logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Rok 2018 w social media

  PR 28.12.2018, przeczytano 1043 razy

Podsumowanie roku w mediach społecznościowych przygotował Rafał Sobierajski, Head of Social Media w ClickAd Interactive.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rok-2018-w-social-media,380622,artykul.html

Wydarzenie roku

Pol’And’Rock Festival. Ponieważ miałem okazję obserwować to wydarzenie od zaplecza, przez cały okres trwania i zobaczyć jak doskonale działa nie tylko organizacja, ale też zaplecze komunikacyjne, wiem, że jest to ogrom wspaniałej pracy. Zespół zaangażowany na 200%, któremu zależy na użytkownikach, ich opiniach oraz na tym, aby byli świetnie poinformowani. Jednocześnie, obsługujący komunikację wszystkich (licznych jakby nie było) gwiazd, koncertów i wydarzeń towarzyszących. A to wszystko w prawie czterdziestostopniowym upale, czyli sytuacji, kiedy konieczność dbania o własne bezpieczeństwo przez uczestników festiwalu (których było kilkaset tysięcy) jest szczególnie istotna. Wspaniała praca, za którą należą się ukłony.

Sukces roku

Szlachetna Paczka, której – mimo kryzysu wizerunkowego, związanego z kontrowersjami wokół księdza Jacka Stryczka – udało się po raz kolejny odnieść sukces, nie tylko w swojej działalności, ale również w wizerunku.

Porażka roku

Rozwój generycznych, powtarzalnych i płytkich w treści szkoleń i konferencji na temat mediów społecznościowych i kreowanie podobnych w poziomie „guru” branżowych. Bez nazw, bez nazwisk, kto wie, ten wie.

Premiera roku

TikTok – to jest nowy YouTtube i to, co się zaraz tam będzie działo, to będzie kolejna rewolucja.

Zaskoczenie roku

Brak masowego sukcesu chatbotów. Uwaga: masowe zastosowanie nie oznacza sukcesu. Ten miałby miejsce, gdyby boty rzeczywiście rozwiązywały problemy i zastępowały człowieka w szeregu czynności, w tym również w obsłudze klienta, gdzie ewidentnie leżą i kwiczą. A tych sprzedażowych też nie ma bardzo wielu.

Człowiek roku

Wyróżniłem trzy typy, w podziale na trzy kanały:

  • Krzysztof Gonciarz – za zawieszanie poprzeczki wysoko i wprowadzanie nowych, lepszych standardów w polskim YouTubie, zarówno w kwestii techniczno-wizualnej, jak i treści;
  • Donald Tusk – za najlepiej i najnaturalniej prowadzony profil na Instagramie wśród polskich polityków;
  • Jerzy Owsiak – za skuteczne opieranie się algorytmom i trendom w prowadzeniu strony na Facebooku. Długie, ciekawe treści i aktywny udział w dyskusjach pod nimi – coś, co większość osób publicznych ignoruje, a co jest ważniejsze niż samo postowanie. Za prowadzenie go samemu, ze wszystkimi konsekwencjami i za chęć mierzenia się z nimi.

Serwis/kampania/projekt rok

Najbardziej podobał mi się projekt, którego nie wymyśliłem, nawet bezpośrednio nie realizowałem, ale który koordynowałem. Nie jest to pomysł nowy, ale jest coraz lepszy. To komunikacja miasta Łódź na Snapchacie i Instagramie. Łódź to chyba jedyne miasto, którego władze oddają część swoich kanałów młodym ludziom. Całość komunikacji na Snapchacie i w Instagram Stories była przez pół roku prowadzona przez ekipę młodych łodzian, którzy radzili sobie z tym, w mojej opinii, lepiej niż spora część zasięgowych influencerów. Patrycja, Marta, Kasia, Krzysiek, Mateusz – niskie ukłony, super robota! Równie niskie ukłony kieruję do ludzi w Urzędzie Miasta Łodzi, którzy wymyślili ten projekt, zaufali agencji i młodym prowadzącym. Inne miasta – tak się to powinno robić.

