logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Robisz zdjęcia? Zadbaj o swoje prawa autorskie

  PR 28.09.2016, przeczytano 904 razy
ilustracjastrzałka

Czy wiesz w jaki sposób powinieneś podpisać swoje zdjęcie zanim je upublicznisz w Internecie lub zgodzisz się na jego publikację w prasie? Jeżeli nie – ta Instrukcja jest dla Ciebie!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/robisz-zdjecia-zadbaj-o-swoje-prawa-autorskie,30071,artykul.html

Jak wynika z Raportu Poszukiwana, poszukiwany. Kto jest autorem opublikowanego zdjęcia? ponad połowa zawodowych fotografów w Polsce nie wie jak prawidłowo podpisać własne zdjęcie. Sytuacja ta jest o tyle niepokojąca, że to właśnie podpis pod fotografią warunkuje istnienie wspomnianego zawodu. W dobie cyfryzacji, kiedy praktycznie każdy z nas staje się autorem prac dostępnych w domenie publicznej, problem prawa własności intelektualnej staje się coraz bardziej naglący. Jak podaje wspomniany Raport opracowany przez redaktorów portalu fotoprawo.pl, niektóre tytuły mediowe bowiem w ogóle nie umieszczają adnotacji dot. autora publikowanych fotografii. W celu poprawy tej sytuacji, powstała Instrukcja prawidłowego podpisywania zdjęć, której zdaniem jest wprowadzenie standardu oznaczania fotografii w polskim społeczeństwie.

Kogo i co chroni prawo autorskie?

W Polsce ochrona prawami autorskimi przysługuje twórcy każdego dzieła, niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności. Oznacza to, że od 1994 roku (tj. wejścia w życie Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), nie ma żadnych dodatkowych procedur ani żadnych warunków, które trzeba spełnić, by autor dzieła mógł korzystać z praw do niego.

Co ważniejsze, prawo do podpisu autorskiego przy zdjęciu należy do grupy praw osobistych, a więc takich, których nie można się zrzec, sprzedać, odziedziczyć, a w dodatku są wieczne – nigdy nie wygasają. W kontekście fotografii oznacza to bezwzględny obowiązek umieszczenia notki autorskiej pod każdym wykorzystanym zdjęciem, jeśli autor nie wspomniał o tym, że nie chciałby być podpisany.

Jak podpisać zdjęcie – instrukcja

W celu wypracowania standardów podpisywania zdjęć w Polsce, redaktorzy portalu fotoprawo.pl, na drodze konsultacji z przedstawicielami środowiska fotograficznego, stworzyli Instrukcję prawidłowego podpisywania zdjęć. Pozwla ona w prosty i szybki sposób zorientować się jak należy oznaczyć daną fotografię, aby nie łamać prawa autorskiego. Instrukcja podpowiada także jak zachować się w czterech szczególnych przypadkach, tj. kiedy:

  1. autor jest jednocześnie właścicielem praw majątkowych
  2. prawa majątkowe są „kaskadowane” – agencja, do której należą udziela sublicencji innej agencji 
  3. autor nie chce się ujawnić lub jest nieznany
  4. źródłem zdjęcia jest domena publiczna

Mamy nadzieję, że „Instrukcja prawidłowego podpisywania zdjęć” pomoże zarówno tym, którzy tworzą fotografię, jak i tym, którzy ją wykorzystują – mówi Wiktor Sobolewski, koordynator projektu Fotoprawo.pl – Fotografowie, dziennikarze, fotoedytorzy, ale także przysłowiowy Kowalski – my wszyscy możemy dbać o to, aby autor dzieła sztuki, jakim niewątpliwie jest fotografia, został w odpowiedni sposób uhonorowany oraz mógł czerpać przysługujące mu korzyści majątkowe.

Więcej o prawie autorskim i prawach pokrewnych w fotografii znajdziesz na www.fotoprawo.pl

Źródło: Nikon

www.nikon.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Piękna inicjatywa. Jedna tylko uwaga się nasuwa.
Podpisywanie zdjęć nie jest konieczne, są objęte ochroną z tytułu praw autorskich od momentu utrwalenia ich formy.
To na podmiocie, który chce wykorzystać fotografię ciąży obowiązek dopełnienia formalności - weryfikacji autorstwa, pozyskania licencji etc.

,

Zatem, bardziej przydałaby się inicjatywa, ucząca konsumentów i firmy, czy korzystać i jak bezpiecznie korzystać z fotografii znalezionych w internecie.  

avatar użytkownika
,

Zgadzam się. Edukacja, to najskuteczniejsza i najtańsza forma utrzymania porządku.
Od dawna mówię, że skoro już religia jest przedmiotem szkolnym, to należałoby (w ramach np. omawiania przykazania "nie kradnij") poruszać temat korzystania z zasobów internetu.
Ale gdzie tam...
  

avatar użytkownika
,

Deartos, proponujesz zatem układ w którym państwo za pomocą instrumentów prawnych dba o interes autora, dbają o niego również korzystający z jego pracy użytkownicy. Ale on sam nieboraczek pozostaje nieświadom swoich praw i sposobów ich egzekwowania - czy tak? Serio sądzisz że to jest właściwa kolejność i sposób na ucywilizowanie wykorzystania prac, czy tylko sobie tak troszeczkę żartujesz?  

