logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Reklama OOH: III kwartał 2017 - Osłabienie rynku

   20.11.2017, przeczytano 737 razy
ilustracja
fot. Troy Stoi/Freeimages.com

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawia informację dotyczącą wielkości rynku OOH w Polsce w trzecim kwartale 2017 roku. Dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i Domu Mediowego STARCOM (Publicis Media).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-ooh%3A-iii-kwartal-2017---oslabienie-rynku,34536,artykul.html

Q3 OOH 2017

Estymowana wielkość sprzedaży zamknęła się kwotą w wysokości ponad 105,1 Mio PLN i była dla tej samej bazy firm niższa o 12% od osiągniętej w trzecim kwartale 2016 roku.

  • Q3 OOH 2017: 105,1 Mio PLN
  • Q3 OOH 2016: 119,5 Mio PLN
  • OOH 2016: 492,6 Mio PLN         


Wygenerowane dane dotyczące wielkości sprzedaży największych firm regionalnych i zajmujących się reklamą wielkoformatową wskazują w trzecim kwartale wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Biorąc pod uwagę te dane szacujemy wielkość sprzedaży całego rynku OOH w trzecim kwartale roku 2017 na kwotę ponad 120,0 Mio PLN.

Dane wskazują, że wykorzystanie powierzchni ekspozycyjnych na standardowych nośnikach reklamy spadło w trzecim kwartale 2017 roku o blisko 15% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Branża OOH sprzedała w okresie letnim mniej, aniżeli w kilku poprzednich okresach wakacyjnych. Jest to związane między innymi z mniejszą w tym roku liczbą letnich promocji i wydarzeń. Wpływ na wykorzystanie powierzchni mają również „zmiany sektorowe”, o czym poniżej.

Zestawiając wynik trzeciego kwartału do liczby sprzedanych w tym okresie powierzchni wnioskujemy wzrost jednostkowych cen sprzedaży. Dotyczy to zwłaszcza powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach premium. Ponadto branża OOH stara się wprowadzać nowe rynkowe rozwiązania celem utrzymania jak najwyższego poziomu sprzedaży. Nie jest to jednak w obecnej sytuacji łatwe.

Interesująca jest analiza dotycząca pięciu dominujących w OOH sektorów. Spadek w tym rankingu „telekomunikacji” jest trendem, który utrzymuje się już od kilku sezonów. Podobna sytuacja ma miejsce w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Rynek operatorów telekomunikacji wydaje się być ustabilizowanym i większe środki finansowe przesuwane są na różne formy promocji bezpośredniej.

Głębszej analizy wymaga znaczący spadek wydatków w sektorze „żywność” (Q3 2017 poniżej 7%). Sektor ten był w ostatnich latach znaczący dla reklamy OOH. Stosowna analiza zostanie przygotowana w raporcie rocznym

W trzecim kwartale 2017 w „piątce” dominują sektory: „handel”, "media", „czas wolny” oraz „napoje i alkohole”. Taki układ sektorów jest klasyczny dla tej pory roku (miesiące wakacyjne).

Q3 OOH 2017 SEKTOR

  • Handel: 23%
  • Media: 15%
  • Czas Wolny: 11%
  • Napoje i alkohole: 10%
  • Telekomunikacja: 9%
  • Pozostałe sektory: 32%


Q1-Q3 OOH 2017

Estymowana wielkość sprzedaży zamknęła się kwotą w wysokości ponad 344,9 Mio PLN i była dla tej samej bazy firm niższa od osiągniętej w trzecim kwartale 2016 roku o 4,4%.

REKLAMA TRANZYTOWA

Głównymi graczami na polskim rynku pozostają w zakresie reklamy tranzytowej firmy: AMS S.A. oraz Business Consulting, dalej Synergic, Ströer Polska i Clear Channel Poland oraz warszawska firma Warexpo.

Q3 2017 TRANZYT

W trzecim kwartale 2017 roku wielkość sprzedaży wyniosła sumę w wysokości ponad 9,4 Mio PLN i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 10,5%.

Wyniki sprzedaży trzech pierwszych kwartałów 2017 roku w wysokości 24,4 Mio PLN pozostają niższe w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 5,4%.

Reklama tranzytowa wraca do gry. Uwolnienie większej liczby pojazdów komunikacji miejskiej (przepisy unijne) pozwoliło na zwiększenie sprzedaży. Sądzimy również, że firma Ströer coraz lepiej radzi sobie ze sprzedażą powierzchni reklamowych w wagonach Warszawskiego Metra (jest tu operatorem od początku bieżącego roku). Reklama tranzytowa staje się w coraz większym stopniu reklamą premium.

Q3 2017 DOOH

Trwa rozwój sieci ekranów cyfrowych w centrach i galeriach handlowych (Clear Channel Poland) – Kraków, Wrocław, Warszawa oraz na dworcach kolejowych (nowa inwestycja Ströer Polska) – Wrocław, Kraków. Firma AMS rozpoczęła eksploatację ekranów CityInfoTv w warszawskich autobusach. Liderem rynku DOOH pozostaje Screen Network.

Estymowana wielkość sprzedaży w tym segmencie dla całości rynku DOOH wyniosła w trzech kwartałach 2017 roku kwotę ponad 17,0 Mio PLN. Porównywalna do tego samego okresu roku ubiegłego.

PROGNOZA

Podtrzymujemy umiarkowanie optymistyczną. Osłabienie rynku w trzecim kwartale i gorsze aniżeli rok temu wyniki nie będą zrównoważone w ostatnich miesiącach 2017 roku, zwłaszcza przy gorszych wynikach sprzedaży w listopadzie. Sprzedaż OOH w 2017 nieznacznie poniżej poziomu roku ubiegłego. W kolejnym okresie brak konkretnych informacji dotyczących badań rynku OOH w ramach IBO.

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764