logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Reklama prasowa okiem WSR (1): Reklama prasowa w 2008 roku – na dobry początek

Sławomir Wojtkowski   02.02.2009, przeczytano 8089 razy
Reklamodawca - Radio Eska Rock, Format ~A5, Medium 1 - JOY, nr 9 (30) / 2008

Koniec roku skłania do podsumowań. Nie dysponuję jeszcze pełnymi danymi na temat wydatków na reklamę prasową w Polsce w minionym roku, ani też informacjami o poziomie czytelnictwa prasy w naszym kraju. Z niecierpliwością czekam na te dane, bo po ich analizie spodziewam się, że będę mógł wygłosić krótki komentarz w stylu „nie było tak źle”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-prasowa-okiem-wsr-%282%29%3A-reklama-prasowa-w-2008-roku--na-dobry-poczatek,8454,artykul.html

Mam nadzieję, że wieści o zbliżającym się końcu prasy drukowanej (która, jak ogłosiła niedawno jedna z agencji internetowych, ostatecznie przestanie się ukazywać w 2012 roku), a nawet przewidywania, że na obecnym kryzysie najbardziej straci właśnie rynek reklamy prasowej – okażą się mocno przesadzone.

Niewątpliwie jednak miniony rok – i to już dziś możemy orzec z całą pewnością – był dla reklamy prasowej bardzo udany pod względem kreatywnym. Przeprowadzono wiele stojących na wysokim poziomie prasowych kampanii reklamowych, opublikowano mnóstwo ciekawych graficznie przekazów reklamowych, a nawet przełamano kolejne bariery formalne odważnie wykraczając poza klasyczne techniki druku.

Jak to zwykle bywa w reklamie (nie tylko prasowej), chętnie sięgano w części ilustracyjnej do kobiecego piękna. Może właśnie te przekazy miło jest sobie przypomnieć, szczególnie, że wyjątkowa uroda modelek znajdowała często doskonałe dopełnienie w żmudnej pracy grafika „oprawiającego” ją w nadrealne stroje, niecodzienne lub zupełnie niespotykane tła, sytuacje, uwikłania. Świat wyobraźni art directora czy grafika, kreującego - mniej lub bardziej subtelnie - nieistniejące światy, jest szczególnie miły dla oka i – dzięki temu – zazwyczaj dość dobrze zapamiętywalny.

(1)

(2)

(3)

Powyższe przekazy, reprezentujące reklamodawców zupełnie różnych branż, są pod kilkoma względami bardzo do siebie podobne. Są przede wszystkim strukturalnie bardzo proste. Stawiają na siłę oddziaływania obrazu. Elementy tekstowe ograniczone są właściwie wyłącznie do haseł i sloganów: „Moja chwila. Mój Dove”, „Sztuka stała się grą” i chyba najmniej oryginalne „Porusz emocje”. Zbyt rozbudowane wywody tekstowe mogłyby tu tylko popsuć wrażenie. A przecież chodzi właśnie o wrażenie, odczucie, wyobrażenie, skojarzenie, impuls… Sfera graficzna jest także bardzo oszczędna – zawiera właściwie tylko elementy identyfikujące markę i nadawcę reklamy (logo, packshot). Warta zauważenia jest też dynamika ilustracji – widać, że znane są twórcom tych reklam badania potwierdzające większą siłę przyciągania uwagi przez wizualizacje obrazujące ruch.

Na tle tych reklam nieco inaczej prezentuje się przekaz Vichy Laboratories. Tutaj ilustracja (także wyestetyzowana, odwołująca się do kobiecego piekna, ciekawa oraz… okupiona wielogodzinną pracą grafika) ma być tylko częścią siły oddziaływania tej reklamy. Istotna rolę pełnia tu bowiem rozbudowane elementy tekstowe zawierające rzeczowe informacje i racjonalnie (a nie tylko wrażeniowo czy emocjonalnie) przekonujące do zakupu przedmiotu reklamy. Przy okazji warto zwrócić uwagę na kolorystykę: jeśli to ma być nawilżanie, to musi być przezroczysto-biało-niebiesko-granatowo.

(4)

Wypada mieć nadzieję, że rok 2009 będzie pod względem jakości kreacji, projektowania oraz estetyki w reklamie prasowej jeszcze bardziej interesujący niż miniony i przyniesie nam wiele pretekstów do wspólnych analiz i wspólnych zachwytów. Choć pewnie też krytyki. Wydaje się, że szczególnie dużo jest do zrobienia w sferze równouprawnienia płci. Mężczyźni w reklamie nie są otoczeni taką „opieką graficzną” i „strategiczną” jak płeć piękna. Zresztą zobaczcie Państwo sami.

