logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Rynek płatnej telewizji i VOD wart 7 mld zł i wciąż rośnie?

  PR 13.08.2019, przeczytano 199 razy
ilustracjastrzałka

Według danych PMR, w 2018 r. wartość polskiego rynku płatnej telewizji oraz płatnych usług VOD osiągnęła poziom blisko 7 mld zł, rosnąc w skali roku o 4%. Pozytywna koniunktura rynkowa to przede wszystkim efekt dynamicznie rosnących przychodów w segmencie VOD, który w ubiegłym roku odpowiadał za 12% całej wartości rynku. W najnowszym raporcie: „Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024” PMR prognozuje, że w 2024 r. udział ten wzrośnie do blisko jednej piątej części rynku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rynek-platnej-telewizji-i-vod-wart-7-mld-zl-i-wciaz-rosnie,383578,artykul.html

Ubiegły rok przyniósł kontynuację trendu wzrostowego na rynku płatnych usług wideo w Polsce. W 2018 r. zsumowane przychody dostawców usług płatnej telewizji i VOD wyniosły blisko 7 mld zł. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to wzrost rynku o ćwierć miliarda złotych. Jest to zasługą przede wszystkim dynamicznie rosnących przychodów w segmencie VOD (25% r/r), który sukcesywnie zyskuje w torcie rynkowym. Obecnie udział segmentu płatnych usług VOD plasuje się na poziomie ok. 12% wartości całego rynku. Niemniej jednak trend wzrostowy widoczny jest również na poziomie samych przychodów dostawców płatnej telewizji. Rynek konsekwentnie broni się stabilną bazą klientów oraz wyższym wskaźnikiem ARPU opartym o kontent premium. W 2019 r. PMR spodziewa się utrzymania podobnych tendencji na rynku.

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku płatnej telewizji i VOD w Polsce, 2017-2019

 

2017s

2018s

2019p

Wartość

6,69

6,95

7,17

Dynamika

3,7%

3,9%

3,1%

Źródło: PMR, 2019

W dwóch ostatnich okresach, po czterech latach spadków, koniunktura na rynku płatnej telewizji w Polsce jest stabilno-wzrostowa. W 2018 r. wartość rynku osiągnęła poziom 6,1 mld zł, o 10 mln wyższy niż przed rokiem. Jest to konsekwencja przede wszystkim ustabilizowania bazy abonenckiej. Nie bez wpływu na wartość rynku pozostaje trend, w którym operatorzy walczą o uwagę klienta już nie głównie ceną (jedno z najniższych ARPU w Europie), a zawartością i jakością oferowanego im kontentu. Świadczy to o dużej dojrzałości rynku. W ocenie PMR ostatni rok przyniósł wzrost średnich przychodów od klienta w większości segmentów składowych rynku. Jest to efekt przede wszystkim większej konsumpcji pakietów telewizyjnych premium, z bogatą ofertą kanałów filmowych oraz sportowych. Wartość rynku warunkuje również rosnąca na nim sprzedaż usług Multiroom. Kapitalne znaczenie mają także przychody w segmencie IPTV, które rosną wraz z bazą abonencką, zlokalizowaną głównie w miastach, gdzie mieszka zasobniejszy klient.

W perspektywie sześcioletniej rynek płatnej telewizji w Polsce wkroczy w okres stagnacji. W długim okresie należy spodziewać się stopniowych spadków na rynku, zarówno w ujęciu ilościowym (CAGR 2019-2024: -0,2%), jak i wartościowym (CAGR 2019-2024: -0,1%).

Odsetek gospodarstw domowych korzystających z usług płatnej telewizji w Polsce (%), według rodzaju miejscowości zamieszkania, 2019

 

Wieś

Miasto poniżej 20 tys. mieszkańców

Miasto od 21 do 49 tys. mieszkańców

Miasto od 50 do 99 tys. mieszkańców

Miasto od 100 do 199 tys. mieszkańców

Miasto od 200 do 499 tys. mieszkańców

Miasto powyżej 500 tys. mieszkańców

 

67,8%

65,0%

74,6%

69,1%

65,4%

76,7%

73,3%

Wyjaśnienie: badanie zostało przeprowadzone w I kw. 2019 r. metodą CATI oraz CAWI na ogólnej grupie ok. 1 160 dorosłych Polaków.

