logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Rozwój firmy online - zalety rejestracji znaku towarowego

  PR 09.02.2021, przeczytano 990 razy
ilustracja

Zawsze bądź pierwszorzędną wersją siebie zamiast drugorzędną wersją kogoś innego.” Judy Garland


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rozwoj-firmy-online---zalety-rejestracji-znaku-towarowego,390156,artykul.html

Zdarza się, że współpracę z Klientem zaczynamy od tego, że przedstawia pomysł na nazwę/ logo czy produkt, który powstał wskutek inspiracji gotowego produktu konkurenta. Jeśli cienka granica pomiędzy inspiracją, a utworem zależnym czy kopią nie zostanie przekroczona, to zachowanie takie jest jak najbardziej dopuszczalne w ramach zdrowej, uczciwej, wolnej konkurencji.

Przykład z praktyki: krem do twarzy z dynią, który uwielbiam. Mam taki na noc i na dzień. Pachnie obłędnie. Konkurencyjna marka zrobiła serum, też seria z dynią, ale nie dyńka z sezamem a olejkiem migdałowym. Grafiki podobne, dynia jak dynia. Czy jest to uczciwa konkurencja? Tak, nie można mieć monopolu na typowy składnik kremu. Nazwy przyrównywanych produktów są odmienne, a oznaczenie producenta wyraźne.

W takim wypadku najczęściej robimy badanie w obrocie takiego oznaczenia/ wzoru, a następnie w zależności od wyniku raportu z takiego badania, idzie w tą markę lub nie. Niemniej jednak zawsze namawiam na postaranie się o jak najbardziej fantazyjne, niepowtarzalne znaki czy wzory.

Czym jest znak towarowy pisałam nie raz. W tym na portalu fashionbusiness.pl . Oznaczenie marki stanowi jej „wizytówkę” w danej branży, ale może pełnić także funkcję reklamową i stanowić obietnicę jakości, bądź pewnego wizerunku, luksusu czy stylu życia.

Przykład: marka kosmetyczna, znana z tego, że jej produkty są nietestowane na zwierzętach, ekologiczne i wegańskie.

Znak towarowym jest więc cennym - sprzedawalnym, elestycznym aktywem biznesowym firmy. W niniejszym tekście omówię po krótce jakie najważniejsze uprawnienia przysługują właścicielowi znaku towarowego zarejestrowanego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej:

  • oczywiście ma prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej dla towarów czy usług wskazanych w zgłoszeniu;

Nikt nie może posługiwać się oznaczeniem identycznym czy nawet tylko podobnym (jeśli istnieje ryzyko wprowadzenia w błąd odbiorcy) dla zbliżonych towarów czy usług:

W tym w Internecie. Można więc zgłosić się do Google i zablokować możliwość posługiwania się przez konkurentów zwrotem takim jak znak w reklamach tekstowych AdWords. Łatwiej jest ściągnąć aukcje naruszające prawo do znaku na portalu allegro.pl czy amazon.com.

Od strony praktyka, nadmienię tylko, że właściciel znaku towarowego z wcześniejszym pierwszeństwem w okresie 3 miesięcy od daty publikacji późniejszego zgłoszenia znaku przez konkurenta może złożyć sprzeciw wobec jego rejestracji. Możliwe jest także unieważnienie znaku, na który już udzielono prawa ochronnego lub wszczęcie postępowania sądowego o naruszenie prawa ochronnego do znaku towarowego. Warto więc monitorować sytuację na rynku i przykładowo zamówić raporty kwartalne dotyczące nowych zagrożeń w danej branży.

  • może wskazać, że jego znak został zarejestrowany, poprzez umieszczenie w sąsiedztwie znaku towarowego litery „R” wpisanej w okrąg,
  • może przenieść to prawo (w całości lub w części) na inną osobę czy firmę, np. sprzedać

Długofalowo może się więc przydać przy transakcjach typu fuzja czy przejęcie firmy. Znaki mogą w takich wypadkach zostać przeniesione na inne podmioty. Mogą one też stać się kołem ratunkowym w przypadku ogłoszenia upadłości czy likwidacji firmy. Zakup rozpoznawalnych marek zewnętrznych może też przyspieszyć rozwój online firmy.