,

Siódme - nie kradnij?  

avatar użytkownika
,

Podpisanie zdjęcia jest jak najbardziej wskazane, ale nie zabezpiecza przed jego kradzieżą lub nieświadomym bezprawnym wykorzystaniem.
Chyba trzeba działać na dwóch frontach jednocześnie. Po co ścigać tych nieświadomych, skoro można by się ograniczyć tylko do prawdziwych złodziei?
  

avatar użytkownika
,

Punktem wyjścia musi być to aby autor znał swoje prawa, chciał je egzekwować i wiedział jak to robić. Nikt nie zadba o jego własny interes lepiej niż on sam. Przeciwnie - bez takiej świadomości i gotowości całe instrumentarium prawne i edukowanie otoczenia pozostaną całkowicie jałowe. Temu właśnie służy ta akcja - to źle, że jest prowadzona?  

avatar użytkownika
,

Oczywiście, że to pożyteczna akcja. Pierwszy komentarz to potwierdza, a ja się z nim zgodziłem.
Każda taka inicjatywa zasługuje na słowa uznania, ale można pójść o krok dalej, na co bardzo liczę.
Nie jestem tylko pewien, czy puntem wyjścia musi być akurat świadomość autora zdjęcia, ale to jest drobiazg. Najważniejsze żeby zadziałało.
  

,

Niestety, jeśli nie będzie prowadzona równocześnie akcja uświadamiania tych, którzy ze zdjęć korzystają, to skończy się PA trollingiem, jak w wykonaniu pewnej znanej fotografki.

Dlatego jest istotne, by chętny do użycia zdjęcia wiedział jak zapewnić sobie możliwość legalnego i bezpiecznego używania zakupionych/pobranych zdjęć.
  

avatar użytkownika
,

Nikt tego nie kwestionuje.  

,

No właśnie. Nikt nie kwestionuje idei uświadamiania autorów.

Zwracamy jednak uwagę na to, że to nie autorzy fotografii pozyskują z internetu zdjęcia bez licencji, to nie autorzy fotografii publikują materiały foto pobrane bezprawnie z sieci, to nie autorzy fotografii drukują bezprawnie pobrane z sieci zdjęcia w kalendarzach czy na plakatach...

Dlatego równolegle powinna być prowadzona akcja uświadamiająca tych, którzy to robią.
  

avatar użytkownika
,

Nikon ma ofertę adresowaną do autorów zdjęć, więc jest jasne że organizuje akcję informacyjną adresowaną do tej grupy odbiorców - firma ta ma z nimi po prostu kontakt.   

Najnowsze w tym dziale

Niezbyt udany początek roku dla firm w Polsce
W pierwszym miesiącu roku w oficjalnych źródłach (Monitor Sądowy i Gospodarczy) opublikowano informacje o 151 niewypłacalnościach polskich firm. Jest to aż o 80% więcej firm z problemami niż przed rokiem (w styczniu 2020 r. ogłoszono w MSiG niewypłacalność 84 firm).
Umowa o dzieło zawarta ustnie jest tak samo ważna jak na piśmie. Jeśli jednak strony zdecydują się potwierdzić jej warunki w formie dokumentu, to muszą pamiętać, że od 2021 r. 7 dni na jej zgłoszenie do ZUS biegnie nie od pisemnego potwierdzenia umowy, lecz od jej ustnego zawarcia – przypomina serwis Prawo.pl.
Podatek od reklamy – konsultacje IAA Polska, IAB Polska oraz SKM SAR z Wicepremierem Jarosławem Gowinem
19 lutego przedstawiciele trzech organizacji reprezentujących branżę reklamy i komunikacji marketingowej: IAA Polska, IAB Polska oraz SKM SAR odbyli spotkanie online z Wicepremierem Jarosławem Gowinem na temat projektu ustawy wprowadzającej podatek od reklamy. W konkluzji wszyscy uczestnicy zgodzili się, że prace przy projekcie ustawy w obecnym kształcie powinny być wstrzymane.
Lockdowny kosztowały polskich przedsiębiorców 31 mld zł
Na Liczniku Strat Lockdownowych, uruchomionym w lutym br., na razie jest 31 mld zł. To koszty, jakie poniosły firmy, i zyski, które utraciły od marca 2020 roku. W opinii analityków ZPP i WEI największe szkody w gospodarce wyrządził pierwszy wiosenny lockdown, a najbardziej ucierpiały sektory handlu detalicznego oraz hurtowego oraz wciąż zamknięte branże, czyli m.in....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764