W ostatnim kwartale 2021 r. w mediach, internecie oraz w przestrzeni miejskiej pojawi się nietypowa kampania. „Makrela superdobra” to projekt mający na celu promowanie spożywania makreli, która w Polsce wciąż znana jest głównie jako rodzaj wędzonej przekąski o dość ograniczonym zastosowaniu kulinarnym. Inicjatywa Holenderskiej Agencji Rybnej Nederlands Visbureau może przyczynić się do zmiany tego podejścia poprzez szereg działań informacyjnych, a także aktywności inspirujących do częstszego sięgania po ten gatunek ryby. Kompleksowym planowaniem i realizacją działań PR wokół akcji zajmuje się agencja 24/7Communication.
„Makrela superdobra” to inicjatywa skierowana do szerokiej grupy docelowej, która jeszcze nie odkryła zalet tej ryby lub nie zna różnorodności jej zastosowań. A warto zaznaczyć, że w obu tych przypadkach makrela prezentuje imponujące wyniki, począwszy od ogromnych korzyści zdrowotnych – produkt ten zawiera bowiem sporą dawkę kwasów omega-3, a dodatkowo cenne witaminy i minerały, w tym A, D, K, B12, C, a także żelazo. Drugim aspektem, o którym odbiorcy będą mieli okazję dowiedzieć się więcej, jest ten ekologiczny, związany z połowem makreli. Cały proces generuje niską, w porównaniu do innych produktów, emisję dwutlenku węgla, co przekłada się na wniosek, że makrela stanowi wybór zrównoważony. Trzecim filarem kampanii informacyjnej jest ten dotyczący uniwersalności kulinarnej makreli, która jest supersmaczna – i nadaje się także m.in. do dań z pieca, grilla czy do sałatek. Uwzględniona została ponadto kwestia samej ceny – która w przypadku makreli przedstawia się bardzo korzystnie.
Prócz działalności informacyjnej, planowane są również aktywności mające za zadanie zainspirowanie Polaków do częstszego, bardziej uniwersalnego wykorzystania makreli w nowoczesnych, atrakcyjnych potrawach. W tym celu stworzona została baza przepisów, prezentująca makrelę w nowej odsłonie. Wszystkie informacje – zarówno na temat samego gatunku, jak i zastosowań makreli w kuchni, można znaleźć na powstałej w ramach akcji stronie internetowej www.makrela.eu.
Kampania wypływa na szerokie wody
Działania wokół inicjatywy prowadzone będą w mediach, na nośnikach outdoorowych oraz w internecie. W sieci pojawi się m.in. 15-sekundowy spot, a w aktywności zostaną zaangażowani również influencerzy, co poszerzy tym samym zasięg kampanii. Jej ambasadorem został znany kucharz i popularyzator zdrowego żywienia Jakub Kuroń.
– Makrela od lat pozostaje w polskiej kuchni rybą niedocenianą. Tymczasem jej smak cudownie komponuje się z pieczonymi warzywami, idealnie dopełnia smak dań kuchni śródziemnomorskiej, kocha oliwę oraz towarzystwo makaronu. Makrela to jeden z tzw. superfoods, obfitujących w wiele fantastycznych wartości odżywczych, a przy tym produkt relatywnie niedrogi. Mam więc nadzieję, że kampania promująca makrelę przyczyni się do wzrostu jej popularności, a sama ryba na stałe, w wielu urozmaiconych odsłonach, trafi na polskie talerze, wzbogacając w ten sposób repertuar gatunków rybnych, po które sięgamy – tłumaczy Jakub Kuroń, ambasador akcji „Makrela superdobra”.
Polacy chcą jeść więcej ryb
Choć 64 proc. Polaków deklaruje, że jada ryby minimum raz w tygodniu, nie jest to wciąż wynik plasujący nasz kraj w czołówce europejskiej. Pozostajemy bowiem w tyle m.in. za Włochami czy Wielką Brytanią. Wiele osób mieszkających nad Wisłą chciałoby jednak częstotliwość spożywania morskich produktów zwiększyć – taką odpowiedź w badaniu Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, obejmującym 25 rynków, podało aż 76% Polaków w wieku 20-34 lat oraz 86% rodaków w grupie wiekowej 35-49-latków[1].
Oznacza to, że uwzględnienie większej ilości ryb w diecie wciąż pozostaje w sferze planów tysięcy polskich gospodarstw. O tym, dlaczego warto zamienić chęci w działanie już teraz – i postawić właśnie na makrelę, mówi startująca w październiku kampania.
Inicjatywa Nederlands Visbureau na rzecz promocji makreli jest realizowana dzięki Unii Europejskiej oraz Europejskiemu Funduszowi Morskiemu i Rybackiemu. Działania na polskim rynku prowadzone są przez agencję 24/7Communication. Za projekty graficzne odpowiada 24/7Studio, natomiast zakupem mediów zajął się dom mediowy Media People.
Źródło: 24/7Communication