logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: RMF FM najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2022 roku

  PR 07.02.2023, przeczytano 1821 razy
ilustracjastrzałka

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez RMF FM. Stację w 2022 roku zacytowano łącznie 23,1 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), autor cyklicznego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Wirtualna Polska z wynikiem 22,6 tys. odniesień w innych tytułach zajęła drugie miejsce w rankingu. Podium natomiast zamyka Rzeczpospolita, której opublikowane treści polskie redakcje podały dalej 22,4 tys. razy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rmf-fm-najbardziej-opiniotworczym-tytulem-mediowym-2022-roku,398906,artykul.html

Dziennikarze najczęściej cytują tytuły prasowe

Zestawienie ogólne tworzy piętnaście najczęściej cytowanych tytułów mediowych 2022 roku. Wśród nich największy udział ma prasa – 33%, którą w rankingu ogólnym reprezentują Rzeczpospolita, Super Express, Gazeta Wyborcza, Fakt i Dziennik Gazeta Prawna. Jak podaje IMM, wszystkie tytuły z TOP 10 mediów prasowych łącznie uzyskały prawie 99 tys. cytowań — najwięcej na tle pozostałych zestawień. 27% udziału w TOP 15 stanowią natomiast stacje telewizyjne i są to kolejno TVN24, Polsat News, TVPInfo i TVN. Po 20% przypada zarówno portalom internetowym w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia, jak i stacjom radiowym reprezentowanym przez RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24.

RMF FM numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju

Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa stacja RMF FM, na którą dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku ponad 23 tys. razy. Wysoki wynik stacja zawdzięcza między innymi przeprowadzonym sondażom na temat bieżących wydarzeń w kraju, jak ten opublikowany w listopadzie na temat obaw Polaków związanych z rosnącą inflacją. Inne redakcje często odnosiły się także do audycji z udziałem najważniejszych polityków, między innymi z ministrem Adamem Niedzielskim, który we wrześniu zapowiedział możliwość noszenia maseczek zimą, nie z powodu wzrostu zakażeń na koronawirusa SARS-CoV-2, ale z uwagi na zanieczyszczone powietrze. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest Wirtualna Polska, której informacje w 2022 roku publikowano w innych mediach 22,6 tys. razy – portal awansował tym samym o jedno oczko względem roku poprzedniego. Podium zamyka dziennik Rzeczpospolita ze wzrostem o dwa miejsca w stosunku do roku 2021 i wynikiem 22,4 tys. powołań.

Niedościgniona Rzeczpospolita liderem cytowalności prasy

Rzeczpospolita z liczbą 22,4 tys. wzmianek utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego 2022 roku. Najwyższy skok cytowań nastąpił już w styczniu 2022, kiedy zainteresowanie wzbudził sondaż przeprowadzony na zlecenie dziennika na temat powołania komisji śledczej, która miała zbadać doniesienia o wykorzystywaniu systemu Pegasus do inwigilacji polityków opozycji. Miejsce drugie z awansem o dwie pozycje w stosunku do 2021 i liczbą 15,7 tys. powołań zajmuje Super Express. Trzecią pozycję ma Gazeta Wyborcza, do informacji której w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 14 tys. razy. Największe wzrosty natomiast należą do tygodników Sieci (5,6 tys.), Gazeta Polska (3,3 tys.) oraz Newsweek (3 tys.) – tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na miejscach szóstym, ósmym oraz dziesiątym.

ilustracjastrzałka

Na podium zestawienia stacji telewizyjnych: TVN24, Polsat News i TVP Info

Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24, cytowany w 2022 roku prawie 16,3 tys. razy. Na nadawcę najczęściej powoływano się w sierpniu – wówczas stacja relacjonowała wydarzenia w związku z tragicznym wypadkiem polskiego autokaru w Chorwacji oraz katastrofą ekologiczną na Odrze. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem ponad 12,3 tys. wzmianek, a podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik prawie 11,4 tys. powołań w innych mediach. O trzy pozycje wyżej w porównaniu do roku 2021 znalazła się telewizja Canal+ z liczbą 2,3 tys. odwołań.

