logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Reklama prasowa okiem WSR (1): Reklama prasowa w 2008 roku – na dobry początek

Sławomir Wojtkowski   02.02.2009, przeczytano 10627 razy
Reklamodawca - Radio Eska Rock, Format ~A5, Medium 1 - JOY, nr 9 (30) / 2008

Koniec roku skłania do podsumowań. Nie dysponuję jeszcze pełnymi danymi na temat wydatków na reklamę prasową w Polsce w minionym roku, ani też informacjami o poziomie czytelnictwa prasy w naszym kraju. Z niecierpliwością czekam na te dane, bo po ich analizie spodziewam się, że będę mógł wygłosić krótki komentarz w stylu „nie było tak źle”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-prasowa-okiem-wsr-%282%29%3A-reklama-prasowa-w-2008-roku--na-dobry-poczatek,8454,artykul.html

Mam nadzieję, że wieści o zbliżającym się końcu prasy drukowanej (która, jak ogłosiła niedawno jedna z agencji internetowych, ostatecznie przestanie się ukazywać w 2012 roku), a nawet przewidywania, że na obecnym kryzysie najbardziej straci właśnie rynek reklamy prasowej – okażą się mocno przesadzone.

Niewątpliwie jednak miniony rok – i to już dziś możemy orzec z całą pewnością – był dla reklamy prasowej bardzo udany pod względem kreatywnym. Przeprowadzono wiele stojących na wysokim poziomie prasowych kampanii reklamowych, opublikowano mnóstwo ciekawych graficznie przekazów reklamowych, a nawet przełamano kolejne bariery formalne odważnie wykraczając poza klasyczne techniki druku.

Jak to zwykle bywa w reklamie (nie tylko prasowej), chętnie sięgano w części ilustracyjnej do kobiecego piękna. Może właśnie te przekazy miło jest sobie przypomnieć, szczególnie, że wyjątkowa uroda modelek znajdowała często doskonałe dopełnienie w żmudnej pracy grafika „oprawiającego” ją w nadrealne stroje, niecodzienne lub zupełnie niespotykane tła, sytuacje, uwikłania. Świat wyobraźni art directora czy grafika, kreującego - mniej lub bardziej subtelnie - nieistniejące światy, jest szczególnie miły dla oka i – dzięki temu – zazwyczaj dość dobrze zapamiętywalny.

(1)

(2)

(3)

Powyższe przekazy, reprezentujące reklamodawców zupełnie różnych branż, są pod kilkoma względami bardzo do siebie podobne. Są przede wszystkim strukturalnie bardzo proste. Stawiają na siłę oddziaływania obrazu. Elementy tekstowe ograniczone są właściwie wyłącznie do haseł i sloganów: „Moja chwila. Mój Dove”, „Sztuka stała się grą” i chyba najmniej oryginalne „Porusz emocje”. Zbyt rozbudowane wywody tekstowe mogłyby tu tylko popsuć wrażenie. A przecież chodzi właśnie o wrażenie, odczucie, wyobrażenie, skojarzenie, impuls… Sfera graficzna jest także bardzo oszczędna – zawiera właściwie tylko elementy identyfikujące markę i nadawcę reklamy (logo, packshot). Warta zauważenia jest też dynamika ilustracji – widać, że znane są twórcom tych reklam badania potwierdzające większą siłę przyciągania uwagi przez wizualizacje obrazujące ruch.

Na tle tych reklam nieco inaczej prezentuje się przekaz Vichy Laboratories. Tutaj ilustracja (także wyestetyzowana, odwołująca się do kobiecego piekna, ciekawa oraz… okupiona wielogodzinną pracą grafika) ma być tylko częścią siły oddziaływania tej reklamy. Istotna rolę pełnia tu bowiem rozbudowane elementy tekstowe zawierające rzeczowe informacje i racjonalnie (a nie tylko wrażeniowo czy emocjonalnie) przekonujące do zakupu przedmiotu reklamy. Przy okazji warto zwrócić uwagę na kolorystykę: jeśli to ma być nawilżanie, to musi być przezroczysto-biało-niebiesko-granatowo.

(4)

Wypada mieć nadzieję, że rok 2009 będzie pod względem jakości kreacji, projektowania oraz estetyki w reklamie prasowej jeszcze bardziej interesujący niż miniony i przyniesie nam wiele pretekstów do wspólnych analiz i wspólnych zachwytów. Choć pewnie też krytyki. Wydaje się, że szczególnie dużo jest do zrobienia w sferze równouprawnienia płci. Mężczyźni w reklamie nie są otoczeni taką „opieką graficzną” i „strategiczną” jak płeć piękna. Zresztą zobaczcie Państwo sami.

(5)

(6)

Źródło: Warszawska Szkoła Reklamy
www.szkolareklamy.pl

Dodatkowe informacje:

Reklamodawca 1: Mars Polska
Medium: Gala nr 48/2008 (z dn. 24/11/2008)
Format: ~A4

Reklamodawca 2: Techland
Medium: Photoshop, nr 4/2008
Format: ~A4

Reklamodawca 3: Adidas Poland Sp. z o.o.
Medium: Party nr 23/2008 (z dn. 03/11/2008)
Format: ~A4

Reklamodawca 4: L'Oreal Polska Sp. z o.o.
Medium: Party nr 22/2008 (z dn. 20/10/2008)
Format: 2 x ~A4

Reklamodawca 5: Pentagram Europe Sp. z o.o.
Medium: Logo, nr 12/2008
Format: ~A4

Reklamodawca 6: P4 Sp. z o.o.
Medium: Przekrój nr 48/2008 (z dn. 27/11/2008)
Format: ~A4


+ + +

Tekst opublikował użytkownik: Sławomir Wojtkowski



Sławomir Wojtkowski o sobie:

Sławomir Wojtkowski (ur. 1968), vice dyrektor Warszawskiej Szkoły Reklamy, wykładowca i trener prowadzący wykłady i szkolenia z zakresu strategii komunikacji marketingowej; przedmiotem jego szczególnych zainteresowań, ale i osobistą słabością, jest reklama prasowa, którą zajmuje się od 15 lat; pionier badań z zakresu struktury i percepcji reklamy drukowanej, wieloletni pracownik koncernów prasowych, m.in. Jürg Marquard Press (Przegląd Sportowy, Express, Sztandar) i wydawnictwa Infor (Marketing w praktyce, Manager).

Warszawska Szkoła Reklamy to placówka edukacyjna założona w 1993 r. w Warszawie jako pierwsza komercyjna szkoła reklamy w Polsce z uprawnieniami szkoły publicznej. Celem statutowym Szkoły jest rozwój myśli naukowej w zakresie komunikacji marketingowej i promocja zawodowa młodych adeptów tej sztuki. Poza programem zajęć prowadzonym w czterech specjalizacjach /grafika, fotografia, realizacja TV i strategia reklamy/ realizacja misji szkoły wyraża się poprzez organizację konferencji naukowych, warsztatów, konkursów i festiwali oraz poprzez program stypendiów dla najzdolniejszych studentów.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764