logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak wybrać wrzeciono do frezarki lub grawerki CNC?

   28.06.2004, przeczytano 29745 razy

Wybór wrzeciona czy głowicy frezerskiej jest bardzo ważny. Wrzeciona szczotkowe w plastikowej obudowie typu Metabo lub Kress mogą wystarczyć co najwyżej do pracy w sklejce czy w miękkich tworzywach, nie nadają się jednak do profesjonalnych zastosowań. Zużywają się one już po kilku godzinach intensywnej pracy, a przy oszczędnej eksploatacji mogą wystarczyć na ok. pół roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-wybrac-wrzeciono-do-frezarki-lub-grawerki-cnc,2264,artykul.html

Wrzeciona profesjonalne to wrzeciona bezszczotkowe, indukcyjne, sterowane falownikiem, na łożyskach ceramicznych ze szczelną komorą silnika. Mają koniecznie obudowę metalową.

Wybieramy obroty i moc wrzeciona
Obroty wrzeciona to nominalna wartość z tabliczki znamionowej (12.000, 15.000, 18.000, 24.000, 40.000 obr./min.) co nie oznacza, że wrzeciono zawsze musi się kręcić z tymi obrotami. Obroty można regulować falownikiem, jednak należy pamiętać, że moc wrzeciona jest iloczynem momentu i prędkości obrotowej. Zmniejszając obroty o połowę uzyskamy przy tym samym momencie dwukrotnie mniejszą moc. Tu trzeba iść na kompromis, ponieważ nie ma wrzeciona "do wszystkiego". Im większa moc wrzeciona tym najczęściej większe średnice łożysk, a te z kolei są powodem ograniczania prędkości obrotowej wrzeciona. Im większa średnica łożyska, z tym większą siłą odśrodkową kulki naciskają na bieżnie zewnętrznego pierścienia łożyska i tym samym wydziela się więcej ciepła (jedną z metod zmniejszenia tego efektu jest zastosowanie dużo lżejszych kulek ceramicznych). Dlatego wrzeciona o obrotach 40.000 obr./min. produkowane są najczęściej tylko w niewielkich zakresach mocy.

Wysokie obroty lubią: aluminium, drewno, materiały kompozytowe, laminaty itp. Wysokich obrotów raczej nie stosuje się przy obróbce stali (w szczególności nierdzewnej), tworzyw termoplastycznych i przy wierceniu wiertłami HSS.

Co do mocy - podstawowym kryterium wyboru są maksymalne średnice frezów, które będziemy stosować i rodzaj obrabianych nimi materiałów:

  • Do obróbki aluminium, tworzyw, drewna, laminatów frezami do 5 mm wystarczy wrzeciono 0.8 kW/24.000 obr./min. Frezy do 8 mm wymagają 1kW, do 12mm - 3.3kW, zaś do 16mm - 5.6kW mocy.
  • Do stali powinniśmy wybrać przede wszystkim wrzeciono o mniejszych obrotach - od 15.000 do 18.000 obr./min. i mocy 3.3 kW dla średnicy 10 mm, 5.6 kW dla 12 mm, 7 kW dla 16 mm oraz 10 kW dla 20 mm. Jeżeli planujemy wiercić w stali, musimy wybrać wrzeciono o większej mocy, ponieważ np. chcąc wiercić wiertłami 6 mm w stali przy 2000 obr./min. wrzecionem 5.6k W/18.000 obr, mamy do dyspozycji tylko 0.6 kW.

Nie należy porównywać mocy wrzecion z mocami konwencjonalnych frezarek wyposażonych w przekładnie, ponieważ zapasu momentu może być w ich wypadku inny. Trwałość omówionych wrzecion to ok. 10 lat.

Przemysław Kimla
skasujto_kimla@kimla.pl
www.kimla.pl


avatar użytkownika
+ +

Tekst opublikował użytkownik: kimla

(KIMLA)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Opakowanie pomaga zdobyć klienta w e-sklepie
Grudzień to bez wątpienia najważniejszy miesiąc w kalendarzu e-commerce. Wpływ na to mają nie tylko sezonowe wyprzedaże czy Święta Bożego Narodzenia, ale także liczne okazje, które na stałe zagościły w świadomości konsumentów i przez wielu traktowane są jako doskonały moment na zakup gwiazdkowych upominków. Warto wykorzystać tę okazję, aby maksymalnie zintensyfikować...
Globalna wartość rynku e-commerce zwiększy się do poziomu 6,3 biliona dolarów w 2023 roku, co stanowi wzrost o 21% w stosunku do 2021 roku. Podczas, gdy polski rynek urośnie o 34,7% do wartości 124 miliardów zł. Jednak przyszły rok przyniesie wiele wyzwań dla e-commerce, na który największy wpływ będą miały rosnące oczekiwania klientów, szybkość...
Marketingowy potencjał koperty
Choć rynek tradycyjnych przesyłek listowych od lat sukcesywnie się kurczy, to jeden z jego segmentów może pochwalić się wzrostem. Mowa o przesyłkach reklamowych. Niesłabnącą popularność direct mailingu potwierdzają zarówno eksperci zajmujący się organizacją korespondencji masowej dla firm oraz instytucji, jak i sami konsumenci. Najnowszy Raport Polskiego...
Phygital czyli czołowy trend handlu A.D. 2023?
Phygital, a więc łączenie dwóch „handlowych światów” - wirtualnego i rzeczywistego – będzie jednym z najważniejszych trendów definiujących oblicze branży retail w najbliższej przyszłości. A to m.in. dlatego, że tradycyjna sprzedaż w fizycznych placówkach handlowych nadal ma się świetnie – według analizy Worldwide...
Czy sztuczna inteligencja pozbawi dziennikarzy i copywriterów pracy?
Narzędzia sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej popularne przy pisaniu treści. Platformy zasilane tą techniką dają twórcom narzędzia do kreowania tekstu, czyniąc planowanie contentu prostszym niż kiedykolwiek. Jednym z największych wyzwań w tworzeniu treści jest po prostu nieustanna kreatywność. Zazwyczaj to autor ustala „background” i...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764