logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

BADANIE: Rola internetu w zakupach napojów

  PR 16.02.2011, przeczytano 3546 razy

Raport z badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI wskazuje, że dla Internautów odpowiedzialnych za zakup napojów internet jest jednym z podstawowych źródeł informacji na temat tej kategorii produktowej. Połowa z nich najchętniej poszukuje w sieci informacji na temat kawy oraz soków owocowych i warzywnych. Korzystają oni z wyszukiwarek, grup dyskusyjnych, a także zaglądają na strony www producentów. W internecie poszukują najczęściej opinii innych użytkowników o konkretnym produkcie, opisów produktów, informacji o cenach. Co ważne, Internauci są aktywną grupą konsumentów, która uczestniczy w procesie kształtowania się wizerunku konkretnych produktów, marek i producentów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rola-internetu-w-zakupach-napojow,12016,artykul.html

Źródła wiedzy o napojach i sokach
Respondentami byli Internauci, którzy kupują napoje bezalkoholowe i mają wpływ na zakupy napojów dokonywane w gospodarstwach domowych. Większość z nich, wśród źródeł informacji na temat napojów i soków, na pierwszym miejscu wymienia reklamę (69%) oraz etykiety i opisy na produktach (64%). W następnej kolejności respondenci wskazywali na znajomych i rodzinę (57%) oraz internet (54%). Pozostałe źródła informacji o napojach były wskazywane przez mniej niż połowę badanych.

Poszukiwanie informacji o napojach i sokach
Badani Internauci najczęściej poszukują w sieci informacji na temat kawy (51%) oraz soków owocowych i warzywnych (połowa badanych). Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się: herbata (43%), niegazowana woda mineralna (41%) oraz napoje energetyzujące i izotoniczne (39%). Informacje na temat pozostałych kategorii napojów i soków są poszukiwane wyraźnie rzadziej (nie więcej niż 35% wskazań), jednak tylko nieliczna grupa Internautów (13%) twierdzi, że w ogóle nie szuka takich informacji.

Zapytani o rodzaj informacji poszukiwanych w sieci na temat napojów, respondenci wskazywali najczęściej opinie innych użytkowników o konkretnym produkcie (60%), opisy produktów (55%) oraz informacji o cenach (52%). Nieco mniej niż połowa respondentów poszukuje w sieci testów napojów (47%) oraz nowości i promocji (46%). Część Internautów skupia także swoją uwagę na informacjach dotyczących kwestii zdrowotnych: poradach dotyczących zdrowego odżywania (44%), leczniczych właściwościach niektórych napojów (41%), ich oddziaływaniu na cerę, samopoczucie, sen etc. (40%). 

Biorąc pod uwagę aktywność badanych Internautów możemy dostrzec, że wśród osób, które poszukują informacji o napojach i sokach, 76% robi to co najmniej raz w miesiącu. Dla porównania z wcześniejszymi badaniami z tego cyklu – w przypadku produktów żywnościowych analogiczny wynik wynosił aż 91%, 85% w odniesieniu do kosmetyków i 80% w przypadku produktów chemii gospodarczej. Wyniki badania pokazują również, że mężczyźni częściej poszukują na stronach www informacji na temat napojów i soków.

Rola internetu w zakupach napojów bezalkoholowych
Z odpowiedzi respondentów wynika, że internet pełni znaczącą rolę w procesie poszukiwania informacji o napojach bezalkoholowych i planowaniu zakupów. Z punktu widzenia producentów napojów i soków oraz ich obecności w sieci, duże znaczenie ma informacja, że 63%1 pytanych jest zdania, że internet jest dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie. Ponadto, 56%2 respondentów oczekuje, że informacje o napojach będą jak najszerzej obecne w internecie.

Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji o zakupie napojów bezalkoholowych
Z raportu wynika, że osoby, które spotkały się z reklamą online, najlepiej kojarzą reklamy kawy (52%). Dobrze rozpoznawane są także reklamy napojów energetyzujących i izotonicznych, które wymieniło 43% respondentów. Nieco ponad jedna trzecia (36%) pamięta reklamy niegazowanej wody mineralnej, zaś napoje gazowane kojarzy 30%. Jedna czwarta Internautów (25%) kojarzy reklamy herbaty oraz gazowanej wody mineralnej. Reklamy online pozostałych kategorii napojów są rozpoznawane przez mniej niż jedną czwartą badanych.

Znajomość marek napojów bezalkoholowych
Wśród wszystkich zaprezentowanych marek napojów respondenci najczęściej wymieniają Coca-Colę (95%). Konkurencyjna Pepsi jest także bardzo dobrze rozpoznawana (93% wskazań). Internauci generalnie wykazali się bardzo dobrą znajomością marek napojów dostępnych na rynku.

O badaniu:
Wywiady zrealizowano metodą CAWI (web survey). Respondentów rekrutowano spośród panelu badawczego GfK Polonia, jednego z największych access paneli w Polsce.


Respondentami były osoby, które kupują napoje i mają wpływ decyzyjny na zakup. Strukturę tej grupy (a co za tym idzie i próby), wg płci, wieku i wykształcenia, oparto na danych badania TGI Index firmy Millward Brown SMG/KRC za okres styczeń – czerwiec 2010 roku. Grupa ta stanowi 39,1% całej próby badania TGI, co w przeliczeniu na populację Polaków w wieku 15+ daje 11,77 miliona osób.
Wielkość badanej próby wyniosła 1000 osób, co oznacza iż maksymalny błąd pomiaru wynosi +/-3,1%.


Wywiady przeprowadzono w dniach 1 – 8 grudnia 2010 roku.

Pełną wersję raportu „Rola internetu w procesie zakupu napojów” (68 slajdów) można zakupić w IAB Polska. Biuro IAB dysponuje także innymi raportami z tego cyklu badawczego.

Źródło: IAB Polska


PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764