logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Rosną inwestycje reklamowe w wideo

   16.05.2025, przeczytano 295 razy
ilustracja
Wykres 1. Wartość przychodów reklamowych Q1 2025 vs Q1 2024

Rynek reklamy wideo, obejmujący telewizję i wideo online, wzrósł w pierwszym kwartale 2025 r. o 4,3% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku, a jego wartość wyniosła blisko 1,56 miliarda zł, wynika z analizy Publicis Groupe Polska.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rosna-inwestycje-reklamowe-w-wideo,408838,artykul.html

  • W pierwszym kwartale 2025 roku inwestycje reklamowe w telewizji linearnej zwiększyły się o 0,9%
  • Wartość streamingu VOD odnotowała wzrost w tym okresie o 77%
  • Reklama in-stream przy pozostałych formatach wideo wzrosła o 11,4%

Wykres 2. Dynamika przychodów reklamowych wideo w Q1 2025 r/r

W pierwszym kwartale 2025 r., wśród segmentów wideo największy udział w przychodach miała telewizja linearna (71,4%). Jest to spadek wobec ubiegłego roku o 2,3 p.p. Inwestycje reklamowe we wszystkie formy reklamy telewizyjnej wzrosły w okresie od stycznia do marca 2025 r. o 0,9% rok do roku. Z kolei same inwestycje w spoty reklamowe wzrosły o 1,8%. Stosunkowo niska dynamika w analizowanym okresie jest jednak rezultatem wysokiej bazy ubiegłorocznej, kiedy to w okresie od stycznia do marca 2024 r. telewizja notowała dwucyfrowy wzrost przychodów.

Dynamika wzrostu przychodów w segmencie wideo online* w pierwszym kwartale 2025 r. wyniosła ponad 13,6%. Sektor total streaming (serwisy video on demand: BVOD, HVOD i pozostałe VOD) pod kątem przychodów wzrósł o 77,8% w pierwszym kwartale 2025 roku, jednak w analogicznym okresie 2024 r. nie była dostępna jeszcze na polskim rynku platforma MAX, a kanały FAST dopiero startowały.

Pozostałe krótkie formy wideo in stream, których wzrost wynosił 11,4%, obejmują segment wideo na portalach społecznościowych oraz segment wideo na serwisach internetowych. Wzrost inwestycji reklamowych w wideo w social mediach wyniósł 12,5%. W przypadku tego segmentu w dalszym ciągu niezwykle dynamicznie rozwija się TikTok, kosztem platform, których dynamika wydatków stabilizuje się na poziomie kilku procent. Sektor wideo w serwisach internetowych wzrósł o 7,2%.

Wykres 3. Udział poszczególnych form wideo w przychodach reklamowych

Analiza oglądalności

W pierwszym kwartale 2025 r. czas spędzony przed telewizorami przez osoby w wieku 16-59 wzrósł o ponad 4 minuty rok do roku, i wynosił średnio 3 godz. 45 min. Przy czym o 2 min. 54 sek. wydłużył się czas przeznaczony przez widzów na pozatelewizyjne treści odtwarzane na telewizorze. Widzowie w tej grupie wiekowej poświęcali w tym okresie już prawie 39,5 minuty dziennie, wybierając nietelewizyjne źródła wideo (Nielsen, ATV, All1659, wliczona oglądalność poza domem).

Łączny udział w oglądalności stacji TOP10 od stycznia do marca 2025 r. wyniósł 43,2% w porównaniu do 43,9% w ubiegłym roku i był niższy o 0,8 p.p.  (SHR of PUT, A1659). Jednocześnie o 1,0 p.p. wzrósł udział w oglądalności treści niedostępnych w ramach inventory telewizyjnego (źródła nietelewizyjne odtwarzane na telewizorze takie jak np. aplikacje streamingowe tj. Netflix, a także YouTube). W pierwszym kwartale 2025 r. cztery stacje z grupy TOP10 odnotowały wzrost średnich udziałów w oglądalności. W przypadku z trzech z nich udziały wzrosły o 0,4 p.p.: Polsat zwiększył swój udział z 7,1% do 7,5%, TV Puls z 3,4% do 3,8%, a TV 4 z 2,7% do 3,0%. Czwartą stacją ze wzrostem w średnim udziale oglądalności był Puls 2 (+0,2 p.p.). Największy spadek, o 1,0 p.p., zanotował TVN 24 – z 4,5% do 3,5%. Mniejszy udział w oglądalności miała również stacja TVN – spadek z 8,1% do 7,5% oraz TVP2 – spadek z 5,2% do 4,8%. (TOP10: TVN, POLSAT, TVP1, TVP2, TVN7, TV4, TV PULS, TTV, TVN24, PULS2).

Dodatkowo analiza Publicis Groupe obejmuje również zachowania widowni mierzone w badaniu Nielsen Digital, w którym można porównać wyniki streamingu z oglądalnością kanałów TV (badanie to nie uwzględnia oglądalności out of home, natomiast mierzy oglądalność na 4 ekranach w domu). Z badania wynika, że średni czas oglądalności wideo na ekranach telewizora, laptopa, smartfona i tableta zmalał o 10 minut rok do roku, a większość z topowych kanałów odnotowała spadek udziałów, z wyjątkiem stacji Polsat i TV Puls. Numerem jeden pozostaje w tym rankingu YouTube, na oglądanie którego widzowie przeznaczają najwięcej czasu. Udziały tej platformy wynosiły w pierwszym kwartale 2025 r. 7,3% wobec 7,4% w ubiegłym roku. Netflix zanotował udział na poziomie 2,9%, analogicznie jak przed rokiem. Widzowie oglądali streaming przez 1 godz. i 7 min.– czyli o 1 minutę krócej niż w pierwszym kwartale 2024 r. (Nielsen Digital, All16 - 59, badanie Nielsen Digital mierzy oglądalność na ekranach  telewizorów, PC/laptopów, smartfonów i tabletów i jednocześnie nie uwzględnia oglądalności poza domem).

