logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Rynek płatnej telewizji i VOD wart 7 mld zł i wciąż rośnie?

  PR 13.08.2019, przeczytano 1460 razy
ilustracjastrzałka

Według danych PMR, w 2018 r. wartość polskiego rynku płatnej telewizji oraz płatnych usług VOD osiągnęła poziom blisko 7 mld zł, rosnąc w skali roku o 4%. Pozytywna koniunktura rynkowa to przede wszystkim efekt dynamicznie rosnących przychodów w segmencie VOD, który w ubiegłym roku odpowiadał za 12% całej wartości rynku. W najnowszym raporcie: „Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024” PMR prognozuje, że w 2024 r. udział ten wzrośnie do blisko jednej piątej części rynku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rynek-platnej-telewizji-i-vod-wart-7-mld-zl-i-wciaz-rosnie,383578,artykul.html

Ubiegły rok przyniósł kontynuację trendu wzrostowego na rynku płatnych usług wideo w Polsce. W 2018 r. zsumowane przychody dostawców usług płatnej telewizji i VOD wyniosły blisko 7 mld zł. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to wzrost rynku o ćwierć miliarda złotych. Jest to zasługą przede wszystkim dynamicznie rosnących przychodów w segmencie VOD (25% r/r), który sukcesywnie zyskuje w torcie rynkowym. Obecnie udział segmentu płatnych usług VOD plasuje się na poziomie ok. 12% wartości całego rynku. Niemniej jednak trend wzrostowy widoczny jest również na poziomie samych przychodów dostawców płatnej telewizji. Rynek konsekwentnie broni się stabilną bazą klientów oraz wyższym wskaźnikiem ARPU opartym o kontent premium. W 2019 r. PMR spodziewa się utrzymania podobnych tendencji na rynku.

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku płatnej telewizji i VOD w Polsce, 2017-2019

 

2017s

2018s

2019p

Wartość

6,69

6,95

7,17

Dynamika

3,7%

3,9%

3,1%

Źródło: PMR, 2019

W dwóch ostatnich okresach, po czterech latach spadków, koniunktura na rynku płatnej telewizji w Polsce jest stabilno-wzrostowa. W 2018 r. wartość rynku osiągnęła poziom 6,1 mld zł, o 10 mln wyższy niż przed rokiem. Jest to konsekwencja przede wszystkim ustabilizowania bazy abonenckiej. Nie bez wpływu na wartość rynku pozostaje trend, w którym operatorzy walczą o uwagę klienta już nie głównie ceną (jedno z najniższych ARPU w Europie), a zawartością i jakością oferowanego im kontentu. Świadczy to o dużej dojrzałości rynku. W ocenie PMR ostatni rok przyniósł wzrost średnich przychodów od klienta w większości segmentów składowych rynku. Jest to efekt przede wszystkim większej konsumpcji pakietów telewizyjnych premium, z bogatą ofertą kanałów filmowych oraz sportowych. Wartość rynku warunkuje również rosnąca na nim sprzedaż usług Multiroom. Kapitalne znaczenie mają także przychody w segmencie IPTV, które rosną wraz z bazą abonencką, zlokalizowaną głównie w miastach, gdzie mieszka zasobniejszy klient.

W perspektywie sześcioletniej rynek płatnej telewizji w Polsce wkroczy w okres stagnacji. W długim okresie należy spodziewać się stopniowych spadków na rynku, zarówno w ujęciu ilościowym (CAGR 2019-2024: -0,2%), jak i wartościowym (CAGR 2019-2024: -0,1%).

Odsetek gospodarstw domowych korzystających z usług płatnej telewizji w Polsce (%), według rodzaju miejscowości zamieszkania, 2019

 

Wieś

Miasto poniżej 20 tys. mieszkańców

Miasto od 21 do 49 tys. mieszkańców

Miasto od 50 do 99 tys. mieszkańców

Miasto od 100 do 199 tys. mieszkańców

Miasto od 200 do 499 tys. mieszkańców

Miasto powyżej 500 tys. mieszkańców

 

67,8%

65,0%

74,6%

69,1%

65,4%

76,7%

73,3%

Wyjaśnienie: badanie zostało przeprowadzone w I kw. 2019 r. metodą CATI oraz CAWI na ogólnej grupie ok. 1 160 dorosłych Polaków.

