logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Rozwój firmy online - zalety rejestracji znaku towarowego

  PR 09.02.2021, przeczytano 517 razy
ilustracja

Zawsze bądź pierwszorzędną wersją siebie zamiast drugorzędną wersją kogoś innego.” Judy Garland


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rozwoj-firmy-online---zalety-rejestracji-znaku-towarowego,390156,artykul.html

Zdarza się, że współpracę z Klientem zaczynamy od tego, że przedstawia pomysł na nazwę/ logo czy produkt, który powstał wskutek inspiracji gotowego produktu konkurenta. Jeśli cienka granica pomiędzy inspiracją, a utworem zależnym czy kopią nie zostanie przekroczona, to zachowanie takie jest jak najbardziej dopuszczalne w ramach zdrowej, uczciwej, wolnej konkurencji.

Przykład z praktyki: krem do twarzy z dynią, który uwielbiam. Mam taki na noc i na dzień. Pachnie obłędnie. Konkurencyjna marka zrobiła serum, też seria z dynią, ale nie dyńka z sezamem a olejkiem migdałowym. Grafiki podobne, dynia jak dynia. Czy jest to uczciwa konkurencja? Tak, nie można mieć monopolu na typowy składnik kremu. Nazwy przyrównywanych produktów są odmienne, a oznaczenie producenta wyraźne.

W takim wypadku najczęściej robimy badanie w obrocie takiego oznaczenia/ wzoru, a następnie w zależności od wyniku raportu z takiego badania, idzie w tą markę lub nie. Niemniej jednak zawsze namawiam na postaranie się o jak najbardziej fantazyjne, niepowtarzalne znaki czy wzory.

Czym jest znak towarowy pisałam nie raz. W tym na portalu fashionbusiness.pl . Oznaczenie marki stanowi jej „wizytówkę” w danej branży, ale może pełnić także funkcję reklamową i stanowić obietnicę jakości, bądź pewnego wizerunku, luksusu czy stylu życia.

Przykład: marka kosmetyczna, znana z tego, że jej produkty są nietestowane na zwierzętach, ekologiczne i wegańskie.

Znak towarowym jest więc cennym - sprzedawalnym, elestycznym aktywem biznesowym firmy. W niniejszym tekście omówię po krótce jakie najważniejsze uprawnienia przysługują właścicielowi znaku towarowego zarejestrowanego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej:

  • oczywiście ma prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej dla towarów czy usług wskazanych w zgłoszeniu;

Nikt nie może posługiwać się oznaczeniem identycznym czy nawet tylko podobnym (jeśli istnieje ryzyko wprowadzenia w błąd odbiorcy) dla zbliżonych towarów czy usług:

W tym w Internecie. Można więc zgłosić się do Google i zablokować możliwość posługiwania się przez konkurentów zwrotem takim jak znak w reklamach tekstowych AdWords. Łatwiej jest ściągnąć aukcje naruszające prawo do znaku na portalu allegro.pl czy amazon.com.

Od strony praktyka, nadmienię tylko, że właściciel znaku towarowego z wcześniejszym pierwszeństwem w okresie 3 miesięcy od daty publikacji późniejszego zgłoszenia znaku przez konkurenta może złożyć sprzeciw wobec jego rejestracji. Możliwe jest także unieważnienie znaku, na który już udzielono prawa ochronnego lub wszczęcie postępowania sądowego o naruszenie prawa ochronnego do znaku towarowego. Warto więc monitorować sytuację na rynku i przykładowo zamówić raporty kwartalne dotyczące nowych zagrożeń w danej branży.

  • może wskazać, że jego znak został zarejestrowany, poprzez umieszczenie w sąsiedztwie znaku towarowego litery „R” wpisanej w okrąg,
  • może przenieść to prawo (w całości lub w części) na inną osobę czy firmę, np. sprzedać

Długofalowo może się więc przydać przy transakcjach typu fuzja czy przejęcie firmy. Znaki mogą w takich wypadkach zostać przeniesione na inne podmioty. Mogą one też stać się kołem ratunkowym w przypadku ogłoszenia upadłości czy likwidacji firmy. Zakup rozpoznawalnych marek zewnętrznych może też przyspieszyć rozwój online firmy.