Komentarz Iwony Jaśkiewicz-Kundery, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska:

„Cały czas obserwujemy dynamiczne zmiany w ekosystemie rynku reklamy wideo, co potwierdzają wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku. Wzrost inwestycji o 4,3% jest dla nas sygnałem, że reklama wideo nie traci na znaczeniu w strategiach marketingowych reklamodawców. Szczególnie cieszy nas znaczny wzrost wartości streamingu VOD o 77%, co wskazuje na rosnące zainteresowanie nowymi platformami, takimi jak MAX, a także kanałami FAST. Na wprowadzenie do oferty tych ostatnich w ślad za innymi nadawcami zdecydował się Polsat, który planuje wprowadzić aż 20 nowych kanałów tego typu do swojej oferty Polsat Box Go.

Chociaż telewizja linearna nadal dominuje pod względem udziału w przychodach, obserwujemy jego stopniowy spadek, co wymaga od nas większej elastyczności w planowaniu kampanii reklamowych. W tej sytuacji kluczowe znaczenie zyskuje nasze narzędzie Publicis Groupe ViRO, które integruje dane o widzach telewizji linearnej i streamingowej. Dzięki ViRO, możemy skutecznie planować kampanie wideo, obejmując cały ekosystem medialny – zarówno tradycyjną telewizję, jak i wideo online. W kontekście zachodzących na rynku zmian, ważne jest, aby traktować wideo jako jedną całość, nie tylko w zakresie szacowania inwestycji netto, jak to robimy w naszym Raporcie, ale także pod względem miar takich jak rating czy zasięg.

Naszym celem jest dalsze dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych i zapewnianie naszym klientom narzędzi, które pozwolą im skutecznie docierać do swoich odbiorców w coraz bardziej złożonym ekosystemie medialnym. Jestem pewna, że dzięki naszej innowacyjności i zrozumieniu rynku, będziemy niezmiennie odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości reklamy wideo”.

Źródło: Publicis Groupe

Dodatkowe informacje:

*Publicis Groupe wprowadziła łączne podejście do monitoringu rynku wideo wraz z pierwszą edycją Raportu o Rynku reklamy w 2024 r. Wprowadzone w pierwszym kwartale pojęcie 'wideo', obejmuje zarówno telewizję, jak i wideo online. Dotychczasowe sklasyfikowanie wideo online do kategorii Internet stało się nieaktualne w dobie smart TV i CTV, gdzie granice pomiędzy tradycyjną telewizją a konsumowaniem treści wideo online zacierają się. Biorąc pod uwagę szybko zmieniającą się sytuację na rynku wideo, a także głosy z tego rynku, przeprowadzony został kolejny przegląd kategoryzacji w obrębie segmentu streamingu VOD.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ogilvy i Heinz w kampanii grillowej z książką
„Niezwykła księga grillowych poświęceń” – to pierwsza odsłona nowego pozycjonowania marki Heinz w Polsce, przygotowanego przez agencję Ogilvy, które wyraża hasło „Heinz. Dla smaku wszystko”. Agencja Ogilvy we współpracy z marką Heinz wydała książkę, będącą hołdem dla tych, którzy dla smaku grilla robią wszystko – stoją godzinami w dymie czy pilnują żaru,...
Xtreme Fitness Gyms stawia na SEC Newgate CEE
Z początkiem czerwca Xtreme Fitness Gyms – największa polska sieć klubów fitness rozwijana w modelu franczyzowym – rozpoczęła współpracę z SEC Newgate CEE. Do zadań agencji należy wspieranie ekspansji marki poprzez strategiczne doradztwo komunikacyjne oraz wspólne działania PR.
Persil z nową kampanią i wsparciem agencji Chromatique
Persil wystartował z nową kampanią, która zachęca wszystkich do podjęcia aktywności fizycznej w czasie, kiedy robi się pranie. To element szerszej strategii promującej platformę komunikacyjną “Zawsze dajesz z siebie wszystko”. Za wsparcie koncepcyjne i realizacyjne odpowiedzialna jest agencja Chromatique.
EKObarometr. Zielone wartości w odwrocie - Polacy coraz bardziej obojętni
Po chwilowym wzroście świadomości ekologicznej w polskim społeczeństwie przyszło zahamowanie nastrojów. Napływ obojętnych postaw, niski poziom wiedzy na temat podstawowych pojęć, brak wiary w sprawczość regulacji prawnych - taki obraz klaruje się na podstawie najnowszej 7. edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research.
Kayah boso na działce w Enklawie Lecha
Lech, sponsor projektu Enklawa przedstawia jego drugą odsłonę. Po inauguracyjnym koncercie Sobla, dziś na kanale YouTube Enklawy premierę ma nagranie wyjątkowego występu Kayah. Ikona polskiej sceny muzycznej zaśpiewała boso, w kameralnej formule jam session, na warszawskim ogródku działkowym.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764