logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Roca One Day Design Challenge 2022 - poznaliśmy zwycięzców IV edycji konkursu

  PR 07.11.2022, przeczytano 845 razy
ilustracjastrzałka

Do udziału w tegorocznej, realizowanej w formule online, polskiej edycji konkursu Roca One Day Design Challenge zarejestrowało się 400 młodych projektantów i architektów z całego kraju. Ich zadaniem było zaprojektowanie innowacyjnych rozwiązań łazienkowych w ciągu zaledwie kilku godzin, na podstawie szczegółowych założeń ogłoszonych w konkursowym dniu. Jakie projekty zwyciężyły?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/roca-one-day-design-challenge-2022---poznalismy-zwyciezcow-iv-edycji-konkursu,397874,artykul.html

W dniu 15 października 2022 roku odbyła się IV edycja konkursu Roca One Day Design Challenge, organizowanego przez firmę Roca. Młodzi projektanci i architekci stanęli przed wyzwaniem, ogłoszonym w briefie na początku dnia konkursowego, które polegało na zaprojektowaniu elementów konstrukcyjnych do montażu w szkolnej toalecie, z uwzględnieniem potrzeb i zachowań użytkowników w wieku od 14 do 18 lat. Zgłaszane mogły być zarówno projekty konkretnych rozwiązań (np. umywalka czy tolaeta), jak również ich kombinacje i zestawy elementów. Zmagając się z szybko upływającym czasem, uczestnicy musieli przygotować projekty w ciągu zaledwie 7,5 godziny i umieścić je na stronie internetowej konkursu. Zwycięzcy zostali ogłoszeni za pośrednictwem oficjalnego konta na Instagramie @rocachallenge, zaś uroczysta ceremonia wręczenia nagród odbyła się 28 października br. w siedzibie Roca Polska w Gliwicach.

Projekty oceniało jury złożone z uznanych profesjonalistów ze świata designu i architektury, w składzie: dr Jan Kochański – asystent w Pracowni Projektowania Mebla na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektant, dr hab. inż. arch. prof. Politechniki Warszawskiej Radosław Achramowicz – kierownik Zakładu Projektowania i Teorii Architektury na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i projektant oświetlenia, Agnieszka Kalinowska-Sołtys – architekt, Partner i członek zarządu APA Wojciechowski Architekci, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich, Tomasz Pągowski – charyzmatyczny projektant i prowadzący programy telewizyjne, Joanna Dec-Galuk – dyrektor marketingu Roca Polska.

Najważniejszymi kryteriami, którymi kierowali się jurorzy przy ocenie były: oryginalność i kreatywność projektów, a także ich wykonalność, przejrzystość i oprawa graficzna prezentacji. Wszystkie prace musiały uwzględniać zrównoważony rozwój i oszczędność wody, zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Po zapoznaniu się ze zgłoszeniami, jury wybrało jako zwycięski projekt Roca One Day Design Challenge 2022 pracę „SAFESPACE”, przyznając nagrodę w wysokości 1000 EURO dla jej autora Dzianisa Pilipuka, projektanta wzornictwa przemysłowego. Jak uzasadnił członek jury, Tomasz Pągowski, który w imieniu jurorów skomentował wszystkie trzy nagrodzone koncepcje:

- I miejsce zajął projekt, w którym postawiliśmy na prostotę. Mając na względzie potrzeby młodzieży w wieku 14-18 lat uświadomiliśmy sobie, że kluczem do zwycięstwa jest jednak prostota i łatwość zaadaptowania danego rozwiązania. Uwzględnienia pewnej prawdy czasu i miejsca, w którym będzie on wykorzystywany. Prostota jest kluczem, aby to się udało. Mieliśmy tutaj również do czynienia z dowcipnym podtekstem – że social media są w tym projekcie cały czas obecne, gdyż większość czynności można wykonać nogą, trzymając telefon ciągle w dłoni.

Drugą nagrodę, o wartości 700 EURO, przyznano autorowi projektu „MY WAVE”, który przygotował Mateusz Przystarz z Politechniki Wrocławskiej. Jak uzasadnił Tomasz Pągowski:

- Tutaj zainspirowała nas pewnego rodzaju koncepcja integracji w umywalkach. Mówimy o grupie docelowej 14-18 lat, czyli w zasadzie licealistach. Nie uciekniemy więc od technikaliów i kwestii social mediów, która jest „wszyta” w to młode pokolenie. Szanujemy to i szukamy do tego nowych form, adaptacji społecznej i pewnej przestrzeni, w której również social media znajdą się w łazienkach. Jak wiemy, młodzież nie wybiera wnętrz, lecz po prostu kieruje się tam, gdzie pojawia się idea przekazania czegoś tu i teraz.

