logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Rozstrzygnięcie konkursu na logo CSK budzi kontrowersje

   24.07.2015, przeczytano 3498 razy
ilustracjastrzałka
Zwycięska praca Agaty Wrzesińskiej

Ogłoszono wyniki konkursu na logo Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. W internecie zawrzało, przez media przetacza się fala krytyki. Za zwycięską pracę Agata Wrzesińska otrzyma 15 zł oraz umowę na opracowanie pełnej identyfikacji wizualnej na kwotę kolejnych 40 tys. zł.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rozstrzygniecie-konkursu-na-logo-csk-budzi-kontrowersje,25497,artykul.html

Otwarty, jednoetapowy konkurs ogłoszono w maju, we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej (STGU). Celem było wyłonienie projektu identyfikującego CSK jako instytucję międzykulturową, otwartą na dialog społeczny, współpracującą ze środowiskiem naukowym i biznesowym oraz zaangażowaną w inicjowanie projektów artystycznych.

Oceny nadesłanych przez uczestników prac dokonała Komisja Konkursowa. Jej przewodniczącym był Peddy Mergui – światowej klasy projektant, specjalizujący się w komunikacji wizualnej oraz brandingu. Oprócz Peddy’ego Mergui, w Komisji Konkursowej zasiedli: dr hab. Dawid Korzekwa – designer i Prezes STGU, Jarosław Koziara – artysta plastyk i grafik, dr Justyna Kucharczyk – projektantka, wykładowca ASP w Katowicach, dr Sławomir Plewko – projektant, właściciel biura projektowego KONTRASTUDIO oraz Piotr Franaszek – Dyrektor Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, specjalista marketingu terytorialnego, twórca marki „Lubelskie. Smakuj życie!”.

W komunikacie na stronie CSK czytamy, że obrady komisji były długie, zaś w efekcie postanowiła ona przyznać następujące nagrody:

  • I miejsce – 15 000 PLN – Agata Wrześniewska (Lublin / Kraków)
  • II miejsce – 8 500 PLN – Paweł Miszewski (Warszawa)
  • III miejsce – 5 000 PLN – Robert Król (Kraków).


Cieszę się, że pierwsze miejsce zostało przyznane tak młodej projektantce (24 l.) – mówi Peddy Mergui, przewodniczący Komisji Konkursowej. Przypomina mi to moją własną drogę twórczą. Moja kariera zaczęła się kiedy miałem 26 lat i wygrałem w podobnym konkursie.

Zespół Centrum Spotkania Kultur w Lublinie dodatkowo postanowił wyróżnić dwie prace konkursowe. Autorami pierwszego logo są Paweł Hadrian i Tomasz Kwiatkowski.

To propozycje tych autorów chcieliśmy wyróżnić za koncepcję, która najpełniej naszym zdaniem obrazuje wartości, jakie nasza instytucja pragnie reprezentować – mówi Piotr Franaszek, Dyrektor Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Nawiązanie do uniwersalnego kulturowo symbolu drzewa oraz mnogość interpretacji przedstawienia sięgającego do takich desygnatów jak: układ scalony, odcisk palca, mózg, labirynt – oddaje bliskie nam idee nowoczesnej humanistyki.

Drugą pracą, którą osobiście postanowiłem uhonorować, jest logo autorstwa Pawła Miszewskiego. Projektant, w sposób najbliższy estetyce instytucji, oddał jej ideę, która przyświecała również projektantowi Centrum Spotkania Kultur – Bolesławowi Stelmachowi. „Niedokończoność”, „bycie w ciągłym procesie” – to cechy, których intelektualny wyraz należy odnaleźć w tym prostym i niezwykle pojemnym znaku – dodaje Piotr Franaszek.

Autorzy wyróżnionych prac otrzymają nagrodę pieniężną w wysokości 1 000 PLN każdy.


II miejsce - Paweł Miszewski               


III miejsce - Robert Król               


Wyróżnienie specjalne - Paweł Hadrian,Tomasz Kwiatkowski

Zwycięskie logo stało się szybko obiektem drwin ze strony internautów. Wśród wywoływanych przez znak skojarzeń, w internetowych komentarzach pojawiają się m.in. "Smoleńsk", "wersalka", "trumna", "plama krwi", "złamane serce", "kura", "schabowy". W jednym z komentarzy użytkownik xsawer napisał: "Należy powołać komisję śledczą dlaczego nie Pągowski. ".

