logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Round Table Mixer: Media nie są agencją PR rządu. Trzeba chronić wolność prasy

  PR 13.03.2015, przeczytano 1027 razy

„Dla społeczeństwa najlepiej jest, kiedy władza i media pozostają w kontradyktoryjności, prowadząc ze sobą spór. (…) Media nie mogą być agencją PR rządu. Żadnego rządu” – mówił podczas swojego wystąpienia prof. Piotr Przytuła, medioznawca z St. Cloud State University Minnesota, gość specjalny II spotkania Round Table Mixer. Drugie spotkanie młodych liderów, ludzi biznesu, polityki i mediów odbyło się w czwartek w Warszawie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/round-table-mixer%3A-media-nie-sa-agencja-pr-rzadu.-trzeba-chronic-wolnosc-prasy,24210,artykul.html

Prof. Przytuła krytykował też brak solidarności w polskich mediach, kiedy niektóre z nich dotykają represje ze strony władzy. „Media powinny nawzajem występować w swojej obronie, bo następnym razem represja może być wymierzona w kogoś innego” – mówił. W swoim wystąpieniu poświęconym wolności słowa i funkcjonowaniu mediów w Polsce i w Stanach Zjednoczonych zdecydowanie opowiedział się za prymatem wolności słowa przed innymi zobowiązaniami mediów.

O wolności słowa mówił także współtwórca RTMix, Matthew Tyrmand. „Badania pokazuja, że społeczeństwa, które stoją wysoko pod względem regulacji chroniących wolność prasy i swobodę wypowiedzi, mają również najwyższe oceny w rankingach biznesowych i zasobności. Im bardziej chroniona jest wolność słowa i im więcej idei dochodzi do głosu, tym bardziej zamożne tworzą społeczeństwo” - dowodził. Podkreślał, że prawo do swobody wypowiedzi jest solą demokracji. Dlatego tak bardzo trzeba je chronić.

„Dziennikarstwo jest jedną z podstawowych ludzkich aktywności. Bez dziennikarstwa zniknie presja na władzę i wszyscy będziemy mieli przerąbane” – cytował z kolei pisarza i dziennikarza Davida Remnicka organizator spotkania, Michał M. Lisiecki, prezes PMPG Polskie Media SA. On również wskazywał na fakt, że media w Polsce stają wobec coraz większych wyzwań, jeżeli chcą realizować zadania, do jakich zostały powołane.

Znaczna część spotkania była jednak poświęcona warunkom prowadzenia działalności gospodarczej i wyzwaniom, które stoją przed Polską.  „Wolność gospodarcza nie jest pustym hasłem, ale realnym instrumentem kreowania rynku” - przekonywał Paweł Budrewicz, ekspert Centrum im. Adama Smitha. Dodał jednak, że obecny system niewiele ma wspólnego z wolnością gospodarczą, którą wprowadzała choćby tzw. ustawa Wilczka (ustawa o działalności gospodarczej) z 1988 r. Zapowiedział podjęcie działań na rzecz wprowadzenia ustawy o zbliżonym do charakterze.

O warunkach podejmowania działalności gospodarczej i jej ograniczeniach mówiła także Anna Hejka, prezes Heyka Capital Markets Group. Podkreślała, że w USA nowe firmy tworzą miejsca pracy w tempie 20 proc. rocznie. W Polsce nowe firmy nie tworzą miejsc pracy, a ludzie, którzy chcą rozwijać swoją działalność, wyjeżdżają z Polski. „Jeżeli nie zdamy sobie sprawy, że potrzebujemy ludzi, którzy działają w obszarze technologii, jeżeli im nie pomożemy - będziemy folwarkiem Europy. Technologiczne imperia w USA tworzyli imigranci z Europy Środkowo-Wschodniej i ich dzieci” -  mówiła. Zwracała uwagę, że drenaż mózgów to ogromna strata dla każdej gospodarki.

Na prawdopodobną przyczynę takiego stanu rzeczy wskazywał z kolei publicysta Rafał A. Ziemkiewicz. W jego opinii, Polska jest państwem postkolonialnym, które nie służy obywatelom, a ich „obejmuje” i zmusza do posłuszeństwa. „Kiedy Polak patrzy na rodaka, który stoi wyżej w hierarchii społecznej, widzi świnię, która się sprzedała. Sukces jest podejrzany” – mówił Ziemkiewicz. I dodawał, że Polska zaprzepaściła szansę, jaką dawała powszechna prywatyzacja.  „Nic, co nie uwzględnia postkolonialnej rzeczywistości i pańszczyźnianej specyfiki, nie ma prawa się tutaj udać” – podkreślał.

