logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Reklama OOH w Polsce – 1. kw. 2024

   17.06.2024, przeczytano 360 razy
ilustracja
fot. Troy Stoi/Freeimages.com

OOHlife Izba Gospodarcza1 przedstawia informację dotyczącą wielkości rynku OOH w Polsce w pierwszym kwartale 2024 roku. Dane zostały przygotowane we współpracy OOHlife Izba Gospodarcza i Domu Mediowego STARCOM (Publicis Group).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-ooh-w-polsce-%E2%80%93-1.-kw.-2024,404674,artykul.html

Rok 2024 przyniósł zwiększenie liczby podmiotów działających na rynku reklamy OOH, których przychody uwzględniamy w raporcie Izby. Poniżej prezentujemy dane o wielkości sprzedaży dla rozszerzonej bazy firm, przy czym dynamika rynku w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego została obliczona w oparciu o bazę firm z Q1 2023.

Q1 2024 OOH. RYNEK

Q1 2024 167,28 mln

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej - KLASYCZNE OOH + CITY TRANSPORT + REKLAMA DIGITAL OOH zamknęła się kwotą w wysokości 167,28 mln PLN (w stosunku do tej samej bazy w Q1 2023 była wyższa aniżeli w pierwszym kwartale 2023 roku o 27,9%).

Wzrost sprzedaży OOH w Q1 2024 w stosunku do słabszego wynikowo Q1 2023 odzwierciedla trend utrzymania dobrej koniunktury dla reklamy OOH z drugiej połowy ubiegłego roku. Istotne są też zmiany cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH w związku z inflacją i większymi kosztami eksploatacji oraz rosnące udziały sprzedaży we wszystkich segmentach reklamy OOH, a przede wszystkim na nośnikach cyfrowych.

Wpływ poszczególnych segmentów rynku reklamy OOH na wynik Q1 2024.

Q1 2024. KLASYCZNE OOH

Q1 2024 113,83 mln

W Q1 2024 roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 113,83 mln PLN (w stosunku do tej samej bazy w Q1 2023 była wyższa aniżeli w pierwszym kwartale 2023 roku o 22,7%).

W klasycznym OOH główne przychody generują dwa rodzaje nośników: Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m² (w grupie nośników tradycyjnych). W Q1 2024 sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła ponad 67% przychodów. Stabilna pozostaje sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tradycyjnych nośnikach dużego formatu 36 m² i 48 m² (ca. 16,5% przychodów) oraz na nośnikach podświetlanych typu Backlight w różnych formatach (ca. 12% przychodów).

W związku ze znaczącym spadkiem podaży powierzchni ekspozycyjnych na tradycyjnych nośnikach w formacie 12 m², powierzchnie te przestają mieć istotny wpływ na sprzedaż reklamy OOH. Firmy decydują o zwiększaniu inwestycji w zakresie rozbudowy sieci nośników podświetlanych oraz cyfrowych.

Wydatki promocyjno-reklamowe w KLASYCZNYM OOH odnotowujemy w Q1 2024 nadal głównie w sektorach „handel”, „telekomunikacja”, „media”, „żywność” oraz „społeczne/polityczne”, co ma związek z kampanią samorządową. Utrzymuje się również zaangażowanie sektorów „podróże i turystyka” oraz „finanse”.

Udział sektorów w sprzedaży KLASYCZNEGO OOH w Q1 2024:

Q1 OOH KLASYCZNE
2024 SEKTOR
TELEKOMUNIKACJA 18%
HANDEL 15%
SPOŁECZNE/POLITYCZNE 14%
MEDIA 11%
ŻYWNOŚĆ 10%
PODRÓŻE I TURYSTYKA 9%
POZOSTAŁE SEKTORY 23%
RAZEM 100%

Q1 2024. CITY TRANSPORT

Q1 2024 10,57 mln

W Q1 2024 roku wielkość sprzedaży w City Transporcie wyniosła 10,57 mln PLN i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 46,8% (baza spółek w City Transporcie pozostała bez zmian).

Reklama w City Transporcie wykorzystuje zewnętrzne powierzchnie oraz wewnętrzne przestrzenie pojazdów komunikacji miejskiej. Wzrost sprzedaży w Q1 2024 w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego wiąże się przede wszystkim z możliwością wykorzystania nośników zainstalowanych w wagonach Metra Warszawskiego. W Q1 i Q2 2023 były one niedostępne.

Zainteresowanie reklamą w City Transporcie wiąże się ze zmieniającym się jakościowo portfolio powierzchni przeznaczonych dla celów reklamowych. Istotny jest tu również mobilny, duży zasięg na monitorowanych trasach przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej.

Q1 2024. REKLAMA DIGITAL OOH

Q1 2024 42,88 mln

W Q1 2024 sprzedaż DIGITAL OOH wyniosła 42,88 mln PLN (w stosunku do tej samej bazy w Q1 2023 była wyższa aniżeli w pierwszym kwartale 2023 roku o 38,0%).

Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł w Q1 2024 blisko 26%. W tym samym okresie 2023 roku był na poziomie 24%, a w całym ubiegłym roku 24,7%.

