logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Robotyzacja w drukarni. Kto może z niej skorzystać?

  PR 22.02.2021, przeczytano 748 razy
ilustracja

Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy - to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/robotyzacja-w-drukarni.-kto-moze-z-niej-skorzystac,390297,artykul.html

Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich historia sięga przełomu lat 50. i 60. XX wieku - początkowo wykorzystywane w przemyśle wojskowym i badawczym, szybko podbiły branżę motoryzacyjną (do dziś to właśnie przemysł elektromaszynowy jest głównym odbiorcą robotów przemysłowych). Rzecz jasna trudno porównywać dzisiejsze, na wskroś nowoczesne i wydajne konstrukcje, do ich nieco topornych pierwowzorów sprzed kilkudziesięciu lat.

Prócz wspomnianego przemysłu elektromaszynowego, roboty wykorzystuje się dziś głównie w budownictwie, przemyśle wydobywczym, rolnictwie, transporcie, farmacji i medycynie. Do tej pory rzadko wykorzystywała je poligrafia - dlaczego?

Odciążając pracownika

– Jedną z możliwych odpowiedzi na tak postawione pytanie jest poziom zaawansowania samych maszyn drukarskich - mówi Rafał Osiekowicz, Marketing & Competence Manager w Canon Polska. – Proces druku cyfrowego to niezwykle zaawansowana kwestia, dodatkowo wciąż rozwijana przez producentów, szukających nowych rozwiązań w imię wydajności, ekonomii i ekologii. Nowoczesne maszyny drukujące nie wymagają pomocy robotów, bo zazwyczaj same pobierają materiał do druku, pokrywają go atramentem, wykańczają i oddają użytkownikowi – wylicza.

W pracy drukarza pojawiają się jednak momenty, kiedy pomoc robota może być nieoceniona. To głównie przypadek realizacji dużych, powtarzalnych zleceń, wykonywanych na twardych materiałach. Przykład? Kilkaset reklam drukowanych na twardych płytach kompozytowych. Każdą taką płytę trzeba umocować na ploterze, poczekać na koniec procesu druku, następnie przenieść ją kilka metrów dalej na stół tnący, dociąć i odłożyć na stos gotowych produktów.

- Tego typu zlecenia niepotrzebnie pochłaniają czas i energię pracowników drukarni - tłumaczy Rafał Osiekowicz. – A to najcenniejsze dziś wartości – dodaje.

Aby odciążyć drukarzy, specjaliści Canon nawiązali współpracę z holenderską firmą Rolan Robotics. Rezultatem jest całkowite zrobotyzowanie nowoczesnych ploterów płaskich Arizona oraz stołów tnących Zünd. Ramię robota pobiera niezadrukowane nośniki z palety, umieszcza je w stacji pasowania i odwracania (układającej nośniki zarówno w poziomie, jak i pionie), a następnie montuje nośnik na ploterze. Jeśli podłoże ma być zadrukowane po obu stronach, robot zwraca nośnik do stacji odwracania, aby za chwilę umieścić go ponownie na ploterze.

Kiedy drukowanie dobiegnie końca, robot przenosi zadrukowany nośnik na stół tnący. Odpowiednie oprogramowanie przetwarza instrukcje wykańczania i wysyła polecenie do modułu tnącego. Po cięciu, bigowaniu lub frezowaniu robot może pobrać gotowy produkt z modułu tnącego oraz przenieść odpadki do odpowiedniego pojemnika.

Żadne z powyższych zadań nie wymaga interwencji operatora.

Dla kogo robotyzacja?

– Doświadczenia firm, które zainstalowały podobne urządzenia, są jednoznaczne: roboty oznaczają wyraźną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników, którzy mogą skupić się na innych zadaniach, bardziej wymagających ludzkiej wiedzy i uwagi - przekonuje Rafał Osiekowicz. - Co więcej, takie systemy mogą pracować dzień i w nocy, bez jakichkolwiek przerw. Warto jednak pamiętać, że to technologia przeznaczona głównie dla dużych producentów reklamy, którzy na swoich maszynach produkują spore nakłady – zaznacza ekspert Canon Polska.

Źródło: Canon Polska

www.canon.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764