logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Rewolucja w handlu: fenomen quick commerce i dark store

  PR 09.06.2023, przeczytano 497 razy
ilustracja

Wraz z rozwojem technologii i postępującą cyfryzacją społeczeństwa, handel elektroniczny stał się nieodłączną częścią naszego życia. Klienci poszukują wygody, szybkości i łatwości w zakupach on-line, co prowadzi do powstawania nowych modeli biznesowych takich jak quick commerce oraz dark store. Oba zjawiska odzwierciedlają ewolucję e-commerce i zmieniające się trendy zakupowe Polaków. Kupujemy mniej a częściej. Głównymi odbiorcami sklepów q-commerce są osoby młode, ceniące aspekt wygody oferowany przez internetowych retailerów. Co warto wiedzieć o coraz popularniejszym trendzie w świecie e-commerce?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rewolucja-w-handlu%3A-fenomen-quick-commerce-i-dark-store,400329,artykul.html

Q-commerce – co to właściwie jest?

Q-commerce to koncepcja, która łączy elementy e-commerce, dostaw na żądanie i handlu detalicznego. Polega na tym, iż sklepy online oferują natychmiastowe dostarczenie zamówień, nawet w ciągu kilku minut. W przeciwieństwie do tradycyjnego e-commerce, gdzie czas dostawy wynosi zazwyczaj kilka dni, q-commerce koncentruje się na błyskawicznej realizacji zamówień. Quick commerce kojarzy się zazwyczaj z dobrami konsumpcyjnymi szybko zbywalnymi lub codziennymi produktami. Jednak dzięki rozwiązaniom technologicznym i optymalizacji logistycznej coraz więcej firm dołącza do nowego sposobu pracy.

Firm działających na rynku q-commerce przybywa z różnych branż i przyjmują one różne modele biznesowe. Możemy wśród nich wyróżnić startupy, które budują od początku cały model, inwestują we własne magazyny i zatrudniają własnych kurierów. Drugi model biznesowy opiera się na współpracy z lokalami gastronomicznymi i dostawie dań prosto z restauracji. Trzeci rodzaj graczy to detaliści i duże sieci handlowe, które współpracują z operatorami logistycznymi, dzięki czemu dowożą klientom zakupy w modelu quick. Oferta poszczególnych firm również jest zróżnicowana: jedni gwarantują darmową dostawę przy kwocie minimalnej zamówienia, drudzy określają stawki za dostawę uzależnione od lokalizacji bądź wartości zamówienia. Marki różnią się również pod kątem lokalizacji/zasięgu: z niektórych aplikacji/usług możemy korzystać w określonych dzielnicach, a w innych przypadkach na terenie całego miasta.

Dostawy Same Day Delivery klucze do sukcesu?

- Usługa q-commerce często stanowi przewagę konkurencyjną. Coraz więcej producentów dostrzega konieczność wprowadzenia takiego rozwiązania. Nie są to już jedynie firmy z branży spożywczej. Przykładowo, niektóre sklepy obuwnicze również dysponują dostarczeniem wybranych produktów w ten sam dzień – wskazuje Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director, GlobalSM.

W celu spełnienia oczekiwań hiperszybkiej dostawy powstają tzw. Dark store, czyli magazyny przeznaczone wyłącznie do obsługi online. Różnią się one od sklepów tradycyjnych, ponieważ nie są dostępne dla Klientów na miejscu. Są to zamknięte przestrzenie, w których personel zbiera zamówienia online i przygotowuje do wysyłki bądź odbioru przez kurierów. Wnętrze sklepu jest szczegółowo zaplanowane, by zminimalizować czas zbierania produktów. Bardzo często czas kompletowania zamówienia przez pracowników optymalizowany jest dzięki aplikacji. Kompetencje technologiczne i systemy zarządzania zaopatrzeniem i zamówieniami są w tym segmencie usług kluczowe. „Ciemne sklepy” często pojawiają się w dogodnych lokalizacjach, blisko centrum miast by umożliwić podstawową funkcjonalność biznesu qcommerce – szybką dostawę.

- Pandemia była jednym z głównych czynników, który popchnął branżę quick commerce do przodu. Obostrzenia społeczne, dystans i tryb pracy zdalnej skłoniły konsumentów do zamawiania produktów do domu. Dodatkowo, wygoda, urbanizacja i szybki tryb życia wpłynęły na zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów – podsumowuje Beata Grosicka, Business Development and Client Service Director, GlobalSM. - Warto jednak wiedzieć, że pojawiły się już pierwsze wątpliwości dotyczące działalności dark-storów np. w Amsterdamie lub Barcelonie. Zarzuty dotyczą m.in. tego, że takie punkty utrudniają spokojne funkcjonowanie społeczności mieszkającej blisko nich. Nasuwa się więc pytanie, w którym kierunku rozwinie się ten trend w Polsce i czy również zaczną nam one przeszkadzać – dodaje.

Źródło: GlobalSM

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football
Marka SNACK !T, należąca do firmy Tarczyński S.A., została oficjalnym partnerem European League of Football (ELF), a kabanosy SNACK !T oficjalną przekąską ligi, co potwierdza specjalne logo na opakowaniach. Umowa sponsorska została zawarta na dwa lata. Jest to pierwsza zagraniczna współpraca marketingowa Tarczyński S.A., stanowiąca jednocześnie kluczowy element realizacji...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764