logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Reklama prasowa okiem WSR (1): Reklama prasowa w 2008 roku – na dobry początek

Sławomir Wojtkowski   02.02.2009, przeczytano 10592 razy
Reklamodawca - Radio Eska Rock, Format ~A5, Medium 1 - JOY, nr 9 (30) / 2008

Koniec roku skłania do podsumowań. Nie dysponuję jeszcze pełnymi danymi na temat wydatków na reklamę prasową w Polsce w minionym roku, ani też informacjami o poziomie czytelnictwa prasy w naszym kraju. Z niecierpliwością czekam na te dane, bo po ich analizie spodziewam się, że będę mógł wygłosić krótki komentarz w stylu „nie było tak źle”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-prasowa-okiem-wsr-%282%29%3A-reklama-prasowa-w-2008-roku--na-dobry-poczatek,8454,artykul.html

Mam nadzieję, że wieści o zbliżającym się końcu prasy drukowanej (która, jak ogłosiła niedawno jedna z agencji internetowych, ostatecznie przestanie się ukazywać w 2012 roku), a nawet przewidywania, że na obecnym kryzysie najbardziej straci właśnie rynek reklamy prasowej – okażą się mocno przesadzone.

Niewątpliwie jednak miniony rok – i to już dziś możemy orzec z całą pewnością – był dla reklamy prasowej bardzo udany pod względem kreatywnym. Przeprowadzono wiele stojących na wysokim poziomie prasowych kampanii reklamowych, opublikowano mnóstwo ciekawych graficznie przekazów reklamowych, a nawet przełamano kolejne bariery formalne odważnie wykraczając poza klasyczne techniki druku.

Jak to zwykle bywa w reklamie (nie tylko prasowej), chętnie sięgano w części ilustracyjnej do kobiecego piękna. Może właśnie te przekazy miło jest sobie przypomnieć, szczególnie, że wyjątkowa uroda modelek znajdowała często doskonałe dopełnienie w żmudnej pracy grafika „oprawiającego” ją w nadrealne stroje, niecodzienne lub zupełnie niespotykane tła, sytuacje, uwikłania. Świat wyobraźni art directora czy grafika, kreującego - mniej lub bardziej subtelnie - nieistniejące światy, jest szczególnie miły dla oka i – dzięki temu – zazwyczaj dość dobrze zapamiętywalny.

(1)

(2)

(3)

Powyższe przekazy, reprezentujące reklamodawców zupełnie różnych branż, są pod kilkoma względami bardzo do siebie podobne. Są przede wszystkim strukturalnie bardzo proste. Stawiają na siłę oddziaływania obrazu. Elementy tekstowe ograniczone są właściwie wyłącznie do haseł i sloganów: „Moja chwila. Mój Dove”, „Sztuka stała się grą” i chyba najmniej oryginalne „Porusz emocje”. Zbyt rozbudowane wywody tekstowe mogłyby tu tylko popsuć wrażenie. A przecież chodzi właśnie o wrażenie, odczucie, wyobrażenie, skojarzenie, impuls… Sfera graficzna jest także bardzo oszczędna – zawiera właściwie tylko elementy identyfikujące markę i nadawcę reklamy (logo, packshot). Warta zauważenia jest też dynamika ilustracji – widać, że znane są twórcom tych reklam badania potwierdzające większą siłę przyciągania uwagi przez wizualizacje obrazujące ruch.

Na tle tych reklam nieco inaczej prezentuje się przekaz Vichy Laboratories. Tutaj ilustracja (także wyestetyzowana, odwołująca się do kobiecego piekna, ciekawa oraz… okupiona wielogodzinną pracą grafika) ma być tylko częścią siły oddziaływania tej reklamy. Istotna rolę pełnia tu bowiem rozbudowane elementy tekstowe zawierające rzeczowe informacje i racjonalnie (a nie tylko wrażeniowo czy emocjonalnie) przekonujące do zakupu przedmiotu reklamy. Przy okazji warto zwrócić uwagę na kolorystykę: jeśli to ma być nawilżanie, to musi być przezroczysto-biało-niebiesko-granatowo.

(4)

Wypada mieć nadzieję, że rok 2009 będzie pod względem jakości kreacji, projektowania oraz estetyki w reklamie prasowej jeszcze bardziej interesujący niż miniony i przyniesie nam wiele pretekstów do wspólnych analiz i wspólnych zachwytów. Choć pewnie też krytyki. Wydaje się, że szczególnie dużo jest do zrobienia w sferze równouprawnienia płci. Mężczyźni w reklamie nie są otoczeni taką „opieką graficzną” i „strategiczną” jak płeć piękna. Zresztą zobaczcie Państwo sami.

(5)

(6)

Źródło: Warszawska Szkoła Reklamy
www.szkolareklamy.pl

Dodatkowe informacje:

Reklamodawca 1: Mars Polska
Medium: Gala nr 48/2008 (z dn. 24/11/2008)
Format: ~A4

Reklamodawca 2: Techland
Medium: Photoshop, nr 4/2008
Format: ~A4

Reklamodawca 3: Adidas Poland Sp. z o.o.
Medium: Party nr 23/2008 (z dn. 03/11/2008)
Format: ~A4

Reklamodawca 4: L'Oreal Polska Sp. z o.o.
Medium: Party nr 22/2008 (z dn. 20/10/2008)
Format: 2 x ~A4

Reklamodawca 5: Pentagram Europe Sp. z o.o.
Medium: Logo, nr 12/2008
Format: ~A4

Reklamodawca 6: P4 Sp. z o.o.
Medium: Przekrój nr 48/2008 (z dn. 27/11/2008)
Format: ~A4


+ + +

Tekst opublikował użytkownik: Sławomir Wojtkowski



Sławomir Wojtkowski o sobie:

Sławomir Wojtkowski (ur. 1968), vice dyrektor Warszawskiej Szkoły Reklamy, wykładowca i trener prowadzący wykłady i szkolenia z zakresu strategii komunikacji marketingowej; przedmiotem jego szczególnych zainteresowań, ale i osobistą słabością, jest reklama prasowa, którą zajmuje się od 15 lat; pionier badań z zakresu struktury i percepcji reklamy drukowanej, wieloletni pracownik koncernów prasowych, m.in. Jürg Marquard Press (Przegląd Sportowy, Express, Sztandar) i wydawnictwa Infor (Marketing w praktyce, Manager).

Warszawska Szkoła Reklamy to placówka edukacyjna założona w 1993 r. w Warszawie jako pierwsza komercyjna szkoła reklamy w Polsce z uprawnieniami szkoły publicznej. Celem statutowym Szkoły jest rozwój myśli naukowej w zakresie komunikacji marketingowej i promocja zawodowa młodych adeptów tej sztuki. Poza programem zajęć prowadzonym w czterech specjalizacjach /grafika, fotografia, realizacja TV i strategia reklamy/ realizacja misji szkoły wyraża się poprzez organizację konferencji naukowych, warsztatów, konkursów i festiwali oraz poprzez program stypendiów dla najzdolniejszych studentów.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764