Źródło: PMR, 2019

Według szacunków PMR wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce w 2018 r. wyniosła 854 mln zł, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z 2017 r. Dynamiczny wzrost przychodów operatorów serwisów na żądanie należy łączyć przede wszystkim z rozwojem platform subskrypcyjnych i powiązanym z tym wzrostem liczby abonentów takich usług. Serwisy SVOD przyciągają największą liczbę użytkowników płatnych usług VOD. Oceniamy, że w 2018 r. liczba płatnych subskrybentów (a właściwie RGU) serwisów SVOD w Polsce wyniosła 2,7 mln, z czego 46% przypada na dystrybucję w kanale operatorskim (serwis HBO GO, głównie w ofercie dostawców płatnej telewizji, oraz serwisy Netflix, Showmax i Player). Dynamiczne wzrosty na rynku SVOD w głównej mierze podyktowane są:

  • stosunkowo małym jeszcze nasyceniem rynku tego typu usługami
  • coraz szerszą ofertą i jakością usług VOD, w tym coraz bogatszą ofertą kontentu premium
  • większą skłonnością Polaków do płacenia za treści w internecie.

Równolegle na wartość rynku serwisów SVOD pozytywnie przekłada się względnie stabilne średnie ARPU za dostęp do usługi. W 2018 r. przychody z subskrypcji serwisów SVOD stanowiły 46% wartości polskiego rynku VOD ogółem. Po doliczeniu przychodów z subskrypcji serwisów w kanale operatorskim udział ten wyraźnie wzrasta, do poziomu 84%. W latach 2019-2024 CAGR wzrostu dla rynku płatnych serwisów VOD w Polsce PMR prognozuje na poziomie 7,8%. Równocześnie we wskazanym okresie liczba płatnych użytkowników serwisów VOD zwiększy się o 1,6 mln, co będzie zasługą serwisów w dostępie subskrypcyjnym.

Zdecydowanym liderem na rynku serwisów SVOD w Polsce jest Netflix, z liczbą płatnych subskrybentów trzykrotnie wyższą niż średnia liczba użytkowników u pozostałych głównych graczy na rynku (Ipla, Player, CDA Premium, HBO GO, Showmax, Amazon Prime Video). Z uwagi na to, że Netflix posiada największą liczbę płatnych subskrybentów w skali całego rynku SVOD w Polsce oraz najdroższe plany dostępu do usługi, jest on również największym serwisem subskrypcyjnym pod względem generowanych przychodów. Przychody Netflixa na rynku polskim znajdują się praktycznie na równi z przychodami innych czołowych dostawców SVOD w Polsce.

Źródło: PMR Ltd.

www.pmrmarketexperts.com

Dodatkowe informacje:

Autor: Katarzyna Sacha - Analityk Rynku ICT

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ekstraklasa uruchamia platformę streamingową rozgrywek
Ekstraklasa S.A. rusza ze swoim największym projektem technologicznym - własną platformą OTT (ang. Over The Top). Wobec zyskujących na popularności serwisów umożliwiających oglądanie seriali, filmów i programów telewizyjnych online, w piłce nożnej to innowacja, a platforma Ekstraklasy jest jednym z pierwszych projektów tego typu. Nowy serwis streamingowy...
Empik Bilety i Going. zbudowały platformę biletową 360
W rok po włączeniu Going. do Grupy Empik zakończył się pierwszy etap budowy największej pod względem zasięgu multikanałowej platformy biletowej w Polsce. Wyjątkowy charakter projektu opiera się na innowacyjnych rozwiązaniach Going. oraz doświadczeniu i sile marki Empik, które wspólnie tworzą miks kompetencji w zakresie dystrybucji biletów, całościowej...
Wygoda w stylu glamour - jakich mebli szukają Polacy w wyszukiwarce Google
Nowych mebli szukamy najczęściej… w fotelu. Badania Google wskazują, że polski konsument na tropie wyposażenia wnętrz inspiracji szuka głównie w internecie – surfując w sieci za pomocą telefonu lub w domu z rodziną i przyjaciółmi. Interesują nas styl glamour, eleganckie toaletki, ale również wygodne fotele.
Jak wynika z danych Gartnera, do 2020 r. ponad 50% średnich i dużych przedsiębiorstw wdroży chatboty produktowe. Oznacza to, że użytkownicy Internetu będą coraz częściej wchodzić w interakcje z komputerem, a nie pracownikiem biura obsługi klienta, aby rozwiązać dany problem lub zadać pytanie. Ponadto analitycy przewidują, że w biznesie do 2022 r. 70% tzw. białych...
Ponad połowa firm chce strony www przystosowanej do smartfonów
Firmy coraz częściej zlecają specjalistom kompleksowe wykonanie dedykowanej strony internetowej. Powinna ona pozwalać właścicielowi na edytowanie treści i posiadać formularz kontaktowy. Widoczna jest też świadomość wzrostu ruchu mobilnego w internecie – 57% poszukujących wykonawcy strony www interesuje się wersją na urządzenia mobilne  – wynika z analizy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764