logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Reklama zewnętrzna w Polsce 2020

   03.03.2021, przeczytano 417 razy
ilustracja
fot. Troy Stoi/Freeimages.com

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawia informację dotyczącą wielkości rynku OOH w Polsce w 2020 roku. Dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i Domu Mediowego STARCOM (Publicis Media).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklama-zewnetrzna-w-polsce-2020,390447,artykul.html

OOH 2020 KLASYCZNE OOH, CITY TRANSPORT, DOOH

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej: KLASYCZNE OOH + CITY TRANSPORT + DOOH zamknęła się kwotą w wysokości ponad 351,6 mln PLN i była dla tej samej bazy firm niższa aniżeli w roku 2019 roku o 38,8%.

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w roku 2020:

KLASYCZNE
OOH
CITY
TRANSPORT
DOOH RAZEM
Rynek
Q1 2020 78,1 6,5 15,7 100,3
Q2 2020 38,6 2,5 5,4 46,5
Q3 2020 81,4 6,6 14,0 102,0
Q4 2020 84,8 7,4 10,6 102,8
2020 282,9 23,0 45,7 351,6
2020 vs 2019 - 38,6% - 52,9% - 29,7% - 38,8%

2020 OOH RAZEM: 2020 351,6 mln - 38,8%

Pandemia Covid-19 spustoszyła rynek OOH w 2020 roku. Główny wpływ na taki wynik miały znaczące ograniczenia związane z wprowadzeniem stanu epidemiologicznego na terenie całego kraju. Lockdown i zamknięcie wielu dziedzin gospodarki oznaczały rezygnację lub przesunięcie akcji promocyjnych i kampanii reklamowych OOH dużej grupy klientów branży OOH. Ze względu na swoją specyfikę reklama OOH ucierpiała najbardziej pośród wszystkich mediów.

2020 KLASYCZNE OOH: 2020 282,9 mln - 38,6%

Klasyczne OOH poniosło w skali roku straty na poziomie całego rynku. Jako pozytywny trend można uznać większe wykorzystanie klasycznych nośników OOH w Q4 w stosunku do Q3 2020. Oznacza to, że klienci postawili na sprawdzone rozwiązania, rezygnując z kosztownych eksperymentów kreatywnych.

2020 CITY TRANSPORT: 2020 23,0 mln - 52,9%

Wynik w tym segmencie reklamy OOH jest bezpośrednio związany z ograniczeniami dotyczącymi liczby wykorzystanych pojazdów komunikacji miejskiej oraz zmieniającymi się kilkukrotnie w ciągu roku przepisami związanymi z dopuszczalną liczbą pasażerów.

Bezwzględny lockdown w kwietniu i maju 2020 roku spowodował znaczące zmniejszenie ruchu samochodowego i pieszego, przed wszystkim w największych miastach i aglomeracjach. W czerwcu powrócił do względnie wysokiego, na poziomie 80-90% w porównaniu do okresu sprzed pandemii. Takie wskaźniki odnotowaliśmy także dla kolejnych miesięcy 2020 roku. Wyjątkiem było Warszawskie Metro, które w czerwcu i miesiącach letnich przewoziło mniej pasażerów (w czerwcu – 52%, w lipcu – 32% i w sierpniu – 25%).

2020 DOOH: 2020 45,7 mln - 29,7%

Najmniejszy spadek odnotowaliśmy w 2020 roku w reklamie DOOH. Przede wszystkim ze względu na dobrą sprzedaż w Q1, wyższą o jedną trzecią aniżeli rok wcześniej. Po dość optymistycznym wyniku w Q3, pod koniec roku przyszło kolejne załamanie.

Należy jednak spojrzeć na wynik DOOH od strony udziału w rynku, który w tych pandemicznych warunkach wyniósł 13% w sprzedaży OOH w 2020 roku. I świadczy o rosnącej roli DOOH w kampaniach OOH.

2020 SPRZEDAŻ W SEKTORACH

2020 SEKTOR
HANDEL 25%
TELEKOMUNIKACJA 13%
ŻYWNOŚĆ 10%
MEDIA 9%
NAPOJE, ALKOHOLE 6%
CZAS WOLNY 6%
POZOSTAŁE SEKTORY 31%
RAZEM 100,0%

Wydatki w ujęciu sektorowym przynależą niezmiennie do tych samych reklamodawców, dla których reklama OOH jest niezależnie od sytuacji ważna. Patrząc jednak na wysokość wydatków w minionym roku:

  • W sektorze „produkty farmaceutyczne, leki” wydatki nie odbiegały od tych poniesionych w 2019 roku.
  • W sektorach „handel” i „telekomunikacja” były niższe na poziomie 20%.
  • W sektorach „żywność” i „napoje, alkohole” niższe o ponad 40%.
  • Największy spadek nastąpił w sektorach: „media”, „czas wolny” – ponad 50%, „odzież i obuwie”, „higiena i pielęgnacja” – ponad 60%.