ilustracjastrzałka

RMF FM liderem, awanse Trójki oraz Radia Poznań

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w kraju jest RMF FM, na którą w 2022 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się ponad 23 tys. razy. Na drugim miejscu Radio ZET z wynikiem 13,3 tys. cytowań, a podium zamyka Polskie Radio 24 z liczbą ponad 7,8 tys. materiałów. Wzrost w rankingu stacji radiowych odnotował jedynie Programu III Polskiego Radia, który z wynikiem prawie 3 tys. wzmianek występuje na miejscu siódmym. W zestawieniu nie zabrakło również miejsca na rozgłośnie regionalne – miejsce dziewiąte zajęło Radio Wrocław z wynikiem ponad 1,3 tys. cytowań w innych mediach, a tuż za nim ze zmianą o jedną pozycję w górę, uplasowało się Radio Poznań.

ilustracjastrzałka

Wirtualna Polska najbardziej opiniotwórczym medium internetowym

Na czele kategorii najbardziej opiniotwórczych portali internetowych z awansem o jedno miejsce występuje Wirtualna Polska. Zainteresowanie innych mediów wzbudziły między innymi informacje ujawnione w czerwcu przez dziennikarzy redakcji na temat nadużyć, do których dochodziło w Domu Pomocy Społecznej dla dzieci w Jordanowie. Natomiast w grudniu media najczęściej powoływały się na informację ujawnioną przez portal na temat trzydziestomilionowej premii dla polskiej reprezentacji w piłce nożnej. Z liczbą zaledwie 300 cytowań mniej miejsce drugie zajął Onet, cytowany w 2022 roku ponad 22,3 tys. razy. Podium zamyka Interia wzmiankowana przez inne tytuły mediowe ponad 13,7 tys. razy. Awans o trzy oczka w stosunku do roku 2021 odnotował portal Pudelek z liczbą 6,4 tys. odwołań. Z miejsca dziesiątego na siódme zmieniła się także pozycja Plejady, która odnotowała wzrost cytowalności o prawie 50%, osiągając wynik 5,2 tys. wzmianek.

ilustracjastrzałka

Najczęściej cytowane tygodniki 2022: Sieci, Gazeta Polska, Wprost

Pierwsze miejsce kategorii najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajęło czasopismo Sieci ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2021 i łączną liczbą 5,6 tys. cytowań. Na redakcję najczęściej powoływano się w styczniu, kiedy na łamach tytułu ukazał się wywiad z Jarosławem Kaczyńskim, w którym polityk potwierdził wykorzystywanie przez polskie służby systemu Pegasus. Widoczny wzrost materiałów odnotowano w sierpniu także za sprawą wywiadu z prezesem Prawa i Sprawiedliwości na temat propozycji wejścia Polski do strefy euro oraz reformy sądownictwa. Na miejscu drugim uplasowała się Gazeta Polska, której pozycja wzrosła o jedno oczko z liczbą 3,3 tys. odwołań. Podium zamyka Wprost z wynikiem 3,1 tys. materiałów, a czwarte miejsce należy do tygodnika Newsweek, który w 2022 roku łącznie cytowano 3 tys. razy. Ranking zamyka mający zaledwie 40 cytowań mniej dwutygodnik z kategorii magazynów luksusowych dla kobiet – Viva.

ilustracjastrzałka

Forbes otwiera ranking 2022 wśród miesięczników i dwumiesięczników

Numerem jeden 2022 roku w kategorii miesięczników i dwumiesięczników jest Forbes, na który dziennikarze innych mediów powoływali się ponad 2,4 tys. razy. Do tytułu najczęściej odnoszono się w pierwszym kwartale ubiegłego roku między innymi w związku z publikacją popularnej Listy 100. Najbogatszych Polaków. Miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2021 należy do magazynu edukacyjnego dla młodzieży Perspektywy, którego treści łącznie przekazywano dalej 1,7 tys. razy. Kolejne miejsce należy do dwumiesięcznika branżowego Press (1,3 tys.), a czwartą pozycję zajął Twój Styl (1 tys.) Z awansem o dwie pozycje ranking zamyka Zwierciadło. Widoczny skok cytowań miesięcznik zanotował między innymi w kwietniu, gdy na jego łamach ukazał się wywiad w Magdaleną Cielecką, podczas którego znana aktorka opowiedziała o związku z Bartoszem Gelnerem.