Źródło: CSK, Signs.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Każde logo, w którym trolle widzą tylko płaską plamkę, a pewnie i zazdroszczą, będzie hejtowane. Dziwię się, że media popularyzują jeszcze dodatkowo takie wpisy.
Nie każdy potrafi zaprojektować płaski znak, któremu mózg "dorabia" trzeci wymiar. Na dodatek na temat.

avatar użytkownika
,

Przytoczenie opinii to odnotowanie obiektywnego faktu, co leży po stronie obowiązków mediów.  

avatar użytkownika
,

Dodajmy - ulubionych obowiązków :]  

avatar użytkownika
,

Trolle czyli kto? wszyscy którzy mają inne zdanie niż JerzyK?  

avatar użytkownika
,

AndrzejuW, szanuję Pana więc proszę nie zniżać się do takich prztyczków  

avatar użytkownika
,

Jerzyk zrobiłeś unik, ale nie odpowiedziałeś na moje pytanie :)  

avatar użytkownika
,

Czy logo nie ma się podobać ? To jest zwyczajnie brzydkie.

avatar użytkownika
,

nie ma, a właściwie nie musi, bo to nie konkurs mokrego podkoszulka :)  

avatar użytkownika
,

to zwyczajnie nic nie przedstawia

avatar użytkownika
,

Jest jednak kolosalna różnica między znakiem, który NIC nie przedstawia, a znakiem, który NIE WIADOMO CO przedstawia, bo w tym drugim wypadku mózg doszukuje się różnych interpretacji i sprowokowanie go do takiej aktywności bywa poczytywane za zaletę znaku. Oczywiście nie jest to jedyny warunek aby znak był skuteczny, bo taka aktywność mózgu powinna się jeszcze przełożyć na jakąś konstruktywną konkluzję.  

avatar użytkownika
,

szanowna Redakcją nie istnieje znak który NIC nie przedstawia :) nic to pojęcie abstrakcyjne nie dające się zamknąć w jakimkolwiek znaku :)  

avatar użytkownika
,

Redakcja ma tego świadomość :-)  

,

Bez dwóch zdań, genialny projekt.

avatar użytkownika
,

serio?  

,

W rok po powstaniu i publikacji, stał się nieznanym i niepublikowanym na tyle, że w cuglach, z pominięciem współautora w osobie profesora ASP, wygrał konkurs i zgarnął główną nagrodę.

Musi być genialny.
  

avatar użytkownika
,

Zechcesz wyjaśnić co masz na myśli?  

,

Poczyniłeś choć odrobinę wysiłku by sprawdzić tę notkę pijarową czy kolejny raz opiblkowałeś bez czytania?


  

avatar użytkownika
,

A co tu jest do sprawdzania i gdzie tu jest pijar? Organizator informuje o wyniku konkursu - co to ma wspólnego z pijarem?  

avatar użytkownika
,

Chodzi zapewne o to, że to logo już raz zdobyło nagrodę (3 miejsce) w pewnym słowackim konkursie.
Czyli praca nie powstała na potrzeby konkursu, o którym mówi nasz artykuł. Była już doceniona, więc ryzyko, że komisja wybierze słaby projekt mogło się wydawać mniejsze. Tym bardziej, że jest to praca dyplomowa tworzona pod kierownictwem uznanego plakacisty.
Kontrowersje, moim zdaniem, powinno budzić także to, a nie tylko forma logo. Słaba zresztą i nieczytelna bez zapoznania się z uzasadnieniem.
  

avatar użytkownika
,

Nie mamy takich wiadomości, ale nawet gdybyśmy mieli, to gdzie tu jest jakaś nierzetelność redakcyjna? Nie sprawdzamy czy projekty nie zostały wykonane wcześniej na inny użytek - w jaki sposób mielibyśmy to robić i przede wszystkim po co? Jeśli natomiast ktoś ma taką informację i uważa że warto o nią uzupełnić informacje z newsa, to nie ma przeszkód.  

avatar użytkownika
,

Ja nie zarzucam Wam niekompetencji. Rozumiem, że najszybciej i najbezpieczniej jest ograniczyć się do oficjalnych notatek, ale mam nadzieję, że kiedyś signs.pl będzie odsłaniać kulisy, pokazywać nieznane... Po co? Żeby być najlepszym źródłem informacji w branży.
http://www.bienale-logo.sk/en/
  

,

10 sekund na fanpejdżu CSK daje prawdziwy obraz sytuacji.
  

avatar użytkownika
,

Nie istnieje żadna systematyczna metoda pozwalająca sprawdzać takie rzeczy. A co jeśli 10 minut na jakimś jednym fanpejdżu nie wystarczy? Należy się poddać, czy spędzić 3 miesiące na tysiącach innych fanpejdży aby wykryć ewentualne wady prawne znaków biorących udział w konkursie? Jeśli ktoś trafia na taka informację to może się nią tutaj podzielić, natomiast zarzut (PanaTografa) o "niesprawdzeniu" czegoś tam przed publikacją jest kuriozalny. Tematem publikacji nie były wyniki audytu prawnego prac biorących udział w konkursie, zaś naszą rolą nie jest prowadzenie takich audytów. Co jeszcze należałoby sprawdzić przed publikacją? Źródła finansowania (czy kasa nie jest od KGB), powiązania rodzinne i biznesowe członków komisji, umocowanie prawne organizatora konkursu, akt najmu lokalu i stosunek do służby wojskowej kierownika placówki?  

