logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Rynek książki w czasie pandemii – spadek liczby premier

  PR 15.05.2020, przeczytano 282 razy

Dla pisarzy i księgarni stacjonarnych nastały trudne czasy, pandemia COVID-19 uderzyła w większość gałęzi gospodarki, w tym także w rynek książki. W efekcie pojawia się mniej nowości oraz odwołane zostały spotkania z autorami.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rynek-ksiazki-w-czasie-pandemii-%E2%80%93-spadek-liczby-premier,387025,artykul.html

Ostatnie lata nie były najlepsze dla polskiego rynku wydawniczego, ponieważ branżę dotknął spadek czytelnictwa i sprzedaży książek. Dodatkowo, pandemia COVID-19, jeszcze bardziej osłabia rynek, a wydawnictwa nie mogą organizować spotkań autorskich, tak ważnych z perspektywy pisarza. Trudną sytuację można zaobserwować chociażby po liczbie premier. W kwietniu 2019 roku było ich około 339, zaś w analogicznym miesiącu rok później już tylko 149[1].

- Dramatycznie zmalała liczba publikacji podróżniczych, głównie przewodników i map. Wielu autorów odwołało premiery książek z obawy o niską sprzedaż, co nie jest do końca nieuzasadnione. Rozpoczął się drugi etap odmrażania gospodarki, centra handlowe oraz niektóre księgarnie są częściowo otwarte, jednak debiutujący pisarze nadal nie czują się pewnie na rynku. Uważamy, że sytuacja będzie się poprawiać, ale będzie to proces stopniowy – wyjaśnia Agnieszka Sanecka z wydawnictwa Willson Media.

Jednak nie wszyscy autorzy, stanęli w obliczu kryzysu, ci najbardziej poczytni nadal mogą liczyć na wsparcie czytelników. Jednym z pisarzy, który pomimo sytuacji wyda najnowszą książkę w najbliższym czasie jest pisarka dziecięca Nela Mała Reporterka. Nela opisuje swoje podróże po całym świecie, w serii książek skierowanych do dzieci i młodzieży. Wszystkie publikacje z logo nastoletniej podróżniczki, natychmiast stają się bestsellerami, co jest pewnego rodzaju zjawiskiem w branży.

#zostańwdomu

Zakup najnowszej książki Neli nie będzie jednak możliwy w tradycyjnych sklepach, lecz tylko przez Internet.

- Chcemy zachęcić dzieci, przynajmniej na razie do pozostania w domu. Wiemy, jak wielu czytelników czeka na nowe książki Neli i nie chcemy narażać ich na zbędne ryzyko wychodzenia z domu, ale także nie chcemy pozostawić ich bez nowości do czytania – dodaje Agnieszka Sanecka. Na tego typu działania mogą pozwolić sobie jednak tylko mocne nazwiska z rynku wydawniczego, które przeprowadzą premierę on-line. Dodać należy, że Nela ma ponad 180.000 fanów na Facebooku.

- Istotne jest również, że na obecną chwilę dostępna liczba najnowszej książki Neli – Nela na Wyspie Kangura – będzie ograniczona. Nie wiemy, jak pandemia będzie się rozwijać, więc na razie nie planujemy jej dodruków. To jest bardzo ciekawe szczególnie z punktu widzenia konsumenta, który do tej pory przyzwyczajony był do permanentnej dostępności produktów i ich ciągłej produkcji lub – tak jak w przypadku książek – dodruków. Teraz sytuacja jest inna, bo nie wiemy jak COVID-19 wpłynie chociażby na dostępność surowców. Może się więc zdarzyć, że zmieni się też polityka wydawnicza wydawców – mogą drukować serie zamknięte, w zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju i za granicą – dodaje Agnieszka Sanecka.

Premiera najnowszej książki Neli pod tytułem „Nela na Wyspie Kangura”, z tegorocznej wyprawy do Australii, odbędzie się w drugiej połowie maja. Liczba książek ograniczona.

Źródło: Willson Media

Dodatkowe informacje:

[1] Dane z portalu www.datapremiery.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Okoliczności związane z pandemią wpływają na całą gospodarkę, zmuszając do zmian w sposobie działania nie tylko przedsiębiorstw, ale i funkcjonowania całego społeczeństwa. Wychodząc naprzeciw obecnej sytuacji, mamy przyjemność zaprosić Państwa na specjalne spotkanie online „Druk etykiet szansą na biznes w czasach COVID-19”.
Przyszłość etykiety według Mark Andy
Technologia identyfikacji produktów za pomocą fal radiowych (RFID) staje się coraz bardziej obecna w naszej codziennej rzeczywistości. Sklep, pralnia, hotel, magazyn, przemysł z RFID to już od wielu lat fakty. Ale lodówka, która prześle nam informacje o brakujących w niej produktach do smartfona to dla wielu wciąż futurologia. Czy jednak na pewno? Jeszcze 10 lat...
Grafmasz produkuje maszyny do kaszerowania i okładek twardych
Polski producent i importer maszyn introligatorskich rozpoczął produkcję urządzeń do oprawy twardej. Maszyny zostały opracowane na bazie wieloletniego doświadczenia we wdrażaniu w polskich drukarniach i introligatorniach podobnych rozwiązań od zagranicznych dostawców. Posiadane doświadczenie pozwoliło na wprowadzenie szeregu usprawnień do oferowanych maszyn, które...
ROQ&PRINT sitodruk w najlepszym rytmie – debiut marki ROQ na polskim rynku
ROQ to globalna marka i światowy lider w produkcji urządzeń do druku na tekstyliach. Od ponad 30 lat dostarcza wysokiej jakości innowacyjne rozwiązania do produkcji sitodrukowej oraz druku cyfrowego. W roku 1984 r. firma stworzyła pierwszą automatyczną obrotową maszynę do sitodruku. Od początku istnienia kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, prymatu jakości,...
Łączona instalacja HP Indigo 30000 i Scodix Ultra 202
Taka konfiguracja to pionierskie rozwiązanie, na które nie zdecydował się jeszcze nikt w Polsce, a nawet w tej części Europy. Cieszyńskie Zakłady Kartoniarskie, które wybrały do swojego parku maszynowego maszyny cyfrowe HP Indigo 30000 oraz Scodix Ultra 202, są pierwszą firmą opakowaniową w regionie, która zaimplementowała taką cyfrową linię produkcyjną.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764