logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Rozwój firmy online - zalety rejestracji znaku towarowego

  PR 09.02.2021, przeczytano 345 razy
ilustracja

Zawsze bądź pierwszorzędną wersją siebie zamiast drugorzędną wersją kogoś innego.” Judy Garland


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rozwoj-firmy-online---zalety-rejestracji-znaku-towarowego,390156,artykul.html

Zdarza się, że współpracę z Klientem zaczynamy od tego, że przedstawia pomysł na nazwę/ logo czy produkt, który powstał wskutek inspiracji gotowego produktu konkurenta. Jeśli cienka granica pomiędzy inspiracją, a utworem zależnym czy kopią nie zostanie przekroczona, to zachowanie takie jest jak najbardziej dopuszczalne w ramach zdrowej, uczciwej, wolnej konkurencji.

Przykład z praktyki: krem do twarzy z dynią, który uwielbiam. Mam taki na noc i na dzień. Pachnie obłędnie. Konkurencyjna marka zrobiła serum, też seria z dynią, ale nie dyńka z sezamem a olejkiem migdałowym. Grafiki podobne, dynia jak dynia. Czy jest to uczciwa konkurencja? Tak, nie można mieć monopolu na typowy składnik kremu. Nazwy przyrównywanych produktów są odmienne, a oznaczenie producenta wyraźne.

W takim wypadku najczęściej robimy badanie w obrocie takiego oznaczenia/ wzoru, a następnie w zależności od wyniku raportu z takiego badania, idzie w tą markę lub nie. Niemniej jednak zawsze namawiam na postaranie się o jak najbardziej fantazyjne, niepowtarzalne znaki czy wzory.

Czym jest znak towarowy pisałam nie raz. W tym na portalu fashionbusiness.pl . Oznaczenie marki stanowi jej „wizytówkę” w danej branży, ale może pełnić także funkcję reklamową i stanowić obietnicę jakości, bądź pewnego wizerunku, luksusu czy stylu życia.

Przykład: marka kosmetyczna, znana z tego, że jej produkty są nietestowane na zwierzętach, ekologiczne i wegańskie.

Znak towarowym jest więc cennym - sprzedawalnym, elestycznym aktywem biznesowym firmy. W niniejszym tekście omówię po krótce jakie najważniejsze uprawnienia przysługują właścicielowi znaku towarowego zarejestrowanego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej:

  • oczywiście ma prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej dla towarów czy usług wskazanych w zgłoszeniu;

Nikt nie może posługiwać się oznaczeniem identycznym czy nawet tylko podobnym (jeśli istnieje ryzyko wprowadzenia w błąd odbiorcy) dla zbliżonych towarów czy usług:

W tym w Internecie. Można więc zgłosić się do Google i zablokować możliwość posługiwania się przez konkurentów zwrotem takim jak znak w reklamach tekstowych AdWords. Łatwiej jest ściągnąć aukcje naruszające prawo do znaku na portalu allegro.pl czy amazon.com.

Od strony praktyka, nadmienię tylko, że właściciel znaku towarowego z wcześniejszym pierwszeństwem w okresie 3 miesięcy od daty publikacji późniejszego zgłoszenia znaku przez konkurenta może złożyć sprzeciw wobec jego rejestracji. Możliwe jest także unieważnienie znaku, na który już udzielono prawa ochronnego lub wszczęcie postępowania sądowego o naruszenie prawa ochronnego do znaku towarowego. Warto więc monitorować sytuację na rynku i przykładowo zamówić raporty kwartalne dotyczące nowych zagrożeń w danej branży.

  • może wskazać, że jego znak został zarejestrowany, poprzez umieszczenie w sąsiedztwie znaku towarowego litery „R” wpisanej w okrąg,
  • może przenieść to prawo (w całości lub w części) na inną osobę czy firmę, np. sprzedać

Długofalowo może się więc przydać przy transakcjach typu fuzja czy przejęcie firmy. Znaki mogą w takich wypadkach zostać przeniesione na inne podmioty. Mogą one też stać się kołem ratunkowym w przypadku ogłoszenia upadłości czy likwidacji firmy. Zakup rozpoznawalnych marek zewnętrznych może też przyspieszyć rozwój online firmy.

