logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Rynek usług graficznych 2013: wyzwania i perspektywy

  PR 29.04.2013, przeczytano 8983 razy

Przypadający na 27 kwietnia Światowy Dzień Grafika to dobra okazja do przyjrzenia się sytuacji na rynku usług graficznych, który zmienia się dynamicznie i wykazuje tendencje wzrostowe. Na rynku pracy jest wiele ofert dla specjalistów z zakresu grafiki komputerowej, zwłaszcza z obszaru grafiki 3D. Z danych serwisu Elance wynika, że zapotrzebowanie na pracę grafików - freelancerów zarejestrowanych na portalu zwiększyło się w 2012 r. aż o 165 proc.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rynek-uslug-graficznych-2013%3A-wyzwania-i-perspektywy,18585,artykul.html

Jednak dobra koniunktura nie oznacza, że przedstawiciele branży przestają szukać nowych rozwiązań, by się dalej rozwijać. Graficy, zarówno pracujący na własnych rachunek, jak i w firmach, stoją przed wyzwaniem ciągłego wdrażania nowych technologii, sprostania rosnącej konkurencji i dostosowania się do nowych rynkowych potrzeb – dostarczenia profesjonalnej obsługi klienta i kompleksowej oferty, łączącej projektowanie z działaniami marketingowymi i PR-owymi. Korzystają więc z dedykowanych im rozwiązań IT oraz serwisów crowdsourcingowych.

Wysoki popyt na usługi

Rynek usług graficznych to jeden z tych obszarów, który zyskuje na rozwoju Internetu, nowych technologii i wzroście znaczenia komunikacji z zastosowaniem obrazu. Zapotrzebowanie na usługi graficzne wciąż rośnie. Profesjonaliści specjalizujący się w grafice komputerowej, tworzeniu stron internetowych i ich elementów, infografikach czy elementach graficznych aplikacji mogą liczyć na wiele ciekawych ofert pracy. Rosną możliwości również dla specjalistów w dziedzinie gier komputerowych i projektowania 3D. Według firmy projektowej Loud Pencil mocno rozwija się także custom publishing, który dodatkowo migruje do formy cyfrowej. Rewolucja tabletowa i smartfonowa nie ominęła Polski - rok 2013 będzie rokiem projektowania wieloplatformowego, a pojęcie responsive design na stałe zagości w słowniku polskich projektantów graficznych.

- Zmienia się świadomość klientów na rynku polskim. Coraz więcej firm zachodnich wprowadza na nasz rynek nową jakość - nie tylko w produktach i usługach, ale i w sposobie ich prezentacji i wizualizacji. Polski rynek graficzny w 2013 roku musi zapewnić równie wysoki poziom jakości produkcji reklamowych jak sieciowe, globalne agencje. W 2012 roku nieźle się to udawało - wiele kampanii bazowało na polskich produkcjach - kreatywnie i jakościowo. Dobrym przykładem ogromnego wzrostu świadomości potrzeby tworzenia wizerunku jest oddanie profesjonalnej agencji rebrandingu Jasnej Góry. Kryzys sprzyja polskim agencjom - koncerny szukają oszczędności, a Polacy potrafią dostarczyć doskonałe produkcje w dobrych cenach – mówi Piotr Gawiński, Dyrektor Artystyczny, ekspert LoudPencil.com, polskiego studia graficznego specjalizującego się w tworzeniu identyfikacji wizualnych, grafiki, animacji i reklamy.

Duże zapotrzebowanie na usługi grafików mają firmy działające w obszarze social media, a także agencje marketingowe i PR realizujące kampanie komunikacyjne skierowane do reprezentantów młodego pokolenia.

