logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Relacja STGU z Łódź Design Festival 2019

   24.05.2019, przeczytano 398 razy
ilustracjastrzałka

STGU odwiedziło Łódź Design Festival 2019 – hasło tegorocznej edycji to „dobre życie”. W świetle ostatnich alarmujących doniesień o dramatycznym stanie naszego środowiska naturalnego, hasło „dobre” jednoznacznie przywodzi na myśl „harmonijne, etyczne”, zamiast powiedzmy „luksusowe” czy „wygodne”. I rzeczywiście w wystawach ŁDF pobrzmiewają takie hasła, jak „sustainable”, „reusable”, „responsible”. Patrząc na sfery zainteresowań młodych projektantów wzornictwa widać zmęczenie „designerstwem”, efekciarstwem – świadomość społeczna i ekologiczna zdecydowanie kieruje działania w stronę etycznej, odpowiedzialnej funkcjonalności, podporządkowując jej tak kuszące poszukiwanie nowatorskich form.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/relacja-stgu-z-lodz-design-festival-2019,382603,artykul.html

Ekspozycjom wzornictwa przemysłowego towarzyszą wystawy grafiki użytkowej, tam też skierowaliśmy nasze kroki. Pierwszą z nich był „Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy” zorganizowany przez Miejską Galerię Sztuki w Galerii Willa. Bardzo wdzięczny temat w kontekście komunikacji werbalno-wizualnej: zaproszeni artyści zinterpretowali charakterystyczne dla regionu łódzkiego słowa, jak np. „tytka”, „trambambula” czy „uśmotruchać”. Jak to bywa w przypadku gwar, dialektów czy naleciałości – niektóre słowa brzmiały dla nas (niełodzian) komicznie, zaś prace pełne humorystycznych „smaczków” jeszcze potęgowały to wrażenie. Na wystawę warto się wybrać z dziećmi – rodzice nacieszą oczy różnorodnymi, świetnie wydrukowanymi ilustracjami, a maluchy pobrykają w kąciku edukacyjnym. Nie da się także przejść obojętnie przez secesyjne wnętrza Willi wzniesionej w 1903 roku według projektu Gustawa Landau-Gutentegera – są nieprawdopodobnym dziełem sztuki samym w sobie.

Kolejny popis polskich ilustratorów to wystawa plakatów „LABEL Magazine x Bauhaus” w PURO Hotel. Stulecie Bauhausu, szkoły założonej w 1919 roku w Weimarze przez Waltera Gropiusa, to dla projektantów szczególne święto – chyba każdy z nas czuje się po trosze spadkobiercą rozwiniętych tam idei i form. Trudno się więc dziwić, że z plakatów bije przede wszystkim… sentyment, tęsknota za tamtymi kompozycjami, prostą geometrią, minimalistyczną typografią. Zaledwie kilka plakatów posługuje się współczesnym językiem wizualnym – pokusa cofnięcia się w czasie musiała być ogromna. Jednocześnie mimo stworzenia graficznej przestrzeni barwno-geometrycznej w duchu Bauhausu ekspozycja wywołuje dziwne wrażenie: oto magazyn traktujący o dobrach luksusowych prezentuje w lobby ekskluzywnego hotelu projekty wywodzące się z idei tworzenia pod kątem otwartego, egalitarnego społeczeństwa. Ale być może taki już los minionych ideałów – pozostać czystą dekoracją w przestrzeniach beneficjentów kapitalizmu.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

<>. 45 lat grafiki użytkowej” to z kolei propozycja dla miłośników grafiki edytorskiej i obserwatorów rozwoju projektowania graficznego na przestrzeni lat. Wystawa zorganizowana przez Łódzki Dom Kultury i Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi prezentuje historię najdłużej ukazującego się łódzkiego periodyku kulturalnego (od 1974 roku), a dokładniej – historię jego szaty graficznej. Prezentowane layouty stanowią odbicie zmieniających się założeń redakcyjnych, ruchów na rynku wydawniczym, ograniczeń technologicznych i wynikającej z nich kreatywności grafików i typografów. Wystawa jest także punktem odniesienia dla nowej odsłony „Kalejdoskopu”, której premierę zapowiedziano na maj 2019 roku. Autorem nowego layoutu jest Jakub „Hakobo” Stępień.