Trzecią nagrodę o wartości 400 EURO zdobyła natomiast Bogumiła Borek z Politechniki Krakowskiej za projekt „ROCA LOLIPOP”. Podobnie, jak w przypadku dwóch innych nagrodzonych prac, także tą koncepcję w imieniu jury skomentował Tomasz Pągowski:

- Kluczem do tego projektu był pewien manifest społeczny i w tych kategoriach właśnie go traktujemy. Jest on na swój sposób bardzo ciekawy, zaintrygował nas i finalnie znalazł się na trzecim miejscu.

ilustracjastrzałka

Organizowany przez Roca, firmę zajmującą się produkcją, projektowaniem i dystrybucją produktów do łazienek, konkurs Roca One Day Design Challenge zachęca studentów oraz profesjonalnych projektantów i architektów poniżej 30. roku życia do zaprojektowania w ciągu jednego dnia nowych rozwiązań dla łazienek, które mogą przyczynić się do bardziej zrównoważonej i świadomej przyszłości. Konkurs jest zgodny z Celami Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, kluczowymi dla każdego projektu z dziedziny designu realizowanego w dzisiejszych czasach.

Roca One Day Design Challenge odzwierciedla zaangażowanie firmy Roca we wspieranie talentów, innowacyjność i zrównoważony rozwój, co ma na celu promowanie roli wzornictwa w wysiłkach, aby stawić czoła wyzwaniom współczesnego świata, takim jak kryzys klimatyczny i nowe realia społeczne. W związku z sytuacją zdrowotną, IV edycja Roca One Day Design Challenge odbyła się online, co umożliwiło realizację celów konkursu, jakimi są: zwrócenie uwagi na młode talenty oraz umożliwienie im rozwoju zawodowego pod okiem uznanych ekspertów – członków jury konkursowego.

Konkurs Roca One Day Design Challenge narodził się w Hiszpanii w 2012 roku, a w ramach dotychczasowych edycji przedsięwzięcie zostało zrealizowane m.in. w Argentynie, Bułgarii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Omanie, Malezji, Maroko, Polsce, Portugalii, Singapurze oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W krajach, gdzie nie było możliwości zorganizowania wydarzenia na żywo, konkurs odbywał się w formule online.

Polska edycja Roca One Day Design Challenge 2022 realizowana była pod patronatem instytucjonalnym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, zaś patronat honorowy nad inicjatywą sprawowała Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza. Konkurs zyskał szerokie wsparcie patronów medialnych – redakcji: Architektura&Biznes, Architektura.info, Architekturadzisiaj.pl, ARCHITEKTURA-Murator, Budujemy Dom, Budujemydom.pl, Czas na Wnętrze, Cztery Kąty, Decoartel.pl, Design/Biznes, designdoc.pl, Dobrzemieszkaj.pl, Domni.pl, Domosfera.pl, Hometime.pl, InfoArchitekta.pl, Portal MAGAZIF, Pomyslnamieszkanie.pl, PropertyDesign.pl, Radio Chilizet, Sztuka-wnetrza.pl, Świat Rezydencji Wnętrz&Ogrodów, Weranda.

Źródło: Roca

www.roca.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Pierwsi zagraniczni finaliści Konkursu Strefa Studenta
Po raz pierwszy w historii konkursu, w którym młodzi projektanci mieli za zadanie stworzyć projekt opakowania lub etykiety, do kolejnego etapu awansowała studentka z zagranicy! Wraz z pozostałymi jedenastoma osobami zaprezentuje swój projekt w II etapie w jednej z trzech kategorii: funkcjonalność i forma, szata graficzna, wrażenie.
Kampania Dziedzictwo Beko z nagrodą Cannes Lions
Kampania “The Beko Inheritance”, która w kwietniu br. podbiła serca europejskich konsumentów, otrzymała statuetkę podczas tegorocznej edycji jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w branży reklamowej – Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions. Kreacja stworzona przez Beko we współpracy z agencją VML Germany &...
Nikon zachęca do udziału w The Comedy Wildlife Awards i publikuje wybór najbardziej efektownych prac z edycji 2024 – począwszy od trójgłowej żyrafy po wyjątkowo rozleniwionego leniwca. Zgłoszenia do konkursu wciąż trwają, a zdjęcia można wysyłać do 31 lipca.
Złote Spinacze 2024: zgłoszenia do 22. edycji konkursu
Już po raz dwudziesty drugi najlepsze kampanie public relations w Polsce zostaną wyłonione w konkursie Złote Spinacze organizowanym przez Związek Firm Public Relations. Zgłoszenia rozpoczęły się 10 lipca i potrwają do 8 września 2024 r.
Jasnowidze - 5. edycja konkursu dla ilustratorów
Każda książka to osobny świat. Zależy nam na tym, by książkowe światy, do których trafiają dzieci, były jak najlepsze: piękne, intrygujące i pod każdym względem warte tego, by je odkrywać. Wierzymy, że warto szukać takich światów – i wspierać twórców, którzy chcą i potrafią powoływać je do życia. Dlatego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764