,

Tak, publikowanie metodą kopiuj&wklej wychodzi Signs najlepiej.


  

avatar użytkownika
,

Wygląda na to że masz jakieś konkretne wymagania co do opracowania materiału przed publikacją. Mógłbyś wskazać je w punktach? Co powinniśmy "sprawdzać" aby sprostać Twoim wymaganiom?  

avatar użytkownika
,

skoro redakcja zaprasza, to ja też, do siebie na blog, zebrałem kilka rzeczy do kupy i opisałem zastrzeżenia http://www.alw.pl/?p=6523  

avatar użytkownika
,

Małe sprostowanie do głównej nagrody autorka dostanie tylko 8.500,-. Jury inaczej rozdzieliło pulę.

avatar użytkownika
,

Cytujemy komunikat ze strony CSK, do dzisiaj jest tam informacja o nagrodzie 15 tys. za I miejsce.  

avatar użytkownika
,

zgadza się, jednak ktoś poinformował Dziennik Wschodni o innej stawce :)
  

avatar użytkownika
,

Czy to miałoby mieć związek ze wzmiankowaną przez PanaTografa sprawą udziału Władysława Pluty w powstaniu koncepcji?  

avatar użytkownika
,

Nie mam pojęcia, cała sprawa przyznam jest nieco dziwna  

avatar użytkownika
,

Jeżeli praca powstała na uczelni pod kierunkiem prof. Pluty, to nazywanie go "współautorem" jest grubym nadużyciem.   

brak ikonki
,

Nie podoba mi się, ta prostota i agresywny kolor muszą budzić kontrowersje. Z resztą konkursy w tym kraju to ustawki...   

avatar użytkownika
,

Wszystkie?  

avatar użytkownika
,

"redakcja, 27.07.2015
Jeżeli praca powstała na uczelni pod kierunkiem prof. Pluty, to nazywanie go "współautorem" jest grubym nadużyciem. " Otóż nie jest nadużyciem, szczególnie na uczelni, gdzie rola prowadzącego nie ogranicza się do przyklepania. Można dyskutować o % tegoż współautorstwa.
  

avatar użytkownika
,

Z równym sensem i skutkiem można dyskutować czy klient zamawiający logo u grafika jest jego współautorem skoro wpływa na jego kształt.   

avatar użytkownika
,

Ale powiedzcie szczerze, kto z Was zrobiłby to lepiej za 15 zł?

Najnowsze w tym dziale

Wystartował Konkurs Korony Reklamy 2020
Konkurs Korony Reklamy to konkurs wyróżniający najlepsze firmy z branży reklamowej. Organizowany jest podczas targów RemaDays pod patronatem programu Solidni w Biznesie. To ogromna szansa dla firmy na pokazanie się nowym klientom z 11 sektorów targowych RemaDays.
„Mali ratownicy” z Grand Prix na Eventiada IPRA Golden Awards
„Mali Ratownicy”- projekt prowadzony od 3 lat w nadmorskich miejscowościach przez Volkswagena, który uczy dzieci prawidłowego udzielania pierwszej pomocy zdobył Grand Prix w Eventiada IPRA Golden Awards. Ponadto został wyróżniony w kategorii Best Corporate Social Responsibility Campaign. Za realizację projektu były odpowiedzialne agencje EL Padre (event) oraz...
Wedlowskie produkty odniosły sukces w tegorocznych konkursach rynku spożywczego. Konsumenci docenili redesign opakowań kultowych pianek Ptasie Mleczko, a redakcje FMCG nagrodziły linię czekolad gorzkich Premium od E.Wedel. Wyroby marki nagrodzone zostały w plebiscytach: Złota Innowacja FMCG 2019 oraz Certyfikat Dobry Produkt.
Effie: Nestlé Polska wśród najbardziej efektywnych firm 20-lecia
Ten rok był szczególny dla konkursu nagród Effie, ponieważ w Polsce zorganizowano go po raz 20-sty. Z tej okazji przedstawiono 20 Najbardziej Efektywnych Firm, które w ciągu ostatniego 20-lecia wyróżniły się najskuteczniejszą komunikacją marketingową. W tym gronie znalazło się Nestlé Polska. Jednocześnie w konkursie Effie 2019 firma otrzymała dwie nagrody: srebrne Effie w...
Wraz z dojrzewaniem rynku handlu detalicznego w Polsce rosną także oczekiwania konsumentów, którzy stają się coraz bardziej wymagający i nastawieni na oryginalne doświadczenia. Dynamiczny rozwój centrów handlowych i rozszerzanie ich kompetencji poza obszary stricte zakupowe wymagają kreatywności w konkurencji o uwagę klienta. Odpowiedzią firm może być...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764