Wreszcie serce ŁDF – wystawa międzynarodowego konkursu „Make me”, dedykowana młodym projektantom startującym na rynku wzornictwa. Nagrodę specjalną ŁDF otrzymał Mateusz Mioduszewski za projekt „ASHka - ceramika z popiołu”, zaś laureatem nagrody głównej oraz nagrody specjalnej Interprint zostało studio Haus Otto (Nils Körner i Patrick Henry Nagel) za projekt „The One Dollar Glasses”. Celem projektu było zbadanie możliwości materiałów tańszych niż tytułowy dolar, aby umożliwić korzystanie z osiągnięć optyki osobom z krajów rozwijających się, dostarczając im proste narzędzia do wykonania okularów najmniejszym możliwym kosztem. Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy w finezyjnych formach drucianych obiektów nie doszukiwali się związków z trendami graficznymi –prezentowane elementy same układały nam się w plakat pełen modnych zygzaków, łuków i skośnych linii.

ilustracjastrzałka

Warto zajrzeć także na inne pokonkursowe wystawy: ekspozycja „Ma*zda Design” zapozna nas ze zwycięskimi projektami w kategoriach „znak”, „przestrzeń” i „człowiek”, zaś na „Must have” obejrzymy m.in. nagrodzoną złotem na zeszłorocznym ED Awards serię opakowań kosmetyków Hagi Baby studia Podpunkt, planszówkę „Psiechadzka – gra o psio-ludzkiej przyjaźni” Kasi Walentynowicz czy przepiękną kolekcję autorskich dekoracji naczyń porcelanowych, zaprojektowanych przez Wzorowe Towarzystwo i Łobzowska Studio. Polecamy uwadze również projekt edukacyjny „Ekoeksperymentarium” kolektywu Mamy Projekt: kuratorki zapraszają starszych i młodszych do wnętrza mieszkalnego ilustrowanej rodziny, od której można nauczyć się jak wspólnie, małymi krokami, upraszczać życie – oszczędzać czas i pieniądze, a także eliminować to, co zbędne czy niezdrowe. Zaś spoza kategorii projektowania graficznego rekomendujemy „Miłosne reżimy” autorstwa Adi Zaffran i Bine Roth – projekt kameralnej siłowni, oferującej możliwość ćwiczenia romantycznych gestów: wręczania kwiatów, dawania uścisku czy pocałunku.

Łódź Design Festival potrwa do 26 maja 2019 r. Wszystkie bilety i karnety dostępne online oraz w biurze festiwalowym na Tymienieckiego 3 w godzinach otwarcia festiwalu.

Relację przygotowali Ula i Filip Tofil

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Océ Colorado 1650 Canon złotym medalistą targów Festiwaldruku.pl
Podczas tegorocznego FestiwaluDruku.pl jury konkursowe już po raz siódmy przyznało Złote Medale targów. Wśród wyróżnionych znalazł się ploter Océ Colorado 1650 firmy Canon – model, który swoją premierę miał kilka miesięcy temu na targach FESPA.
Mateusz Gessler w nowej kampanii Hortex
Gotowe zupy mrożone to nowość w portfolio marki Hortex. Po raz pierwszy w historii firmy do działań reklamowych zaangażowany został ambasador.
Po rozwiązaniu przez Roberta Kubicę umowy z ROKiT Williams Racing, także PKN ORLEN, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, zakończy po tym sezonie współpracę sponsorską z zespołem. Koncern będzie kontynuował współpracę z zawodnikiem, pozostanie także w Formule 1 budując globalną rozpoznawalność marki.
W Integart Festiwal Druku trwa nadal!
Festiwal Druku 2019 dobiegł końca. Cieszymy się, że mogliśmy z Państwem spędzić wspólnie ten czas w szczególności, że przybyliście na to wydarzenie tak licznie. Cieszy nas fakt, że nasza oferta spotkała się z tak dobrym przyjęciem!
Opus B dla Gedeon-Richter
Wystartowała kampania marki Groprinosin. Za koncepcję i realizację działań odpowiada Opus B.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764