logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Roy Andersson: jak unikatowy styl reżysera zawojował skandynawski rynek reklamy

  PR 28.07.2015, przeczytano 1791 razy
ilustracja

Roy Andersson, autor słynnej trylogii absurdu, zwieńczonej świetnie przyjętą komedią surrealistyczną "Gołąb usiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu", to nie tylko czarodziej kina. To również wyjątkowy reżyser reklamowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/roy-andersson%3A-jak-unikatowy-styl-rezysera-zawojowal-skandynawski-rynek-reklamy,25534,artykul.html

Zazwyczaj myśląc o Roy'u Anderssonie, wymieniamy jego ostatnie filmy - "Do Ciebie, człowieku", "Pieśni z drugiego piętra" i "Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu". Flagowe dzieła reżysera, powstały już po 2000 roku, tuż przed ukończeniem przez niego 60. roku życia. Czym zajmował się wcześniej? Zadebiutował wyjątkowo udanym pełnometrażowym obrazem, zatytułowanym "Historia miłosna", nagrodzonym na Berlinale. Po nim zrealizował "Giliap", który spotkał się z chłodniejszym przyjęciem widzów i krytyków. Roy Andersson porzucił fabułę na 25 lat! Nie oznacza to jednak, że pożegnał się z formą filmową.

Założył własną firmę produkcyjną Studio 24. W swojej karierze wyreżyserował ponad 400 filmów reklamowych. Tworzył dla firm takich jak Kodak, Volvo, Clearasil, Citroen, McDonalds i Air France, a nawet dla Demokratycznej Partii Szwecji. Charakteryzuje go niepowatarzalny styl, który odbija się na jego pracach niczym znak wodny.

Reklamy Anderssona zdają się wymykać krytykom, którzy niezdolni do wiernego opisania jego twórczości, uciekali się do gry porównań. Mówiono o nim jako "Dystopijnym Tatim" albo "Szwedzkim Buñuelu". Czasem w obrazach Anderssona można odnaleźć Hoppera, Magritte'a, a nawet Bruegela. Jak zmieścić tyle artyzmu, w tak krótkiej formie, jaką jest reklama i zachować w niej wszystkie walory promocji produktu?

Przykłady flagowych reklam Roya Anderssona z oficjalnej strony reżysera http://www.royandersson.com/eng/studio24/


Każda z reklam Anderssona to minietiuda filmowa, opatrzona humorystycznym i zapadającym w pamięć komentarzem. Reżyser buduje nastrój poprzez matematycznie przemyślaną szczegółowość obrazu. Stawia na długie ujęcia o bardzo rozbudowanej głębi kadru filmowego. Kompozycja wizualna nadaje odpowiedni charakter zdarzeniu przedstawianemu w samej reklamie. Każda z nich kończy się wręcz slapstickową destrukcją, Katastrofy rzędu utopionych, zgniecionych aut, rozbitych szyb, ludzi spadających z wielkich wysokości... Wszystkie dzielą cechy wspólne, ale i tak, nie można oderwać od nich oczu - pomimo, że puenta jest przewidywalna. Prawie niemożliwe jest wyłączenie reklamy przed jej końcem. W każdym z nas tkwi to ziarno zakazanej ciekawości, każdy chce być świadkiem destrukcyjnej pomysłowości Anderssona.

Żartobliwość reżysera, przemycona do świata pieniądza, pokazuje, że reklama nie musi być tylko środkiem, do celu, może być też sztuką. Odjęcie stereotypowości z reklamowego równania, jakiego użył Andersson, nie znalazło jeszcze godnego kontynuatora. Sam reżyser udowodnił zaś, że sztuka może znaleźć swoje ujście w każdej z form - i zostać przyjęta równie dobrze, a nawet lepiej niż standardowy przekaz reklamowy.

Źródło: Meteora Films

Dodatkowe informacje:

7 sierpnia pojawi się w kinach najnowszy obraz Roya Anderssona "Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu" nagrodzony Złotym Lwem na 71. MFF w Wenecji.

Tytuł filmu nawiązuje do ptaków z obrazu Bruegla „Myśliwi na śniegu”, które z wysoka obserwują świat i wydają się myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne obrazy tego reżysera, film stanowi łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.

Dwaj domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho Pansa zabierają widza na wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość.

Dystrybutorem filmu w Polsce jest Aurora Films.
http://www.aurorafilms.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

świetny gość

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764