  • może podzielić to prawo (np. dla wszystkich albo niektórych towarów/ usług) na rzecz różnych osób czy firm,
  • może upoważnić inną osobę do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną,
  • w razie naruszenia prawa do znaku może żądać od osoby, która naruszyła to prawo:

- zaniechania naruszania,

- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,

- w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody

- gdy istnieje ryzyko, że opakowania, etykiety, metki, zabezpieczenia, elementy lub urządzenia służące weryfikacji autentyczności lub wszelkie inne środki, na których umieszczony jest znak towarowy, mogłyby być używane w odniesieniu do towarów, które naruszają prawo do znaku można żądać zaniechania umieszczania tego oznaczenia w ww. miejscach, a także oferowania, wprowadzania do obrotu, importu lub eksportu lub składowania w celu oferowania lub wprowadzania do obrotu, opakowań, etykiet, metek, zabezpieczeń, elementów lub urządzeń.

Prawo ochronne na znak towarowy daje więc możliwość skuteczniejszego uzyskania odszkodowania pieniężnego niż w przypadku, gdy takiej rejestracji brak. Dodatkowo ułatwia np. wymuszenie na konkurencie zmiany nazwy firmy, w przypadku, gdyby to oznaczenie naruszało to prawo.

Możliwe jest zwrócenie się do naruszyciela z kilkoma żądaniami na raz (tzw. kumulacja roszczeń).

  • Ponadto, w przypadku gdy reprodukcja znaku towarowego w słowniku, encyklopedii lub podobnym zbiorze informacji np. w Internecie, stwarza wrażenie, że stanowi on nazwę rodzajową towaru, wydawca powinien zapewnić, na żądanie uprawnionego, aby reprodukcji znaku towarzyszyło wskazanie, że jest to zarejestrowany znak towarowy.

Źródło: Radca prawny Natalia Basałaj


avatar użytkownika
+ +

Tekst opublikował użytkownik: missdydacherie

(Natalia Basałaj)

missdydacherie o sobie:

Zajmuję się bieżącą obsługą prawną przedsiębiorców. Koncentruję się na zagadnieniach szeroko rozumianego prawa własności intelektualnej. Specjalizuję się w sprawach dotyczących znaków towarowych, branży żywnościowej i kosmetycznej oraz zagadnieniach e-commerce. W ramach swojej praktyki prowadzimy z powodzeniem postępowania w sprawach z zakresu prawa własności intelektualnej, jak również w sprawach gospodarczych.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

W październiku obchodziliśmy CX Day – Customer Experience Day[1]. Nie słyszałeś o nim? Nie Ty jeden. Na świecie, szczególnie na Zachodzie, to duże święto przypominające o tym, jak ważne jest dbanie o odpowiednie doświadczenie konsumentów w pozyskiwaniu lojalnych klientów. W Polsce jego istnienia często nie są świadome same marki, czy eksperci...
Dostawy w e-commerce a ekologia
Rynek e-commerce, m.in. z powodu wprowadzanych w czasie pandemii lockdown’ów czy ograniczeń w handlu stacjonarnym, bardzo się rozwinął. Zakupy w dużej mierze przeniosły się do sieci, a samo posiadanie e-sklepu stało się wręcz koniecznością. Świadomość konsumentów rośnie, często nie ograniczają się już oni wyłącznie do wyboru ekologicznych...
B2B w internecie. Co zrobić, aby być widocznym?
Do 2025 r. 75% globalnej siły roboczej będą stanowić millenialsi*. Wzrost liczby pracowników myślących „cyfrowo”, zmienił bieg tradycyjnych zakupów B2B. Mimo to, nadal część przedsiębiorstw, działających w tym modelu, niewiele wie o możliwościach wykorzystania internetu w celach marketingowych. Tymczasem strategia marketingowa firmy z sektora B2B musi...
Media jeszcze nigdy nie były tak ważne dla przedsiębiorców
Pomimo niezbitych dowodów na bezprecedensową siłę mediów, wciąż znaczna część przedsiębiorców waha się przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług profesjonalnych agencji PR. Dlaczego? Powodów można doszukiwać się zarówno we wciąż niepewnej sytuacji gospodarczej, jak i nadal dojrzewającej kulturze biznesowej na polskim rynku w...
Wraz z postępującą transformacją cyfrową obserwujemy zmiany w różnych obszarach życia społeczno-gospodarczego. Jest to zauważalne chociażby w kontekście dostępu do informacji, które użytkownicy, dzięki nowym technologiom mogą odbierać z wielu źródeł na kilku urządzeniach jednocześnie i w różnych modelach. Wzrastają oczekiwania względem...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764