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze media prasowe o tematyce biznesowej

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się Rzeczpospolita (22,4 tys.), a za nią Dziennik Gazeta Prawna (13 tys.). Miejsce trzecie z awansem o jedną pozycję zajmuje Forbes (2,4 tys.), czwarte należy do Puls Biznesu, mającego zaledwie 39 cytowań mniej. Zestawienie zamyka gazeta Parkiet (300).

ilustracjastrzałka

Z kolei ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money z wynikiem ponad 4,7 tys. powołań. Drugie miejsce należy do Business Insider (4,3 tys.), a podium zamyka Bankier, do którego inne media odnosiły się prawie 2 tys. razy. Wzrost o jedno oczko w rankingu zanotował portal 300gospodarka, a zestawienie zamyka portal Wnp.pl z liczbą 440 powołań w innych tytułach mediowych w kraju.

ilustracjastrzałka

Nowe tytuły w TOP mediów regionalnych

Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Polska Metropolia Warszawska, której materiały cytowano w innych mediach 1,5 tys. razy. Drugie miejsce w rankingu należy do Radia Wrocław, na które głównie za sprawą programu „Rozmowa Dnia” dziennikarze innych mediów w Polsce powoływali się w ubiegłym roku 1,3 tys. razy. Podium zamyka Gazeta Krakowska z liczbą 1 tys. cytowań. Zaledwie 47 cytowań mniej ma z kolei Radio Poznań, które tuż za podium zajmuje czwarte miejsce. Najwyższy awans aż o siedem pozycji należy natomiast do Radia Lublin, które zamyka zestawienie. Treści redakcji zostały wspomniane w 2022 roku 633 razy, co daje wzrost liczby wzmianek o ponad 100%.

ilustracjastrzałka

Najbardziej opiniotwórcze grupy mediowe w 2022 roku

Miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku należy do Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 56,3 tys. razy. Na drugim miejscu grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem ponad 35,7 tys. wzmianek badanych tytułów Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP. Podium zamyka Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interię, Pomponik oraz TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 33 tys. razy. Kolejne miejsce zajmuje TVN Warner Bros. Discovery (TVN, TVN Turbo, TVN24, TVN24 Biznes i Świat), którego materiały redakcyjne pojawiły się 26,3 tys. razy w innych mediach.

ilustracjastrzałka

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

www.imm.com.pl

Dodatkowe informacje:

Analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Facebook przegrywa w sądzie: nie może cenzurować, jak chce i kogo chce
Blokując konta i grupy Społecznej Inicjatywy Narkopolityki (SIN), Meta naruszyła dobra osobiste organizacji. Sąd wydał właśnie przełomowy wyrok w sprawie prowadzonej przez Fundację Panoptykon, potwierdzając tym samym, że platformy internetowe nie mogą blokować, jak chcą i kogo chcą. A osoby zablokowane mają prawo do sądu we własnym kraju.
Gremi Media jedynym polskim wydawcą 5. edycji Subscriptions Academy
Gremi Media bierze udział w pięciomiesięcznym prestiżowym programie Subscriptions Academy EMEA 2024, realizowanym przez FT Strategies, pod patronatem Googleʼa. Program ma na celu wspieranie zaawansowanych cyfrowo wydawców w przyspieszaniu wzrostu przychodów ze sprzedaży subskrypcji.
Telewizja Polska integruje działania marketingowe
Telewizja Polska rozszerza Biuro Reklamy o departament marketingu. Dotychczasowe działania marketingowe zostaną połączone w ramach jednego Biura Reklamy i Marketingu pod kierownictwem Marcina Gudowicza. Nowa inicjatywa organizacyjna, która obejmie zarówno działalność marketingową, sprzedażową, jak i reklamową, ma na celu stworzenie efektywnej i spójnej struktury, która...
Radosław Kotarski prowadzącym teleturnieju „Va Banque”
We wtorek, 2 kwietnia o godz. 18:10 TVP2 zaprasza widzów na pierwszy odcinek ,,Va Banque" w całkowicie nowej odsłonie, którego gospodarzem będzie Radosław Kotarski - znany popularyzator wiedzy, pisarz i dziennikarz.
Komunikat Spółki Telewizja Polska S.A. w likwidacji
W dniu 21 marca br. Telewizja Polska S.A. w likwidacji skierowała do prokuratury zawiadomienie w sprawie szeregu nieprawidłowości przy zawieraniu umów, w których zaciągane były wielomilionowe zobowiązania, co narazić mogło TVP na szkodę wielkich rozmiarów. To efekt trwających działań kontrolnych prowadzonych w Spółce.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764