logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Reklamy z wizerunkami polityków - broń w rękach cyberprzestępców

  PR 15.05.2025, przeczytano 290 razy
ilustracja

Gorączka kampanii prezydenckiej trwa w najlepsze i rozgrzewa emocje wielu wyborców do czerwoności. Niestety, cyberprzestępcy doskonale o tym wiedzą i bez skrupułów to wykorzystują. Nie tylko publikują w Internecie fake newsy i sieją dezinformację, ale także często ich celem są pieniądze Polaków. W ubiegłym roku aż 26 proc. oszustw inwestycyjnych dotyczyło fałszywych reklam z wizerunkami polityków. To dwukrotnie więcej niż w przypadku celebrytów (14 proc.) – wynika z raportu rocznego CSIRT KNF.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/reklamy-z-wizerunkami-politykow---bron-w-rekach-cyberprzestepcow,408812,artykul.html

Cyberprzestępcy doskonale wiedzą, kogo atakować. Na ich celowniku znajdują się przede wszystkim młode osoby, bo to one najczęściej przesiadują w mediach społecznościowych. Właśnie tam oszuści zamieszczają fałszywe reklamy, podszywając się pod kandydatów na prezydenta i innych znanych polityków. Aż 35-37 proc. Polaków w wieku 18-44 lata przyznało, że padło ofiarą kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych. Dla porównania – w grupie wiekowej 45-64 lata ten odsetek jest zdecydowanie niższy i wynosi 26 proc., a wśród seniorów powyżej 65. roku życia jedynie 20 proc. – wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.

Starsi ufają oficjalnym komunikatom, a młodzi mediom społecznościowym

Przestępcy bezlitośnie wykorzystują nasz brak wiedzy dotyczący cyberbezpieczeństwa. Co prawda, aż 57 proc. Polaków przyznaje, że szuka informacji na ten temat w oficjalnych komunikatach, ale w tej grupie zdecydowanie dominują seniorzy (76 proc.). Z kolei młodsi (25-34 lata) korzystają z tego źródła najrzadziej (36 proc.). Z drugiej strony, prawie połowa Polaków (47 proc.) na pierwszym miejscu stawia media społecznościowe, a wśród osób w wieku 18-24 lata ten wskaźnik wynosi aż 62 proc.

– Młodzi ludzie traktują media społecznościowe jako główne źródło informacji. Niestety, cyberprzestępcy dobrze o tym wiedzą i to wykorzystują. Stosują od lat najpopularniejszą metodę oszustwa, czyli phishing. Polega na podszywaniu się pod znane osoby lub instytucje. Kliknięcie w fałszywą reklamę z wizerunkiem polityka może skończyć się fatalnie, bo zdalnym przejęciem urządzenia i opróżnieniem konta z pieniędzy. A to dopiero początek, ponieważ wykradzione dane osobowe mogą posłużyć do zaciągnięcia kolejnych zobowiązań finansowych – ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert ChronPESEL.pl.

Fałszywe inwestycje w polityczne emocje

Zwłaszcza że cyberprzestępcy coraz częściej stosują złożone, wieloetapowe schematy działań, wykorzystując media społecznościowe do publikowania fałszywych treści. Podszywają się pod polityków, tworząc reklamy wyglądające jak artykuły znanych serwisów prasowych lub oficjalne komunikaty instytucji rządowych. W takich materiałach często rozpowszechniają nieprawdziwe informacje, na przykład o rzekomej śmierci lub skandalach z udziałem osób publicznych.

Ale na tym sztuczki cyberprzestępców się nie kończą. Coraz większą popularność wśród oszustów zdobywa technologia deepfake, umożliwiająca tworzenie realistycznych, lecz całkowicie fałszywych nagrań wideo z udziałem znanych osobistości. Celem takich działań jest nakłonienie odbiorców do pozornie atrakcyjnych inwestycji i wyłudzenie środków finansowych. Według danych CERT Polska, w 2024 roku odnotowano aż 139 przypadków nielegalnego wykorzystania wizerunku osób publicznych, w tym polityków, celebrytów, dziennikarzy, sportowców oraz lekarzy.