2020 Q4 OOH INFO

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej: KLASYCZNE OOH + CITY TRANSPORT + DOOH zamknęła się w czwartym kwartale 2020 roku kwotą w wysokości ponad 102,8 mln PLN i była dla tej samej bazy firm niższa aniżeli w tym samym okresie roku 2019 roku o blisko 40 %.

KLASYCZNE
OOH
CITY
TRANSPORT
DOOH RAZEM
Rynek
Q4 2020 84,8 7,4 10,6 102,8
2020 vs 2019 - 35,5% - 54,3% - 53,3% - 39,7%

Sprzedaż w Q4 2020 pozostała na poziomie sprzedaży w Q3. A nadzieje na większą aktywność reklamodawców na koniec roku okazały się zbyt optymistyczne. Warto jednak podkreślić, że Q4 był w zakresie klasycznego OOH oraz CITY TRANSPORTu najlepszy w miniony m roku.

2020 PODSUMOWANIE I PROGNOZA

2020 przeszedł do historii. I właściwie winno to wystarczyć za całe jego podsumowanie. Patrząc na różne podsumowania i analizy, tak w Europie, jak i w Ameryce oraz na Dalekim Wschodzie, branża reklamy OOH może wracać do poziomu sprzedaży z roku 2019 przez kolejne trzy lata.

2021 PROGNOZA: 2021 vs 2020 brak

Pełny Raport OOH 2020 w Polsce, zawierający więcej analiz i danych o podaży nośników reklamy OOH i DOOH, będzie opublikowany i kolportowany w przyszłym miesiącu.W obecnej sytuacji stawianie prognoz na rok 2021 jest bezcelowe. Jest zbyt dużo niewiadomych związanych z czynnikami gospodarczymi i społecznymi. Sądzimy, że jakiekolwiek przewidywania będą ewentualnie możliwe w drugiej połowie tego roku.

IGRZ/OOH 2020/luty 2021

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Platforma ESB - nowa funkcjonalność
Od tego tygodnia na platformie ESB jest dostępna nowa funkcjonalność. Pozwala ona na logowanie się agencji reklamowych.
Trwa kampania Spodów Tortowych od Dan Cake
Główny motyw przekazu komunikacyjnego opiera się na tym, że Spody Tortowe to podstawa do świętowania urodzin, imienin, rocznicy, osiemnastki, chrztu, komunii, a nawet zwykłej domówki i każdej innej okazji. Aby wyeksponować różnorodność możliwości w tym zakresie, została zorganizowana sesja zdjęciowa dla 10 autorskich przepisów Gabrieli Sowy -...
Ponad 4,5 miliona podrobionych produktów i komponentów drukarskich w rękach HP
W zeszłym roku, na terenie Europy, Bliskiego Wschody i Afryki (EMEA), Azji i Pacyfiku oraz obu Ameryk, zespół HP Anti-Counterfeiting and Fraud (ACF) skonfiskował ponad 4.5 miliona sfałszowanych produktów, części i komponentów drukarskich – wliczając w to duże ilości tuszy i tonerów. Przejęcia miały miejsce między listopadem 2019 r. a...
Strategiczne partnerstwo OLX i Abstra na kanale „Do Roboty”
Abstra rozpoczęło współpracę z partnerem strategicznym – OLX przy realizacji cyklu na kanale „Do Roboty” (YouTube) poświęconemu 52 różnym zawodom. Partnerstwo pozwoliło stworzyć formułę stanowiącą połączenie rozrywki z promocją kategorii OLX Praca.
Nowa kampania reklamowa serków wiejskich OSM Piątnica
OSM Piątnica to pierwszy producent w Polsce, który wprowadził na rynek serki wiejskie. Stały się one znakiem rozpoznawczym Spółdzielni, a Piątnica jest obecnie liderem tej kategorii w Polsce. Klasyczny Serek Wiejski z Piątnicy to delikatne ziarna twarożku zanurzone w słodkiej śmietance. Obecnie, oprócz podstawowej wersji, dostępne są także Serki Wiejskie z...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764