(5)

(6)

Źródło: Warszawska Szkoła Reklamy
www.szkolareklamy.pl

Dodatkowe informacje:

Reklamodawca 1: Mars Polska
Medium: Gala nr 48/2008 (z dn. 24/11/2008)
Format: ~A4

Reklamodawca 2: Techland
Medium: Photoshop, nr 4/2008
Format: ~A4

Reklamodawca 3: Adidas Poland Sp. z o.o.
Medium: Party nr 23/2008 (z dn. 03/11/2008)
Format: ~A4

Reklamodawca 4: L'Oreal Polska Sp. z o.o.
Medium: Party nr 22/2008 (z dn. 20/10/2008)
Format: 2 x ~A4

Reklamodawca 5: Pentagram Europe Sp. z o.o.
Medium: Logo, nr 12/2008
Format: ~A4

Reklamodawca 6: P4 Sp. z o.o.
Medium: Przekrój nr 48/2008 (z dn. 27/11/2008)
Format: ~A4


+ + +

Tekst opublikował użytkownik: Sławomir Wojtkowski



Sławomir Wojtkowski o sobie:

Sławomir Wojtkowski (ur. 1968), vice dyrektor Warszawskiej Szkoły Reklamy, wykładowca i trener prowadzący wykłady i szkolenia z zakresu strategii komunikacji marketingowej; przedmiotem jego szczególnych zainteresowań, ale i osobistą słabością, jest reklama prasowa, którą zajmuje się od 15 lat; pionier badań z zakresu struktury i percepcji reklamy drukowanej, wieloletni pracownik koncernów prasowych, m.in. Jürg Marquard Press (Przegląd Sportowy, Express, Sztandar) i wydawnictwa Infor (Marketing w praktyce, Manager).

Warszawska Szkoła Reklamy to placówka edukacyjna założona w 1993 r. w Warszawie jako pierwsza komercyjna szkoła reklamy w Polsce z uprawnieniami szkoły publicznej. Celem statutowym Szkoły jest rozwój myśli naukowej w zakresie komunikacji marketingowej i promocja zawodowa młodych adeptów tej sztuki. Poza programem zajęć prowadzonym w czterech specjalizacjach /grafika, fotografia, realizacja TV i strategia reklamy/ realizacja misji szkoły wyraża się poprzez organizację konferencji naukowych, warsztatów, konkursów i festiwali oraz poprzez program stypendiów dla najzdolniejszych studentów.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Konferencja Online Marketing Day 2020 zakończona sukcesem
Ponad 3 500 osób wzięło udział w pierwszej edycji Online Marketing Day - konferencji poświęconej digital marketingowi. W jej ramach 16 ekspertów i praktyków podzieliło się swoją wiedzą na temat: SEO, content marketingu, reklamy w social media, Google Ads i E-commerce. Wydarzenie, pod honorowym patronatem IAB Polska, zostało zorganizowane przez SEMSTORM. Konferencja była...
Automatyzacja reklam dla Pizzaportal
Czy da się zrealizować kampanię reklamową online dla kilku tysięcy restauracji tak, by była aktualna, w czasie rzeczywistym i nie wprowadzała klientów w błąd? Tak, kluczem do sukcesu jest automatyzacja reklam! Dodatkowo, rozwiązanie może przynieść gigantyczne oszczędności. Dzięki współpracy z Bluerak, PizzaPortal wydała ponad milion złotych mniej na reklamę i zanotowała...
Z dwóch minut na antenie w trzynaście tysięcy publikacji
Christian Paul zyskał sławę 22 czerwca tuż po emisji materiału w głównym serwisie informacyjnym Telewizji Polskiej na temat kreacji Pierwszej Damy Agaty Kornhauser – Dudy. Wówczas udzielając komentarza, poświęcono mu łącznie 2 minuty czasu antenowego, które w wyniku researchu dziennikarzy i osób ze świata mody w kolejnych dniach przerodziło się w...
Besymbio - jak wprowadzić markę kosmetyków w czasie pandemii?
Polska marka innowacyjnych naturalnych produktów, których skład opiera się na certyfikowanych wyciągach roślinnych zamkniętych w szklanych opakowaniach – tym właśnie jest BeSymbio. Launch tego brandu jest potwierdzeniem na to, że nie warto odkładać realizacji biznesowych marzeń na później, pomimo trudnego czasu pandemii. Jakie działania miały miejsce w pierwszych tygodniach...
Od chwili, gdy więcej czasu spędzamy w domach, a mniej w galeriach, handel internetowy jest na fali. Jednocześnie wraz z recesją stajemy się mniej skłonni do beztroskich zakupów. E-sklepy już się na nią przygotowują i zmieniają swoją strategię działania. Eksperci Shoper opisują pięć zjawisk, które będą się umacniać w świecie postpandemicznym.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764