- Rynek pracy dla grafików ewoluuje od kilku lat w kierunku Web designu. Zmieniają się oczekiwania pracodawców wobec grafików, a Ci, widząc zmieniające się zapotrzebowanie na rynku (mniej ofert na rynku dla grafiki wykorzystanej do druku, dla celów reklamowych itd.), często decydują się na rozwój umiejętności w zakresie projektowania w środowisku internetowym. Graficy współpracujący z Web developerami, coraz częściej przejmują część ich funkcji i sami zajmują się Web designem a nawet Web developmentem.  Zapotrzebowanie na grafików, Web designerów w ostatnim czasie zauważalnie rośnie, co jest wynikiem ogólnego rozwoju branży internetowej. Kandydatów z kompetencjami w zakresie Web design poszukują agencje reklamowe, agencje interaktywne, firmy związane z mediami oraz coraz częściej firmy produkujące oprogramowanie w obszarze web development, firmy tworzące strony www, branża e-commerce a także firmy projektujące gry komputerowe – mówi Barbara Jakubska, Manager Hays Poland, Specjalizacja IT & Telecom. - Co jest dość charakterystyczne dla grafików / Web designerów – zazwyczaj nie są oni zainteresowani stałą pracą „na etacie”, najczęściej współpracują z kilkoma firmami jako freelancerzy – dodaje.

Zarobki grafików różnią się w zależności od charakteru i trybu wykonywanej pracy, branży oraz wykorzystywanych technologii. I tak specjalista na etacie może zarobić od 1,5 do 5 tys. zł. Grafik komputerowy może liczyć na pensję w granicach 2,6 tys. zł - 4,5 tys. zł miesięcznie, przy czym średnio ta grupa zawodowa osiąga zarobki na poziomie poniżej 3 tys. zł. Lepiej wynagradzani są specjaliści pracujący przy tworzeniu gier komputerowych, którzy średnio zarabiają 5,3 tys. zł. Poczatkujący grafik może zarobić już 4 tys. zł, a osoba z doświadczeniem 6,2 tys. zł. Osoby prowadzące własną działalność zazwyczaj zarabiają więcej niż specjaliści na etacie, ale zarazem odczuwają większe wahania przychodów w ciągu roku i muszą liczyć się z koniecznością pracy w nienormowanym czasie. Mimo to coraz więcej osób skłania się ku pracy na własny rachunek.

W kierunku freelancingu

Według prognoz firmy Intuit z 2010 r., do 2020 r. 40 proc. zatrudnionych Amerykanów pracować będzie na własnych rachunek lub na kontrakcie. Globalny serwis dla freelancerów Elance prognozuje, że w 2013 r. nawet 25 proc. amerykańskich studentów zarabiać będzie jako wolni strzelcy w Internecie. Ten ogólnoświatowy trend na rynku pracy widać także w branży usług graficznych, w której stałe zatrudnienie jest rzadkością. Wiąże się to z wyższymi zarobkami, gdyż jak oszacował w 2012 r. Hays, informatycy freelancerzy zarabiają średnio o 30 proc. więcej niż etatowcy na tych samych stanowiskach. Dane Elance pokazują, że zarejestrowani na nim specjaliści reprezentujący następujące systemy i technologie IT odnotowali w zeszłym roku wzrost zarobków: HTML (+149%), PHP (+108%), CSS (+103%), Android (+146%) i iOS (+132%). Według danych serwisu najwięcej  krajów, z których zleca się prace tzw. „wolnym strzelcom” to USA, Australia, Wlk. Brytania, Kanada i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zleceniobiorcy pochodzą głównie z USA, Indii, Pakistanu, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rosji, Kanady, Chin, Rumuni i Filipin. Także w Polsce coraz więcej osób zostaje freelancerami i ma nienormowany czas pracy.

Grafik w biznesie

Rynek usług graficznych w kraju rozwija się dynamicznie, głównym zleceniodawcą jest zaś sektor biznesowy. Z usług zewnętrznych dostawców aktywnie korzystają firmy realizujące kampanie konsumenckie czy wspierając swoją komunikację B2B. Coraz większą grupą odbiorców są również przedsiębiorstwa kierujące swoją komunikację do pracowników oraz kandydatów do pracy w ramach tzw. Employer Brandingu. 