Walka z cyberprzestępcami jak z wiatrakami

Skuteczna walka z fałszywymi reklamami wykorzystującymi wizerunek polityków stanowi duże wyzwanie. Niestety, często sami ułatwiamy zadanie cyberprzestępcom. Zaledwie 11 proc. Polaków, którzy mieli do czynienia z wyłudzeniem danych osobowych, zgłosiło ten incydent do CERT Polska. W efekcie większość niebezpiecznych stron w ogóle może nie trafić na listę ostrzeżeń tej organizacji.

Nie pomaga też podejście największych platform społecznościowych. CERT Polska w ubiegłym roku apelował do Mety o większe bezpieczeństwo reklam, w tym automatyczne blokowanie stron umieszczonych na liście ostrzeżeń. Niestety, bez skutku, ponieważ Facebook i Instagram nie przyjęły tych postulatów.

– Musimy być czujni na każdym kroku w mediach społecznościowych. Nie klikajmy w podejrzane newsy z szokującymi nagłówkami, ani w reklamy wyjątkowo atrakcyjnych inwestycji, nawet jeśli promują je znani politycy. Podstawą cyberbezpieczeństwa jest również dbanie o regularne aktualizacje programów antywirusowych i monitorowanie swojego numeru PESEL w sieci – dodaje Bartłomiej Drozd.

Źródło: Krajowy Rejestr Długów, Chroń PESEL

Dodatkowe informacje:

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pt. „Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w Internecie” zostało przeprowadzone w listopadzie 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1500 dorosłych Polaków przez IMAS International.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Carlsberg partnerem festiwalu Letnie Brzmienia 2025
Marka Carlsberg została oficjalnym partnerem festiwalu Letnie Brzmienia 2025, jednego z najpopularniejszych wydarzeń muzycznych tego lata w Polsce. Przez całe wakacje piwo Carlsberg będzie obecne na festiwalowej trasie ze swoją strefą, która stanie się przestrzenią spotkań, relaksu i dobrej zabawy w duchu hasła „Wszystko co najlepsze zaczyna się od ciekawości?...
Biedronka i marka Polaris wspierają młodych piłkarzy ręcznych
Biedronka, która już od ubiegłego roku wspiera polską piłkę ręczną, rozszerza współpracę ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce. Woda Polaris, dostępna wyłącznie w sklepach sieci, została Oficjalną Wodą Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej Mężczyzn do lat 21, a sieć Biedronka - „Narodowym Dostawcą” mistrzostw. Inauguracja rozgrywek najlepszych młodych piłkarzy...
Krzysztof Ibisz i Awantura o kasę w kampanii Plusha
Rozpoczyna się najnowsza kampania Plusha, który wjechał na plan teleturnieju „Awantura o kasę”. Drużyna Miśtrzów przebiła uczestników… milionem gigabajtów.
CAMINO A ESPANA - warszawska opowieść o hiszpańskim wzornictwie
11 czerwca 2025 roku Warszawa na kilka godzin przeniosła się na Półwysep Iberyjski. Wszystko za sprawą wydarzenia „SPAIN IS IN - CAMINO A ESPAÑA", które po raz drugi odbyło się w stolicy Polski. Inicjatywa ICEX España Exportación e Inversiones, Ambasady Hiszpanii i agencji OKK! PR ponownie przyciągnęła architektów,...
Kampania społeczna „MOCni w Słowach – Bo to, co mówisz, zostaje na zawsze”
16 czerwca wystartowała kampania społeczna „MOCni w Słowach – Bo to, co mówisz, zostaje na zawsze”, organizowana przez All About Parenting. Jej celem jest zwrócenie uwagi rodziców na to, jak codzienne słowa wpływają na emocje i rozwój dzieci oraz zachęcenie ich do refleksji nad tym, co sami słyszeli w dzieciństwie i jak dziś komunikują...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764