logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Rodzaje folii na pojazdy i sposoby jej kładzenia

   05.02.2001, przeczytano 2272 razy

Jaką folię stosować na grafikę na pojazdy? Jakie są najlepsze sposoby kładzenia folii?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rodzaje-folii-na-pojazdy-i-sposoby-jej-kladzenia,53,artykul.html

ODPOWIEDŹ
Na rynku osiągalne są folie wielu gatunków i wielu producentów. Sam nie przetestowałem jeszcze wszystkich i raczej mi się to nie uda. Jednak ogólne zasady są jednolite i można je następująco określić:

folie walcowane (kalandrowane)

Są foliami najbardziej popularnymi i najtańszymi. Ich zaletą jest przede wszystkim niska cena i szeroka gama kolorów.
Niestety są to folie wykonane z polimerów o najprostszej budowie. W praktyce oznacza to, że posiadają pamięć kształtu, czyli kurczą się. Wielu producentów zamieszcza takie dana na próbnikach folii. Folie tego typu stosuje się przede wszystkim do wykonywania płaskich plansz, szyldów i druku naklejek.

folie ploterowe (kalandrowane)

Od wyżej wspomnianych różnią się trwałością zarówno pigmentu jak i kleju. Niestety również posiadają skurcz.

folie wylewane (cast)

Jest to arystokracja wśród folii, a skoro sfery wyższe - to również wyższe koszty materiału. Cena metra kwadratowego folii wylewanej może być nawet 12-to krotnie wyższa od ceny popularnych folii walcowanych. To duża wada, ale korzyści są równie duże. Chodzi tu przede wszystkim o brak pamięci kształtu. Oznacza to w praktyce możliwość ułożenia folii na prawie dowolnej krzywiźnie. Ponadto kleje i pigmenty stosowane przy produkcji tych folii są bardzo wysokiej jakości. Obecnie trwałość znanych mi folii wylewanych waha się od 5 do 12 lat.

A teraz słowo o zastosowaniu wyżej wymienionych folii. Zakładam że każdy pracujący w tej branży widział samochody o pofalowanej karoserii (np. Żuk itp.) na których grafika już po pierwszej zimie wygląda jak falbanka. Jest to idealny przykład zastosowania folii walcowanej i to najczęściej podłego gatunku.

Przy doborze folii na pojazdy należy kierować się następującymi kryteriami:

  • Jak długo grafika ma być eksponowana?
  • Czy grafika będzie naklejana na gładką powierzchnię?
  • Jaką kwotę klient przeznacza na realizację?


UWAGA !!!!
JEŻELI KLIENT CHCE OSZCZĘDZAĆ PRZY TEGO TYPU PRACACH NA MATERIALE, TO LEPIEJ ZREZYGNOWAĆ Z REALIZACJI. PO KILKU MIESIĄCACH BĘDZIE MIAŁ PRETENSJE CO DO TRWAŁOŚCI, A MY BĘDZIEMY MIELI DWIE EWENTUALNOŚCI: WYKONAĆ POPRAWKI NA SWÓJ KOSZT LUB MIEĆ POPSUTĄ OPINIĘ. KLIENCI NIGDY NIE PAMIĘTAJĄ, ŻE DORADZALIŚMY UŻYCIE LEPSZEJ FOLII.

Podczas oklejania samochodów stosujemy klejenie zarówno na mokro jak i sucho. Często łączymy obie techniki. Układamy arkusz na mokro, nie zważając na nierówności, a po kilkunastu minutach zaczynamy wygrzewać krzywizny opalarką. Bardzo istotne jest wcześniejsze przemyślenie kierunku układania folii w stosunku do krzywizna nadwozia.

Na tym etapie najważniejsze jest doświadczenie i wyobraźnia przestrzenna. Istotne jest przewidzenie w jakich miejscach folia będzie naciągana, a w jakich będzie się marszczyć.


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Krzysztof Wolski



Krzysztof Wolski o sobie:

Kompetencje:
- rodzaje i właściwości folii samoprzylepnych
- techniki nanoszenia folii
- wycinanie grafiki ploterem
- reklamy z folii na pojazdach

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Podnoszenie kwalifikacji w digital marketingu: jak być konkurencyjnym?
Krajobraz digtial marketingu z roku na rok dynamicznie się zmienia. Trendy, strategie czy technologia również nie pozostają w stagnacji. Dlatego m.in. stałe podnoszenie swoich umiejętności, udział w szkoleniach i konferencjach branżowych, bycie na bieżąco z najnowszymi raportami są „must have” na rynku pracy. Szczególnie w obliczu zmian zachodzących w wyniku...
Zatrudnienie freelancera na „czarno” — jakie niesie zagrożenia?
W dynamicznie rozwijającym się świecie usług kreatywnych, takich jak copywriting, marketing, tworzenie wideo czy SEO, coraz więcej firm i przedsiębiorców decyduje się na współpracę z freelancerami. Choć taka forma zatrudnienia oferuje szereg korzyści, niektórzy dają się skusić na omijanie obowiązujących przepisów, oferując współpracę na...
Aż 87% firm potwierdza, że włączenie kart podarunkowych do sprzedaży miało wyraźnie pozytywny wpływ na ich wyniki finansowe. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Sparta Loyalty. Mimo tak obiecujących efektów nadal wiele firm nie wie, jak skutecznie wprowadzić to narzędzie do swojej oferty. Cały proces wdrożenia programu kart podarunkowych można zamknąć w czterech...
Powyborcze sprzątanie i recykling materiałów reklamowych
Zarówno 2023 rok, jak i 2024 obfitują w wybory. Za nami wybory do Sejmu i Senatu, a przed nami te samorządowe. W maju natomiast do Parlamentu Europejskiego. Podczas kampanii generowane są tysiące, a może nawet miliony materiałów wyborczych, które z czasem trafiają na śmietnik. Jak je zagospodarować w inny sposób? Są na to metody.
Przegląd narzędzi i metryk w ocenie wyników kampanii marketingowych
W dzisiejszym dynamicznym środowisku marketingowym profesjonaliści branżowi muszą operować na wyjątkowo wysokim poziomie, wykorzystując zaawansowane narzędzia i metryki do skutecznej oceny wyników kampanii marketingowych. W poniższym artykule eksperckim wspólnie z założycielem agencji Sky Agency Igorem Walęckim przyjrzymy się bardziej szczegółowo narzędziom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764