przez firmę JCDecaux nowoczesnych nośników „cyfrowych” na warszawskim lotnisku Okęcie. To prawdziwa rewolucja. Taki sam standard jak na głównych lotniskach w Paryżu. Zastosowane rozwiązania technologiczne oraz jakość emisji pozostawiają daleko w tyle znane w Polsce rozwiązania w galeriach handlowych.
Na podobną zmianę czekają teraz standardowe nośniki znajdujące się na dojeździe do terminali. Pozwoli ona na stworzenie jednego z najnowocześniejszych, zintegrowanych reklamowych przekazów cyfrowych w tej części Europy.
PROGNOZA
Podtrzymana: umiarkowanie optymistyczna. Sprzedaż OOH w 2017 utrzyma się na poziomie roku ubiegłego ze wskazaniem na niewielki wzrost. Nadal pozostaje otwarte pytanie dotyczące badań rynku OOH w ramach IBO.
Półroczny raport ilościowy nośników OOH zostanie opublikowany odrębnie.
Źródło: IRGZ