Źródło: PMR, 2019

Według szacunków PMR wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce w 2018 r. wyniosła 854 mln zł, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z 2017 r. Dynamiczny wzrost przychodów operatorów serwisów na żądanie należy łączyć przede wszystkim z rozwojem platform subskrypcyjnych i powiązanym z tym wzrostem liczby abonentów takich usług. Serwisy SVOD przyciągają największą liczbę użytkowników płatnych usług VOD. Oceniamy, że w 2018 r. liczba płatnych subskrybentów (a właściwie RGU) serwisów SVOD w Polsce wyniosła 2,7 mln, z czego 46% przypada na dystrybucję w kanale operatorskim (serwis HBO GO, głównie w ofercie dostawców płatnej telewizji, oraz serwisy Netflix, Showmax i Player). Dynamiczne wzrosty na rynku SVOD w głównej mierze podyktowane są:

  • stosunkowo małym jeszcze nasyceniem rynku tego typu usługami
  • coraz szerszą ofertą i jakością usług VOD, w tym coraz bogatszą ofertą kontentu premium
  • większą skłonnością Polaków do płacenia za treści w internecie.

Równolegle na wartość rynku serwisów SVOD pozytywnie przekłada się względnie stabilne średnie ARPU za dostęp do usługi. W 2018 r. przychody z subskrypcji serwisów SVOD stanowiły 46% wartości polskiego rynku VOD ogółem. Po doliczeniu przychodów z subskrypcji serwisów w kanale operatorskim udział ten wyraźnie wzrasta, do poziomu 84%. W latach 2019-2024 CAGR wzrostu dla rynku płatnych serwisów VOD w Polsce PMR prognozuje na poziomie 7,8%. Równocześnie we wskazanym okresie liczba płatnych użytkowników serwisów VOD zwiększy się o 1,6 mln, co będzie zasługą serwisów w dostępie subskrypcyjnym.

Zdecydowanym liderem na rynku serwisów SVOD w Polsce jest Netflix, z liczbą płatnych subskrybentów trzykrotnie wyższą niż średnia liczba użytkowników u pozostałych głównych graczy na rynku (Ipla, Player, CDA Premium, HBO GO, Showmax, Amazon Prime Video). Z uwagi na to, że Netflix posiada największą liczbę płatnych subskrybentów w skali całego rynku SVOD w Polsce oraz najdroższe plany dostępu do usługi, jest on również największym serwisem subskrypcyjnym pod względem generowanych przychodów. Przychody Netflixa na rynku polskim znajdują się praktycznie na równi z przychodami innych czołowych dostawców SVOD w Polsce.

Źródło: PMR Ltd.

www.pmrmarketexperts.com

Dodatkowe informacje:

Autor: Katarzyna Sacha - Analityk Rynku ICT

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
The Eastern Frontier Initiative: regionalny sojusz dziennikarski
Projekt TEFI, czyli The Eastern Frontier Initiative stworzyli pod koniec 2023 r. czołowi wydawcy z Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii, wśród których znalazły się “Wyborcza", SME, 444.hu i PressOne oraz holenderski portal śledczy Bellingcat. Celem konsorcjum, współzałożonego przez Komisję Europejską, jest regionalny sojusz dziennikarski skupiający się na wyzwaniach...
Portal O2.pl stawia na treści regionalne i powiększa redakcję
Nowe hasło „Blisko ludzi” będzie promować o2.pl, piątą co do wielkości Stronę Główną wśród portali internetowych w Polsce. W ostatnich miesiącach skład redakcji zwiększył się niemal dwukrotnie, od marca na jej czele stanął Jacek Stańczyk. Zgodnie z nową strategią rozwoju w serwisie pojawiać się będzie jeszcze więcej treści regionalnych.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764