- Pozyskanie wartościowych pracowników, zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się branżach, jaką jest np. sektor nowoczesnych usług dla biznesu, to dla wielu firm coraz poważniejsze wyzwanie. Organizacje wkładają coraz więcej wysiłku w działania Employer Brandingowe – tłumaczy Agata Furman, Dyrektor Marketingu i Employer Branding w Luxoft Poland, firmy pozyskującej dzięki ciekawym akcjom rekrutacyjnym najbardziej utalentowanych specjalistów IT z rynku. – Dobrze przygotowana kampania jest przemyślana zarówno pod względem strategicznym, jak i marketingowym. Wysoka jakość i oryginalność materiałów graficznych ma ogromne znaczenie w budowaniu wizerunku marki i firmy jako pracodawcy.

Warto jednak zwrócić uwagę, że dla wielu grafików wsłuchanie się w potrzeby klientów biznesowych jest trudne. Wynika to głównie z faktu, że specjaliści od rozwiązań wizualnych rzadko kiedy mają doświadczenie biznesowe. Wyzwaniem jest także rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów na kompleksowe usługi, łączące w sobie pracę grafika, copywritera i specjalisty kreatywnego. Rozwiązaniem tego problemu jest praca w ramach nowoczesnych agencji, dostarczających klientom zintegrowane, wielowymiarowe usługi. Przedsiębiorstwa coraz częściej oczekują kompleksowej oferty, czyli np. tego, że wraz z projektem strony internetowej otrzymają tzw. copy, czyli propozycję treści. Dobrze zarządzany butik kreatywny jest w stanie zaproponować usługi z przeróżnych obszarów marketingu i komunikacji - reklamy, filmu, IT, organizacji eventów czy PR-u. Dodatkowym atutem jest współpraca z działającymi w ramach agencji specjalistami w zakresie obsługi klienta biznesowego.

Projektowanie społecznościowe

Dla wielu grafików, szczególnie tych wchodzących na rynek, poznanie jego oczekiwań jest długim i skomplikowanym procesem. Dzieje się tak, ponieważ zdobywanie zleceń, a przy tym doświadczenia, przy tak dużej konkurencji jest często rozłożone w czasie. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy dedykowanych portali, które dają możliwość praktykowania i dzielenia się doświadczeniem. Na zachodzie tego typu serwisy mają szerokie grono stałych klientów i skupiają setki tysięcy profesjonalistów. W Polsce branża dopiero się rozwija, szybko jednak nadrabia dystans do zagranicznych portali. Corton.pl, polski lider projektowania społecznościowego, zrzesza już ponad 9 tys. grafików, co stanowi ponad 2-krotny wzrost w porównaniu do października 2012 roku.

Projektowanie społecznościowe ma swoich zwolenników, jak i krytyków w środowisku grafików. Przeciwnicy zjawiska wskazują, że tego typu portale istotnie zagrażają konkurencyjności tradycyjnych studiów graficznych i krytykują jakość niektórych nadsyłanych w konkursach propozycji. Z kolei zwolennicy podkreślają, że serwisy crowdsourcingowe wypełniają ważną niszę na rynku, umożliwiając budowanie społeczności, wzajemne inspirowanie się i wymienianie wiedzą.

Serwisy projektowania społecznościowego zrównują szanse na wygraną znanych doświadczonych specjalistów i utalentowanych początkujących grafików. W wyborze zwycięskiego projektu istotny jest pomysł, wykonanie i dopasowanie do potrzeb klienta. Nie ma zaś znaczenia wiek, historia zrealizowanych zleceń, marka studia graficznego czy miejsce zamieszkania. To daje szansę na sukces osobom, które nie mogą przebić się na rynku. Okazuje się jednak, że tego typu portale są też atrakcyjne dla profesjonalistów z ugruntowanym portfolio. Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród osób zrzeszonych na portalu 12designer.com, nawet 40 proc. grafików obecnych na serwisie posiada 6 – letnie doświadczenie zawodowe, a ponad 25 proc. – ok. 10 – letnie. 