DIGITAL OOH utrzymuje trend wzrostowy ze względu na coraz większe zainteresowanie reklamodawców. Rośnie liczba nośników cyfrowych dostępnych na rynku OOH. Szybciej w przestrzeniach zamkniętych (galerie handlowe, sklepy wielkopowierzchniowe, kluby fitness, budynki biurowe, obiekty użyteczności publicznej, dworce kolejowe, lotniska, przejścia podziemne, pojazdy komunikacji miejskiej, wagony kolei podmiejskich i aglomeracyjnych). Wolniej w przestrzeni miejskiej ze względu na istniejące ograniczenia administracyjne. Upowszechniają się procesy automatyzacji zakupu i emisji reklam, w tym zastosowania programatycznego modelu zakupu.

Udział sektorów w sprzedaży DIGITAL OOH w Q1 2024:

Q1 DIGITAL OOH
2024 SEKTOR
TELEKOMUNIKACJA 17%
MEDIA 15%
PODRÓŻE I TURYSTYKA 14%
ŻYWNOŚĆ 13%
HANDEL 11%
SPOŁECZNE/POLITYCZNE 7%
POZOSTAŁE SEKTORY 23%
RAZEM 100%

Wydatki promocyjno-reklamowe w DIGITAL OOH odnotowujemy w Q1 2024 w sektorach zbieżnych do KLASYCZNEGO OOH.

Liderem w segmencie reklamy DIGITAL OOH jest firma Screen Network, a wśród czołowych graczy są firmy: Clear Channel Poland, AMS, Jet Line, Ströer, Synergic i IMS Sensory Media, oferujące emisję spotów zarówno na nośnikach usytuowanych w przestrzeniach zamkniętych, jak i w przestrzeni miejskiej.

Q1 2024. REKLAMA WIELKOFORMATOWA

W raporcie podsumowującym ubiegły rok – Raport OOH 2023, szacowaliśmy wartość rynku reklamy wielkoformatowej OOH w roku 2023 na blisko 150 mln PLN. Estymowana wielkość sprzedaży w Q1 2024 wynosi 36,5 mln PLN. Liderem w segmencie reklamy wielkoformatowej jest firma Braughman Group Media, a wśród czołowych graczy są firmy: Grupa RW Media oraz BP Media. Także firmy AMS, Synergic, Gigaboard Polska i Ströer oferują różnorodne opcje wielkoformatowych powierzchni ekspozycyjnych.

PROGNOZA 2024

Liczymy, że w tym roku dodatkowy, pozytywny wpływ na wynik sprzedaży będą mieć kampanie przed wyborami do samorządu i parlamentu europejskiego oraz przy okazji wielkich imprez sportowych: Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej oraz Letnich Igrzysk Olimpijskich. W związku z tym oczekujemy zwiększenia udziałów reklamy OOH na rynku mediów oraz dynamiki wzrostu na poziomie 12-16%.

W pierwszych dniach czerwca odbędzie się w Hong Kongu Kongres World Out Of Home Organization z udziałem wszystkich wiodących firm OOH na świecie. Tematami tego wydarzenia będą między innymi:

  • Wpływ sztucznej inteligencji na wiele aspektów naszej działalności.
  • Czy zrównoważony rozwój jest dla niektórych jak słoń w składzie porcelany.
  • Rosnące znaczenie ewolucji pomiaru odbiorców w mediach - wciąż najważniejsze wyzwanie dla OOH.
  • Ułatwianie zakupu reklamy OOH dzięki AdTech i wykorzystaniu narzędzi omnichannel.

igrz/lk/maj 2024

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

Dodatkowe informacje:

1 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej podjęło 7 maja 2024 roku uchwałę w sprawie zmiany nazwy Izby na: OOHlife Izba Gospodarcza.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przypomina, że zbliża się termin zakończenia naboru „Wzornictwo w MŚP” z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW). W ramach działania można otrzymać środki na opracowaną strategię wzorniczą, która będzie przedmiotem wdrożenia innowacji w przedsiębiorstwie. Budżet naboru to 100 mln...
czołowi międzynarodowi eksperci i działacze w obszarze zdrowia publicznego wzywają do rezygnacji ze sponsoringu dużych imprez sportowych przez duże marki słodzonych napojów. Nowa kampania pt. "Kick Big Soda Out of Sport” („Pozbądźmy się dużych marek napojów z imprez sportowych”) zwraca uwagę na szkodliwość obecnego modelu współpracy...
Biuro Coca-Cola HBC w Warszawie projektu Bit Creative
Biuro firmy Coca-Cola HBC w warszawskim budynku Business Garden rozlokowane zostało na 3 piętrach o łącznej powierzchni 5,5 tys. mkw. Inwestorowi zależało by było ono nie tylko funkcjonalne i dopasowane do stylu pracy korporacji, ale też zaprojektowane zgodnie z brandbookiem firmy. Do współpracy przy projekcie wnętrza zaprosili więc architektów...
Projekt „Fokus na Allure” w kampanii Peugeot E-3008
Agencja Leo Burnett Warszawa na zlecenie marki Peugeot zrealizowała projekt wokół kampanii wprowadzającej na rynek nowego elektrycznego SUV-a typu fastback „Next-Level” – Peugeot E-3008. Innowacyjny model promuje wirtualna galeria, prezentująca wynik współpracy marki Peugeot z wybitnymi fotografami.
Marka Tygryski stawia na multibranding
W poszukiwaniu jeszcze bardziej atrakcyjnych rozwiązań dla swoich Klientów, marka Tygryski specjalnie dla sieci sklepów Lidl przygotowała coś wyjątkowego! W ramach akcji multibrandingu razem z Grupą JuraPark, Tygryski o smaku toffi i miód malina pojawiły się na sklepowych półkach w nowych, większych opakowaniach. Lecz to nie wszystko… W...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764