W ubiegłym roku retail media były trzecim co do wielkości kanałem inwestycyjnym w reklamę cyfrową w ujęciu globalnym[1]. Środki z innych kanałów marketingowych przenosi do mediów detalicznych połowa kupujących[2]. Wzrost ich znaczenia w planowaniu komunikacji marketingowej to jeden z wiodących trendów e-commerce, który w Polsce rozwija się sukcesywnie wraz z notowanym rok do roku wzrostem liczby osób kupujących online (79% w 2023)[3]. W dobie walki o lojalność klienta w kanałach online i offline, retail media stają się nie tylko narzędziem sprzedażowym, ale i doskonałym instrumentem budowania świadomości marki. Jak trendy w retail mediach będą kształtować polski e-commerce?
– Z badań wiemy, że dzisiejsi konsumenci zaczynają i kończą ścieżkę zakupową w e-commerce. Pogłębienie ich zaangażowania w trakcie procesu zakupowego bez wykorzystania nowoczesnych technologii z obszaru komunikacji marketingowej wydaje się dziś niemożliwe, dlatego to właśnie retail media, oferujące cyfrowe formaty reklamowe w aplikacjach e-commerce sprzedawców detalicznych i platform, ale także w social mediach, CTV, DOOH, wyrastają na jeden z najważniejszych kierunków rozwoju sprzedaży internetowej. Dla wielu marketerów potencjał retail mediów nie jest jeszcze dobrze rozpoznany, ale do walki o serce i portfel klienta możemy dziś stawać uzbrojeni w twarde dane i doświadczenia liderów rynku. Dlatego podczas wrześniowej konferencji IAB How To: Retail Media 2024 przybliżymy zagadnienia związane z trendami i największymi wyzwaniami dla marek, ale także obszary dotyczące analityki, mierzalności i skutecznego integrowania narzędzi mediowych w strategii biznesowej – mówi Łukasz Sztuczyński, eCommerce Director w GroupM Poland oraz przewodniczący Rady Programowej IAB HowTo Retail.
Lojalność – nowe złoto
Konkurencja na rynku e-commerce to nie jedyny powód, dla którego przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi klienta jest dziś wyzwaniem. W dobie szumu informacyjnego, mnogości przekazów i atrakcyjności ich form wygrywają ci gracze, którzy potrafią zwiększać zaangażowanie. Retail media, z unikalnymi możliwościami personalizacji reklam, pomagają tworzyć indywidualne doświadczenia zakupowe i zwiększać satysfakcję, co w dłuższej perspektywie wzmacnia więź z klientami.
Możliwości retail mediów w obszarze personalizacji i docierania z przekazem to ogromny potencjał do komunikowania wartości marki i unikalnych cech produktu. Angażujące, spersonalizowane kampanie, odwołujące się do wartości, tworzące więź emocjonalną to niezastąpiony element budowania świadomości i wizerunku marki na konkurencyjnym rynku.
Retail media – marketing przyszłości?
Nie należy przy tym zapominać, że choć wartość rynku e-commerce rośnie rok do roku, a sprzedaż online stanowi coraz większy udział w całkowitej sprzedaży detalicznej, to właśnie integrowanie działań marketingowych w kanałach online i offline jest kluczem do tworzenia spójnego doświadczenia zakupowego. Skuteczna strategia omnichannel, bazująca na zintegrowanych kampaniach digitalowych, to droga do budowania jakościowej relacji z klientem i jego lojalności, która jest dziś konieczna do osiągania długofalowych wzrostów.
- Szansa dotarcia do konsumentów z wysoką intencją zakupową dla naszego produktu to wielka, wciąż niewystarczająco wykorzystywana przewaga retail mediów. Zbieranie i analiza danych, które marki mogłyby pozyskiwać z tego kanału to zagadnienie, nad którym warto się pochylić w najbliższej przyszłości – dodaje Łukasz Sztuczyński.
Retail media, przynoszące wiele korzyści zarówno sprzedawcom, jak i reklamodawcom, mogą niebawem okazać się kluczowym elementem strategii sukcesu na rynku e-commerce. Poświęcona w całości powyższym zagadnieniom konferencja IAB HowTo: Retail 2024 odbędzie się 26 września w Warszawie.
Źródło: IAB Polska