Zamówiłem u tego samego dostawcy, w odstępie 3 tygodni, stolarkę aluminiową o tym samym numerze RAL. Obie dostawy znacznie różnią się odcieniem. Poza numerem RAL nie uzgadniałem nic więcej. Dostawca twierdzi że jest to dopuszczalne. Czy ma rację?
ODPOWIEDŹ:
Paleta RAL ma ściśle określone wzorce. Kolory zostały zebrane i uszeregowane w 1927r. i nie ma możliwości aby te same nr kolorów różniły się co do odcienia czy w jakikolwiek inny sposób.
Chyba że już w ramach wewnętrznych ustaleń, producent dopuszcza i informuje wcześniej kupującego, iż kolory mogą się różnic od palety podanej we wzorniku RAL, w zależności od jakichś zmiennych. Jeśli takich informacji bądź ustaleń nie było, zamawiany przez Pana produkt musi być zgodny ze wzornikiem RAL, a co za tym idzie wszystkie produkty muszą mieć ten sam, wiernie oddany kolor bez względu na czas, miejsce i wielkość zamówienia.
Jest to niedopuszczalne.
Jeśli dwie powierzchnie różnią się fakturą to może być nieznaczna różnica w nasyceniu koloru ale jest ona bardzo nieznaczna ze względu na różne rozpraszanie światła przez powierzchnie np. powierzchnia błyszcząca i matowa. Jednak różnica znacząca to błąd producenta.
To nie jest prawda. Praktycznie farby od roznych producentóe w tym samy RAL roznia sie odcieniem, polyskiem, glebia.
Zajmuje się lakierowaniem proszkowym od 14 lat i mogę autorytatywnie stwierdzić iż dopuszczalne (a nawet pewne) są różnice w odcieniach farb w danym numerze RAL. Tylko system farb NCS daje 100% pewność koloru i odcienia.Kążdy producent ma swoją recepturę na wykonanie farby.
W kolorach metalizowanych RAL 9006 i 9007 jest jeszcze gorzej, tam są różnice w zastosowanych składnikach - aluminium lub mika i efekt jest taki że wizualnie kolor elementów mieści sie od jasnoszarego do efektu "aluminum polerowanego".
Problem powstaje w momencie zakupu farby, lub komponentów do jej złożenia a terenie dostawcy okien. Jeśli firmaD dostawcy ie dokonała testów porównawczych koloru to tym samym uznała że farba jest zgodna z kolorystyką zamówienia. Akceptacja obciąża świadomość dostawcy. Co zrobić? Poprosić 3-4 osoby powołać komisję akceptacyjną z udziałem dostawcy i należy przeprowadzić test porównawczy kolorów. Gdyby firma się nie pojawiła test wykonać bez jej udziału. Kopię protokołu przesłać do firmy i zaznaczyć że dokonamy wymiany koloru a koszt dostawcy. Chyba że protokół sprawi że Dostawca polakieruje okna jeszcze raz. Gdyby do tego nie doszło wykonać pracę w innej firmie. Wezwać dostawcę do wskazania producenta farby i czy komponentów i u nowego usługodawcy zamówić kolor i pomalować okna . Można poprosić producenta farby o opinię na ten temat. Opinię dostanie się bez problemu, bo takie zdarzenia biją w wizerunek producenta farby. Podważa jego profesjonalizm.