Z kolei Paweł Kowal mówił o tym, że żyjemy w czasach, kiedy upadają wszystkie mity, jakimi nas karmiono przy Okrągłym Stole. Właśnie jesteśmy świadkami upadku ostatniego z nich – mitu nowej żelaznej kurtyny i mitu bezpieczeństwa gwarantowanego przez Zachód. „Trzeba zacząć poważną rozmowę o tym, ile tych śmigłowców czy okrętów kupić. Jeżeli ziści się ten gorszy scenariusz, przez lata będziemy żyć w cieniu zagrożenia” – podkreślał były eurodeputowany.

II Round Table Mixer przebiegał pod dyktando myśli przewodniej zaczerpniętej ze Stefana Kisielewskiego:  „Zmiany przyjdą na pewno, lecz nie wtedy, kiedy się na nie czeka”. „Dlatego nie czekając na zmiany, sami chcemy zmieniać Polskę” – mówił Michał M. Lisiecki. Zapowiedział, że jedno z kolejnych spotkań będzie poświęcone wyłącznie tematyce mediów.

Więcej na:

FB - https://www.facebook.com/RTMixer

Twitter - https://twitter.com/RTMxr

YouTube - https://www.youtube.com/channel/UCyzMqMz7kMYWH3xX_XINDBA

Źródło: PMPG Polskie Media SA

www.pmpg.pl

Dodatkowe informacje:

Round Table Mixer to spotkanie pokolenia, które w dorosłe życie wchodziło po Okrągłym Stole, a które dzisiaj bierze na siebie odpowiedzialność za to, by zmieniać polską debatę publiczną, by mówić pragmatycznym językiem współpracy i tworzyć nową jakość w polskim życiu politycznym i gospodarczym. Pokolenie, które stara się znaleźć złoty środek, aby rozwijać Polskę jako nowoczesną demokrację. Inicjatorami i organizatorami spotkań RTMix są: Michał M. Lisiecki, przedsiębiorca, wydawca dwóch tygodników opinii, oraz Matthew Tyrmand – amerykański ekonomista, finansista, autor książki „Jestem Tyrmand, syn Leopolda”.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Facebook przegrywa w sądzie: nie może cenzurować, jak chce i kogo chce
Blokując konta i grupy Społecznej Inicjatywy Narkopolityki (SIN), Meta naruszyła dobra osobiste organizacji. Sąd wydał właśnie przełomowy wyrok w sprawie prowadzonej przez Fundację Panoptykon, potwierdzając tym samym, że platformy internetowe nie mogą blokować, jak chcą i kogo chcą. A osoby zablokowane mają prawo do sądu we własnym kraju.
Gremi Media jedynym polskim wydawcą 5. edycji Subscriptions Academy
Gremi Media bierze udział w pięciomiesięcznym prestiżowym programie Subscriptions Academy EMEA 2024, realizowanym przez FT Strategies, pod patronatem Googleʼa. Program ma na celu wspieranie zaawansowanych cyfrowo wydawców w przyspieszaniu wzrostu przychodów ze sprzedaży subskrypcji.
Telewizja Polska integruje działania marketingowe
Telewizja Polska rozszerza Biuro Reklamy o departament marketingu. Dotychczasowe działania marketingowe zostaną połączone w ramach jednego Biura Reklamy i Marketingu pod kierownictwem Marcina Gudowicza. Nowa inicjatywa organizacyjna, która obejmie zarówno działalność marketingową, sprzedażową, jak i reklamową, ma na celu stworzenie efektywnej i spójnej struktury, która...
Radosław Kotarski prowadzącym teleturnieju „Va Banque”
We wtorek, 2 kwietnia o godz. 18:10 TVP2 zaprasza widzów na pierwszy odcinek ,,Va Banque" w całkowicie nowej odsłonie, którego gospodarzem będzie Radosław Kotarski - znany popularyzator wiedzy, pisarz i dziennikarz.
Komunikat Spółki Telewizja Polska S.A. w likwidacji
W dniu 21 marca br. Telewizja Polska S.A. w likwidacji skierowała do prokuratury zawiadomienie w sprawie szeregu nieprawidłowości przy zawieraniu umów, w których zaciągane były wielomilionowe zobowiązania, co narazić mogło TVP na szkodę wielkich rozmiarów. To efekt trwających działań kontrolnych prowadzonych w Spółce.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764