logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

różnice kolorów przy panelowaniu wydruków

| 02.06.2005 11:06

Witam i mam pytanie skierowane do operatorów ploterów używających RIP'a i POSTERSHOP'a. Mianowicie jak w temacie mam kłopot z wydrukami dużego formatu 990cmx380cm które paneluje. Kłopot w tym, że po zrobieniu wydruków i ułożeniu przyciętych paneli obok siebie krawędzie na łączeniu nie pasują do siebie kolorystycznie. Ma to miejsce przy drukowaniu prac z TIFF'ów.
1. Serwis maszyny OCE CS6060 stwierdził, że używam różnych szerokości rolek, a więc różnych serii i to powoduje różnice - wyeliminowałem to podejrzenie drukując wszystko z jednej rolki.
2. Drugi powód to podnoszenie się krawędzi folii - maszyna przysysa media do stołu, a wydruk nie jest od krawędzi do krawędzi.
3. Obracanie paneli też nie zdaje egzaminu.

oczekuje jakichś sugestii co robić, czy to może jest wina RIP'a ??

DZIĘKI

avatar użytkownika
+ + +

Warszawa
wiadomości: 37
w Signs.pl od 04.11.2004
IP: 83.31.46.XXX

| 03.06.2005 09:06

Nie sadze, zeby problem byl zwiazany z przygotowaniem plikow, a wiec oprogramowanie nie ma tu nic do rzeczy. Nie opisales w jaki sposob zmieniaja sie te kolory, wiec trudno cos konkretnego odpowiedziec, ale prawie na pewno jest to zwiazane z wlasciwosciami samej maszyny. W przypadku ploterow drukujacych kolorystyka wydruku zmienia sie czesto na dlugosci wydruku. Wynika to z brudzenia sie dysz. Na roznych kolorach roznie to wyglada, ale jedynym lekarstwem, ktore pozwala zmniejszyc ten efekt jest czeste czyszczenie, przedmuchiwanie dysz itp. Poszczegolne panele musza byc zawsze skierowane w jedna strone. W przypadku bardzo wymagajacych wydrukow stosowalem poza standardowa funkcja czyszczenia dysz przedmuchiwanie reczne co jakis czas i dodatkowo przemywanie po kazdym panelu. Z reguly pomagalo.

Nie drukowalem na tym konkretnie ploterze, ktory wymieniasz, ale sprobuj roznych sposobow rastrowania. W przypadku tak duzych wydrukow mozna sobie pozwolic na zgrubne rastrowanie i niska rozdzielczosc, a to z reguly ulatwia sprawe.

-----------------
Pozdrawiam wszystkich
Hubert Olbrycht

avatar użytkownika
+

Kraków
wiadomości: 21
w Signs.pl od 26.10.2002
IP: 83.29.39.XXX

| 04.06.2005 14:06

witam! mam podobny problem przy panelowaniu ale u mnie kłopot jest w tym że np cyan (najczęściej) przysycha mi podczas druku i musze się ratować czyszczeniem głowic co chwil kilka nie powiem by to nie było uciążliwe bo i tak w efekcie końcowym zawsze moge się czegoś doczepić. Ostatnio pewien Pan od których biore alternatywne tusze powiedział że to może być winą zbyt małej wilgotności w pomieszczeniu tak więc właśnie zainstalowałem klimatyzator, no i zobaczymy... dla ułatwienia ten problem dotyczy Arizony. pozdrawiam

avatar użytkownika
+

Brzeg
wiadomości: 8
w Signs.pl od 28.04.2005
IP: 83.22.41.XXX

| 05.06.2005 23:06

Witam,
Operatorze, czasem różnica w kolorystyce paneli może wynikać z tego, że listwa prowadząca głowice nie jest ustawiona równolegle do medium i wysokość głowicy nad medium zmienia się przez co zmienia się usytuowanie kropli poszczególnych kolorów co wystarczy aby kolor zmieszany różnił się. Możesz spróbować drukować tak panele aby miejsce łączenia paneli wypadalo w tym samym miejscu druku na szerokości plotera. Druga sprawa - listwa może być ustawiona prosto ale kalibracja nie jest dokładna co skutkuje tym samym. Innych przyczyn szukaj elektryce głowic. Długo używane głowice termiczne mają tendencję do przytykania się - bo w OCE problemu ze spalonymi dyszami nie ma bo są kompensowane. Wymień głowicę której dotyczy główny problem na nową i sprawdź czy jest poprawa. Jeżeli drukujesz panele długości 9m to nie widzę szans żeby Ci się na tym ploterze udało dobrze to spanelować bez problemów z kolorem, z 4m panelami też nie będzie lekko. Moim zdaniem poza zużyciem głowicy następuje też elektryczne zużycie karetki (może kontaktów) przez co z czasem jakby coraz większe problemy z przytykaniem się głowic. Te Encady/Oce jak są w miarę nowe idealnie trzymają kolory paneli - z czasem jakoś coraz gorzej. Sama głowica nie może być problemem bo się je wymienia, rurki dostarczające atrament czyści a taśmę sygnałową wymiania.
Lepiej nie brać takich prac ne ten ploter.
Pozdrawiam
Michał

