logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Relacja z konferencji Typografia w świecie mediów

   10.10.2012, przeczytano 1062 razy
strzałkistrzałka
Wykład Marcina Fischera

Spotkanie odbyło się 28 września w Multikinie Ursynów w Warszawie. W celu przedstawienia jak najszerszej perspektywy zaproszono do udziału ekspertów z różnych dziedzin. Całość składała się z czterech wykładów oraz prelekcji zaproszonego Gościa IT Media.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/relacja-z-konferencji-typografia-w-swiecie-mediow,16881,artykul.html

Pierwszy – „Moda w języku” został przygotowany i przeprowadzony przez dr Katarzynę Kłosińską. Tradycyjnie Gość IT Media nawiązywał swoją prelekcją do głównego tematu spotkania.

Dr Kłosińska omówiła zjawisko mody w języku, rozumianej jako używanie pewnych wyrazów bez wyraźnej potrzeby komunikacyjnej. Na przykładach kilku modnych rzeczowników i czasowników zaprezentowano takie konsekwencje nadużywania słów jak: rozmywanie się znaczeń, powstawanie nielogicznych tekstów itp.
Wśród modnych słów znalazła się m.in. „filozofia”, używana w wielu sloganach czy tekstach reklamowych np. filozofia paznokcia czy włosa. Także pojęcie „agresji”:  „agresywna linia nadwozia” czy „agresywne uzębienie”.

Kolejny referat „Harmonia czerni i bieli” – poznać zasady aby je przełamywać został wygłoszony przez dr Tomasz Wełnę, który  współpracuje z Akademią IT Media prowadząc seminaria: „Litera bez granic” i „Kaligrafia – taniec ręki”.

Uczestnicy mieli okazję zobaczyć analogię między rytmem w dziełach malarskich i rytmem w tekstach wykorzystujących typografię do tworzenia obrazów. Zostały pokazane prace, w których przekroczono granice tekstu i litery, ich celem nie była czytelność, ale uzyskanie pewnej formy. Dr Wełna pokazał w jaki sposób można korzystać z fontów, jak szukać nowych możliwości i inspiracji.

W związku z coraz popularniejszymi urządzeniami przenośnymi typu: komórki, tablety, czytniki książek elektronicznych postanowiliśmy poruszyć temat „Typografii urządzeń przenośnych” przygotowany przez wykładowcę Macieja Przepiórę
Uczestnicy dowiedzieli się m.in.:
- o mocnych i słabych stronach ekranu urządzenia przenośnego
- jak sprawić by tekst pozostał czytelny, a także możliwości i ograniczenia w przygotowaniu form używających fontów jako narzędzia do tworzenia pewnych form i obrazów.
- o dobrze krojów do użycia w ebooku.

Po zeszłorocznej konferencji typograficznej pojawił się temat wykorzystania typografii w przestrzeni publicznej. W związku z tym, we współpracy z dr Darią Rzepielą powstała prelekcja „Przestrzeń publiczna – typograficzne wyzwania” oraz gra „ty po gra fia”.

Wykład został zilustrowany wieloma przykładami typografii w przestrzeni. Można było zobaczyć przykłady świetnej kompozycji między architekturą i wkomponowaniem typografii np. w centrum „Stary Browar” w Poznaniu, gdzie harmonijnie połączono industrialne elementy z nowoczesną architekturą i logotypami.

Ostatnie wystąpienie zwracało uwagę na X muzę w wykładzie „Typografia w filmie i animacji 2 i 3D” . Przygotował go Marcin Fischer – montażysta i scenarzysta, współautor scenariusza, reżyser i współmontażysta Teatru TV pt. „Kontrym„
Typografia w ruchu jest nowym, specyficzny kierunek sztuki użytkowej, powstały na przecięciu typografii, filmu, animacji, designu i fotografii.

Na przykładach został przedstawione takie zagadnienia jak: Litera/znak jako surowiec ruchomego designu. Uczestnicy oprócz historii sekwencji tytułowych otrzymali garść inspiracji poprzez pokazanie dorobku studiów: Imaginary Forces, Digital Kitchen, MK12, Trollback and Co., Onesize

Ostatnia część prezentacji odnosiła się do case study: serialu Rubicon (Imaginary Forces) oraz filmy Andrzeja Jakimowskiego „Imagine” (autorstwa prowadzącego).Na ich podstawie pokazano czym charakteryzuje się wybitna sekwencja tytułowa i jak ją stworzyć.

Konferencja objęta była patronatem medialnym Signs.pl.

Źródło: IT Media

www.itmedia.pl

Galeria: Relacja z konferencji Typografia w Świecie Mediów

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764