  • może podzielić to prawo (np. dla wszystkich albo niektórych towarów/ usług) na rzecz różnych osób czy firm,
  • może upoważnić inną osobę do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną,
  • w razie naruszenia prawa do znaku może żądać od osoby, która naruszyła to prawo:

- zaniechania naruszania,

- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,

- w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody

- gdy istnieje ryzyko, że opakowania, etykiety, metki, zabezpieczenia, elementy lub urządzenia służące weryfikacji autentyczności lub wszelkie inne środki, na których umieszczony jest znak towarowy, mogłyby być używane w odniesieniu do towarów, które naruszają prawo do znaku można żądać zaniechania umieszczania tego oznaczenia w ww. miejscach, a także oferowania, wprowadzania do obrotu, importu lub eksportu lub składowania w celu oferowania lub wprowadzania do obrotu, opakowań, etykiet, metek, zabezpieczeń, elementów lub urządzeń.

Prawo ochronne na znak towarowy daje więc możliwość skuteczniejszego uzyskania odszkodowania pieniężnego niż w przypadku, gdy takiej rejestracji brak. Dodatkowo ułatwia np. wymuszenie na konkurencie zmiany nazwy firmy, w przypadku, gdyby to oznaczenie naruszało to prawo.

Możliwe jest zwrócenie się do naruszyciela z kilkoma żądaniami na raz (tzw. kumulacja roszczeń).

  • Ponadto, w przypadku gdy reprodukcja znaku towarowego w słowniku, encyklopedii lub podobnym zbiorze informacji np. w Internecie, stwarza wrażenie, że stanowi on nazwę rodzajową towaru, wydawca powinien zapewnić, na żądanie uprawnionego, aby reprodukcji znaku towarzyszyło wskazanie, że jest to zarejestrowany znak towarowy.

Źródło: Radca prawny Natalia Basałaj


avatar użytkownika
+ +

Tekst opublikował użytkownik: missdydacherie

(Natalia Basałaj)

missdydacherie o sobie:

Zajmuję się bieżącą obsługą prawną przedsiębiorców. Koncentruję się na zagadnieniach szeroko rozumianego prawa własności intelektualnej. Specjalizuję się w sprawach dotyczących znaków towarowych, branży żywnościowej i kosmetycznej oraz zagadnieniach e-commerce. W ramach swojej praktyki prowadzimy z powodzeniem postępowania w sprawach z zakresu prawa własności intelektualnej, jak również w sprawach gospodarczych.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sprzedawcy internetowi szukają sposobu na porzucone koszyki
Tylko co piąty konsument kończy rozpoczęte zakupy w sieci. Pozostali, najczęściej licząc na lepszą ofertę, porzucają koszyk – wynika z ostatniego raportu firm Shoper i SMSAPI. Ich badanie dotyczące komunikacji sklepów internetowych powinno być dla sprzedawców wskazówką, która pomoże ograniczyć wykruszanie się klientów na ostatniej...
Kampanie reklamowe w grach
Gaming marketing to bardzo szeroka kategoria oparta na promocji marek poprzez tematykę gier. Tworzenie aktywacji wokół transmisji esportowych, współprace z gamingowymi influencerami czy dedykowane formaty są dość znaną i bardzo skuteczną metodą łączenia marek z gamingiem. Jednak, by dotrzeć prezycyjnie do społeczności i zintegrować się z nią, warto starać się osiągnąć...
Jaki potencjał marketingowy ma Paulo Sousa?
– Polska nie musi kochać Paulo Sousy – powiedział w programie „Cafe Futbol” prezes PZPN Zbigniew Boniek. No i może jeszcze nie kocha, ale z całą pewnością już się nim interesuje. Szał wokół wyczekiwanego „trenera z zagranicy” można przeliczyć na pieniądze, a te z kolei będą interesowały reklamodawców, którzy na...
Robotyzacja w drukarni. Kto może z niej skorzystać?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy - to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy?
Kampania infulencerska Hortex i Brandlift
Promowanie artykułów spożywczych stanowi duże wyzwanie. Branża spożywcza jest niezwykle konkurencyjna, na rynku dostępnych jest wiele różnorodnych produktów, które reklamowane są na szereg sposobów. Jak zatem stworzyć wyróżniającą się kampanię, która zaangażuje odbiorców? Przed tym zadaniem stanęła agencja marketingu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764