- Zlecenia pozyskiwane z portali projektowania społecznościowego mogą być dobrym rozwiązaniem dla agencji mających sezonowe przestoje lub potrzebujących rozszerzenia portfolio projektów w konkretnych branżach – mówi Adam Fudala, członek zarządu Corton.pl. - Dla wielu grafików to też po prostu dobra zabawa. Każdy nowy projekt to nowa inspiracja i zachęta do zaproponowania własnej odpowiedzi – dodaje.

Klienci oczekują od grafików nie tylko zrozumienia ich oczekiwań, ale także zmysłu artystycznego, wyczucia i doskonałej orientacji w świecie nowych technologii.

- Graficy i projektanci korzystają z dedykowanych rozwiązań IT, które pozwalają im na stałe poszerzanie oferty. Dla przykładu dostosowane do ich potrzeb urządzenia biurowe posiadają tryb fotograficzny i systemy pomiaru kolorów, które pozwalają na precyzyjne odwzorowanie barw. Dla optymalnej reprodukcji koloru stosuje się także rozwiązania na licencji PANTONE. Dzięki temu można przedstawić klientowi profesjonalnie przygotowany wydruk, za pomocą którego lepiej ocenia się projekt – mówi Kamil Majchrzak, Product Manager, Xerox Polska.

Wartość światowego rynku IT rośnie, a jak przewiduje Gartner, w 2013 roku światowe wydatki na rozwiązania IT sięgną 3,8 bln USD. Według danych Elance, w 2012 r. zainteresowanie usługami graficznymi wzrosło na serwisie o 165 proc., a tymi dotyczącymi tworzenia stron internetowych o 205 proc. Firmy graficzne i freelancerzy mogą sięgnąć po część tej puli zleceń, zmieniając swój biznes na potrzeby nowych oczekiwań klientów.

Karolina Kubicka
Linkleaders

Źródło: Xerox Polska, Luxoft Poland, Corton.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

23 maja w warszawskim ATM Studio odbyła się 10. edycja Gali PKO BP Ekstraklasy. Transmisja emitowana była na żywo na kanałach partnerów w telewizji linearnej, a także streamowana online i na YouTubie.
Można zwariować i żyć normalnie – tak głosi hasło kampanii społecznej, której celem jest nawiązanie dialogu, a docelowo zmiana świadomości społecznej dotyczącej postrzegania zdrowia psychicznego. Akcję edukacyjno-informacyjną zainicjowała fundacja Można Zwariować, która otwarcie mówi o zaburzeniach psychicznych, między innymi w podcaście o tym...
Adam Nykles mianowany Chief Data Officerem Publicis Le Pont
Adam Nykles, obecnie Chief Data Officer w firmie KINDRED, należącej do Publicis Groupe w Czechach, będzie pełnił jednocześnie analogiczną rolę w platformie Publicis Le Pont, którą tworzą eksperci Publicis Groupe w Europie Środkowej i Wschodniej, z rynków Polski, Czech i Węgier.
Kampania agencji Peppermint dla marki Heinz
Agencja strategiczno-kreatywna Peppermint powered by Quad przygotowała kampanię „Heinz ❤️ food” promującą zimne sosy marki Heinz.
Karol Kamiński nowym Web Services Directorem w Grupie Blix
Karol Kamiński objął stanowisko Web Services Directora w Grupie Blix, która jest liderem aplikacji smartshoppingowych w Polsce. Wcześniej przez wiele lat był związany z projektem AdRetail, należącym do Grupy Interia. Obecnie kieruje zespołem produktowym, dedykowanym rozwojowi serwisu webowego Blix.pl. Kreuje i wdraża kluczowe projekty budujące jego wzrost, również w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764