logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Rynek aukcyjny nowym wyzwaniem dla marketerów

  PR 11.12.2017, przeczytano 517 razy
ilustracjastrzałka

Według najnowszego raportu, opublikowanego przez artinfo.pl - renomowany serwis poświęcony polskiemu rynkowi sztuki, wartość polskiego rynku aukcyjnego w 2016 roku osiągnęła wartość 167,1 mln złotych. Najwięcej pracy domy aukcyjne miały w IV kwartale ubiegłego roku. W tym właśnie czasie odbyło się 49.5% spośród wszystkich aukcji. Jak wygląda polski rynek dzieł sztuki i jakie wykazuje tendencje?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rynek-aukcyjny-nowym-wyzwaniem-dla-marketerow,34805,artykul.html

Rozwój rynku

Na wstępie należy podkreślić rekordowy wynik 167,1 mln złotych, jaki osiągnął polski rynek dzieł sztuki pod względem uzyskanej wartości. W 2016 roku wylicytowano 13 338 obiektów. 31 z nich przekroczyło kwotę 1 mln złotych, a 325 osiągnęło pułap na poziomie, co najmniej 100 tys. zł.

Najczęściej licytowanymi dziełami sztuki w Polsce są obrazy. Udział malarstwa na rynku dzieł sztuki szacowany jest na 84%. Na drugim miejscu, z 4% udziałem, znalazły się ex aequo rzeźba oraz grafika i rysunek. Na trzecim miejscu uplasowały się ceramika oraz fotografia.

Malarstwo od zawsze było w centrum zainteresowania miłośników dzieł sztuki, dlatego tak duża przewaga nikogo nie dziwi. Warto natomiast zwrócić uwagę na liczbę aukcji młodej sztuki, których w 2016 roku odbyło się 96. To sygnał, który świadczy o tym, że kondycja polskiej sztuki współczesnej jest w dobrej formie. To także doskonała inwestycja na przyszłość. Każdy z nas słyszał o przypadkach, gdy w kilka lat od powstania, dzieło kilkukrotnie zwiększyło swoją wartość.

Kto jest liderem?

Obrotem dzieł sztuki w Polsce zajmuje się obecnie 45 wyspecjalizowanych podmiotów, w tym 29 domów aukcyjnych. Co roku przybywa firm zajmujących się sprzedażą dzieł sztuki, można też zauważyć ich specjalizację np. w sztuce dawnej, czy współczesnej. W tym miejscu warto zaznaczyć, że 60% obrotu na rynku polskiej sztuki, nie wliczając w to młodej sztuki, generują trzy domy aukcyjne: Desa Unicum, Polswiss Art, Agra Art-rt.

Promocja aukcji sztuki

Coraz częściej podmioty zajmujące się obrotem dzieł sztuki, wykorzystują do promocji swoich aukcji marketing internetowy m.in. e-mailing, kampanie display. Odpowiedni dobór grupy użytkowników, oraz narzędzi zastosowanych w kampanii (dane, targetowanie, programmatic), umożliwia im kontakt z nowymi klientami, a dzięki automatyzacji samych aukcji, potencjalny klient, może wziąć w niej udział nie wychodząc z domu. Wykorzystanie do promocji aukcji marketingu internetowego, ułatwia dotarcie do nowych klientów, poszerza ich bazę, a także skraca sam proces sprzedażowy.

Sztuka dla każdego?

W przeciągu ostatnich kilku lat, dostępność do rynku sztuki w Polsce zmieniła się niewyobrażalnie. Jeszcze kilka lat temu, aukcje były dostępne tylko dla najbogatszych osób. Dziś, wraz ze wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa, ludzie zaczynają częściej inwestować w dzieła sztuki.

Dzieje się tak, ponieważ rynek sztuki, dzięki nowym technologiom jest dostępny dla każdego. Aby uczestniczyć w aukcji i licytować dane przedmioty wymagany jest tylko dostęp do Internetu. Szacuje się, że 80% ruchu aukcyjnego to transakcje poniżej 5 tysięcy złotych. Takie ceny zachęcają klasę średnią do inwestycji. Zakupione dzieło nobilituje i budzi w nich poczucie przynależności do wyższych sfer. Dodatkowo, spora część uczestników licytacji traktuje zakup dzieł sztuki, szczególnie tej młodej, jako inwestycję bezpieczniejszą niż np. giełda, a równie dochodową.

Przyszłość rysuje się równie optymistycznie. Prognozy wykazują, że przez pierwsze siedem miesięcy 2017 roku odbyło się więcej aukcji, niż w całym 2016 roku. Biorąc pod uwagę, że największe obroty na rynku generowane są w IV kwartale, można pokusić się o stwierdzenie, że w 2017 roku padnie kolejny rekord.

Regularny wzrost polskiego rynku dzieł sztuki to bardzo istotna wiadomość dla marketerów. Ten dotychczas niezauważany odcinek rynku, może przynieść duże zyski dla branży marketingowej. Dotyczy to głównie działań online, gdyż właśnie dzięki nim, można dotrzeć z przekazem reklamowym do wszystkich, niezależnie od miejsca zamieszkania. Warto podkreślić, że dla dzisiejszych miłośników sztuki, odległość od miejsca aukcji, nie ma już znaczenia.

Źródło: Royal Ad

www.royalad.pl

Dodatkowe informacje:

Autor: Piotr Tomaszewski, Senior Buying Manager Royal Ad

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Praktyczny poradnik jak stworzyć skuteczne video do kampanii performance wg Bartłomieja Foszer
W performance marketingu chodzi o to, żeby wyróżnić się spośród innych marek. Na portalach społecznościowych pojawiają nam się dziennie setki różnych reklam. Jak przykuć uwagę użytkowników? Liczy się pomysł, kreatywność, dostosowanie do medium i wiele innych zmiennych. Mocno wierzę, że znacznie więcej można osiągnąć tworząc angażujące...
3,8 biliona dolarów – tyle w 2020 r. stracili łącznie sprzedawcy e-commerce i producenci przez nieuczciwą konkurencję. Plagiaty i podróbki w internecie to codzienność. Problem urósł do takiej skali, że niektórzy wytwórcy nie reklamują swoich produktów w obawie przed naśladowcami. Istnieją jednak sposoby, żeby przed tym się...
Korekta i redakcja

Praktyczny Poradnik Poligraficzny: Korekta i redakcja

Wpro­wa­dza­jąc tekst do kom­pu­tera, warto zadbać samemu o wyko­na­nie jego wstęp­nej korekty, nato­miast żadną miarą nie należy rezy­gno­wać z pro­fe­sjo­nal­nej korekty sty­li­stycz­nej i redak­cji języ­ko­wej, co nie­stety staje się obec­nie dość czę­stym zja­wi­skiem. Pamię­tajmy, że źle rozu­miana oszczęd­ność kosz­tów, jaką kusi...
Ciąg wyzwań dla sklepów spożywczych
Javier Lopez, General Manager Vertical Solutions, OKI Europe Ltd, pisze o tym, jak oznakowania tworzone i drukowane na miejscu mogą pomóc w zachęcaniu klientów do dalszych „ultralokalnych” zakupów po pandemii
Podcast jako narzędzie komunikacji marki
Jak wynika z danych udostępnionych przez Spotify - Polska znalazła się na liście dziesięciu najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie, a w pierwszym półroczu 2020 roku wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Na całym świecie zaobserwowano wzrost odtwarzania internetowych audycji o 42...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764