Trend roku

JOMO, czyli radość z nie bycia na bieżąco (Joy Of Missing Out, jako kontra do FOMO). Bycie offline staje się dla jednych komfortem, dla drugich marzeniem, a dla jeszcze innych koniecznością. Po pierwszym dziesięcioleciu niekontrolowanego uczestniczenia we wszystkim i próbowania każdego nowego narzędzia, przychodzi zmęczenie, znudzenie i poczucie osaczenia komunikatami. Na razie jest to trend ograniczania tych bodźców: reglamentowanie czasu spędzanego w mediach społecznościowych („there’s a app for that”), wyłączanie powiadomień, a w przyszłości… O tym w ostatnim punkcie.

Prognozy na 2019 rok

Dwa trendy, o których na pewno będzie się mówiło:

  • Social Anger – tak roboczo nazwałem wykorzystywanie platform społecznościowych do organizowania się przez grupy społeczne, które z różnych powodów są niezadowolone i dają tego wyraz offline. Buzzfeed opisał, w jaki sposób zadziałało to u „żółtych kamizelek”, dzięki zmianom w algorytmie Facebooka. Oczywiście trend nie jest nowy, licznie pojawił się już podczas „arabskiej wiosny”, natomiast jest ugruntowany i masowy. Ciekawe będzie to, w jaki sposób będą na niego reagować same platformy. Można przypuszczać, że zgodnie z własnym (czyli amerykańskim lub chińskim) interesem, ale będzie to oznaczało konieczność jasnego i jawnego opowiedzenia się platform po którejś stronie. To z kolei będzie miało konsekwencje: sympatię popierających, antypatię krytykujących. Co może w prosty sposób doprowadzić do uruchomienia mechanizmów social engineering.
  • Social absence – „offline is the new online”, czyli bycie offline będzie komfortem, na który będą mogli sobie pozwolić jedynie nieliczni. Nastąpił przesyt, który nie każdemu odpowiada, co więcej, większości nie odpowiada, a spora część ludzkości nie jest też na to przygotowana. Powrót do naturalnego trybu funkcjonowania jest obecny już w psychologii i dietetyce. Kolejnym etapem będzie trend całkowitego (choć zapewne czasowego) odcinania się. Będzie to zjawisko pozytywne dla samej higieny życia.

Źródło: ClickAd Interactive

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czy to początek końca Facebooka?
„Ludzie coraz bardziej potrzebują prywatnego cyfrowego środowiska, które będzie przypominać pokój dzienny. Uważam, że powinniśmy pracować na rzecz świata, w którym ludzie mogą do siebie mówić z zachowaniem poufności i żyć swobodnie, wiedząc, że mogą kontrolować to, kto ma dostęp do informacji na ich temat, i że to wszystko nie zostaje w sieci na...
Raport "Cała prawda o PR, czyli jak o PR mówią media" to cenna inicjatywa Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Związku Firm Public Relations, Instytutu Monitorowania Mediów oraz Redakcji portalu PRoto.pl, dobitnie pokazująca skalę wyzwania, które stoi przed branżą. Poprosiliśmy przedstawicieli Polskiego...
Sponsoring w sporcie – czyli korzyść dla obu stron
Totolotek, będąc najdłużej działającym w Polsce legalnym operatorem zakładów wzajemnych, idealnie wpisuje się w długą historię rozgrywek o Puchar Polski. Po nowelizacji ustawy hazardowej w 2017 roku sponsoring stał się głównym narzędziem reklamy zakładów bukmacherskich.
RODO, Whatsapp, RCS - za nami ciekawy rok w komunikacji mobilnej
Za nami 2018 rok, który dla komunikacji mobilnej był bardzo ciekawy. Do najważniejszych wydarzeń mijających 12 miesięcy z pewnością należy wprowadzenie RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, a także udostępnienie WhatsApp API. Komunikacja mobilna zdecydowanie zmienia się i ewoluuje, dlatego spodziewam się, że w 2019 roku będziemy świadkami dalszego...
Najciekawsze kampanie w branży inwestycji luksusowych w 2018 roku
Kampania promocyjna inwestycji Mennica Residence opierająca się na geotrappingu. Działania targetowane były na wybrane eventy, skupiające biznesmenów z Europy Środkowej. Osobom uczestniczącym w wyselekcjonowanych przez ClickAd wydarzeniach, na urządzeniach mobilnych wyświetlała się reklama display, zachęcająca do zapoznania się ze szczegółami projektu. Efektem...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764