  • może podzielić to prawo (np. dla wszystkich albo niektórych towarów/ usług) na rzecz różnych osób czy firm,
  • może upoważnić inną osobę do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną,
  • w razie naruszenia prawa do znaku może żądać od osoby, która naruszyła to prawo:

- zaniechania naruszania,

- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,

- w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody

- gdy istnieje ryzyko, że opakowania, etykiety, metki, zabezpieczenia, elementy lub urządzenia służące weryfikacji autentyczności lub wszelkie inne środki, na których umieszczony jest znak towarowy, mogłyby być używane w odniesieniu do towarów, które naruszają prawo do znaku można żądać zaniechania umieszczania tego oznaczenia w ww. miejscach, a także oferowania, wprowadzania do obrotu, importu lub eksportu lub składowania w celu oferowania lub wprowadzania do obrotu, opakowań, etykiet, metek, zabezpieczeń, elementów lub urządzeń.

Prawo ochronne na znak towarowy daje więc możliwość skuteczniejszego uzyskania odszkodowania pieniężnego niż w przypadku, gdy takiej rejestracji brak. Dodatkowo ułatwia np. wymuszenie na konkurencie zmiany nazwy firmy, w przypadku, gdyby to oznaczenie naruszało to prawo.

Możliwe jest zwrócenie się do naruszyciela z kilkoma żądaniami na raz (tzw. kumulacja roszczeń).

  • Ponadto, w przypadku gdy reprodukcja znaku towarowego w słowniku, encyklopedii lub podobnym zbiorze informacji np. w Internecie, stwarza wrażenie, że stanowi on nazwę rodzajową towaru, wydawca powinien zapewnić, na żądanie uprawnionego, aby reprodukcji znaku towarzyszyło wskazanie, że jest to zarejestrowany znak towarowy.

Źródło: Radca prawny Natalia Basałaj


avatar użytkownika
+ +

Tekst opublikował użytkownik: missdydacherie

(Natalia Basałaj)

missdydacherie o sobie:

Jestem radcą prawnym, zarządzam działem własności intelektualnej w Kancelarii Hansberry Tomkiel. Koncentruję się na zagadnieniach szeroko rozumianego prawa własności intelektualnej i ochrony marki. Specjalizuję się w sprawach dotyczących znaków towarowych, branży FMCG (kosmetyki, żywność, suplementy diety) oraz zagadnieniach e-commerce i nowych technologii. W ramach swojej praktyki prowadzimy postępowania w sprawach z zakresu prawa własności intelektualnej, jak również w sprawach nieuczciwej konkurencji.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak AI ułatwia organizację eventów firmowych i wzmacnia zespoły?
Jeszcze kilka lat temu organizacja eventu firmowego oznaczała godziny telefonów, liczenie kosztów za pomocą Excela i wymianę niekończących się maili. Dziś coraz więcej firm sięga po sztuczną inteligencję, by ten proces uprościć – a jednocześnie sprawić, że wydarzenie naprawdę trafi w gusta pracowników. To nie jest futurystyczna wizja. AI to...
Merchandising: marka w centrum uwagi
Merchandising to kluczowe narzędzie w budowaniu widoczności marki i kreowaniu jej pozytywnego wizerunku. Dzięki atrakcyjnym ekspozycjom, spójnemu przekazowi wizualnemu oraz emocjonalnym interakcjom z klientami, skutecznie przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa sprzedaż. Sprawdź, jak profesjonalne działania merchandisingowe oraz kreatywne kampanie promocyjne mogą...
When U Buy: nowy model zarządzania e-zakupami
Cyfrowa rewolucja zmieniła sposób, w jaki robimy zakupy, ale wraz z wygodą przyszły też nowe wyzwania. Konsumenci coraz częściej zmagają się z informacyjnym chaosem – lawiną maili z potwierdzeniami, wielością kont w różnych sklepach, rozproszonymi danymi o przesyłkach i zwrotach. Utrzymanie kontroli nad tym, co, kiedy i gdzie się zamówiło, przestaje...
Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
Cyfrowa inżynieria wzrostu, gdzie każda decyzja opiera się na danych, a wszystkie złotówki pracują na Twoje wyniki? Właśnie tak można określić performance marketing! Coraz częściej działania z zakresu SEM to kluczowa strategia firm, które nie tyle co chcą przetrwać, ale mają w zamiarze rosnąć. W tym artykule opowiemy, czym jest performance...
 Wirtualny klon na scenie: konferencja Horeca 2025 i realizacja HOLO Group
Dynamiczny rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji otwiera przed sektorem HoReCa nowe możliwości w zakresie komunikacji, zarządzania doświadczeniami konsumenckimi oraz optymalizacji procesów operacyjnych. Choć często postrzegana jako narzędzie zarezerwowane dla branż stricte technologicznych, AI coraz śmielej wkracza również do świata gastronomii,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764