avatar użytkownika
+ + + +

Warszawa
wiadomości: 219
w Signs.pl od 04.04.2002
IP: 83.31.31.XXX

| 07.06.2005 16:06

Witajcie, Ci którzy chcieli pomóc. Może powinienem dopełnić informacje na temat problemu, bo widzę, że nie wszystko jest jasne. A więc:
ploter jest nowy, a nawet dwa nowe i na obu wystepuje ten sam problem. Podnoszenie się krawędzi mediów zostało przeze mnie wyeliminowane zakładaniem szerszych mediów i ustawianiem wydruku na środku. Niestety to też nie zdaje egzaminu.

Słyszałem od mądrych ludzi, że w nowym wydaniu RIP, ma być już automatyczne obracanie przy panelowaniu,więc myślę, że trochę w tym winy RIP'a.
Także ten problem dotarł do ONYX'a i chyba w Ripie siedzi jakiś babol, który za to odpowiada.


POZDRAWIAM WSZYSTKICH
i dziękuje za pomoc

avatar użytkownika
+ + +

Warszawa
wiadomości: 37
w Signs.pl od 04.11.2004
IP: 83.31.50.XXX

| 08.06.2005 02:06

Ustwiając profile trzeba także wybrać algorytm, zgodnie z którym będzie się odbywało przeliczenie wejściowej przestrzeni barwnej w przestrzeń wyjściową. Można to zrobić na kilka sposobów ("perceptual", "saturation" itd.) i zastanawiam się, czy efekty tych przekształceń zależą wyłącznie od parametrów początkowej i docelowej przestrzeni opisanej profilami, czy też któryś z tych algorytmów uzależnia wynki od zawartości (kolorystycznej) konkretnej pracy.

Szczerze mówiąc nie wydaje mi się aby tak właśnie było, ale moją uwagę zwróciła informacja, że problem występuje tylko przy mapach bitowych - czyli jak rozumiem wektorówka (ps) wychodzi jak należy? Zauważ, że gdyby któryś z algorytmów tak właśnie działał, to przy pocięciu pracy uzyskiwałoby się właśnie niewielkie różnice kolorystyczne, zależne od palety kolorów obecnych na danym brycie (panelu). Może spróbuj zmieniać rodzaj algorytmu i zaobserwuj efekty?

Poza tym w Postershopie można poustawiać dodatkowe opcje. Np. pilnowanie by niezależnie od tego czy się stoi czy się leży, wskazany kolor zawsze wyszedł poprawnie - np. magenta ma być zawsze magnetą niezależnie od użytych profili itd. Czy taka opcja wpływa wyłącznie na magentę? Trzeba by sprawdzić, a najlepiej powyłączać tego typu ustrojstwa - przynajmniej dla wykonania prób.

pozdrowienia
Łukasz

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Liszki
Małopolskie
wiadomości: 8415
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 213.77.147.XXX

| 08.06.2005 15:06

Witaj Łukaszu!

To o czym napisałeś czyli color menagement jest mi znany i wiem jak wygląda kwestia interpretowania przestrzeni kolorów. Przy wyborze bezwzględny kolorystyczny nie powinno być zadnych zmian na wydrukach, ale to należy stosować tylko przy grafikach przygotowanych w kilku brytach i nie dzielonych w RIP'ie. Przy tym ustawieniu tracimy niektóre przestrzenie barwne i dlatego staram się omijać to ustawienie. Wydruk wygląda jak flaki z olejem czyli mdły. A to co napisałeś o czystych kolorach przy podłączonym profilu, to w przypadku profilu w podłożu wystarczy ustawić: wyłączone wszystkie profile ICC. Limity atramentu będą brane pod uwagę, ale nie będzie mieszał dobierał kolorów wg profilu tylko będą te wartości, które zostały pierwotnie nadane w pliku.

POZDRAWIAM

avatar użytkownika
+ + +

Warszawa
wiadomości: 37
w Signs.pl od 04.11.2004
IP: 83.31.41.XXX

| 09.06.2005 03:06

A jak być chciał wydrukować kilka paneli czystej szarości z jakimś powiedzmy lekkim zabarwieniem - "ciepła" lub "zimna" szarość - też będą różnice? Jeśli tak, to pewnie wina sprzętu.

pozdrowienia
Łukasz

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Liszki
Małopolskie
wiadomości: 8415
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 213.77.147.XXX
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764