Według danych PMR, w 2018 r. wartość polskiego rynku płatnej telewizji oraz płatnych usług VOD osiągnęła poziom blisko 7 mld zł, rosnąc w skali roku o 4%. Pozytywna koniunktura rynkowa to przede wszystkim efekt dynamicznie rosnących przychodów w segmencie VOD, który w ubiegłym roku odpowiadał za 12% całej wartości rynku. W najnowszym raporcie: „Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024” PMR prognozuje, że w 2024 r. udział ten wzrośnie do blisko jednej piątej części rynku.
Ubiegły rok przyniósł kontynuację trendu wzrostowego na rynku płatnych usług wideo w Polsce. W 2018 r. zsumowane przychody dostawców usług płatnej telewizji i VOD wyniosły blisko 7 mld zł. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to wzrost rynku o ćwierć miliarda złotych. Jest to zasługą przede wszystkim dynamicznie rosnących przychodów w segmencie VOD (25% r/r), który sukcesywnie zyskuje w torcie rynkowym. Obecnie udział segmentu płatnych usług VOD plasuje się na poziomie ok. 12% wartości całego rynku. Niemniej jednak trend wzrostowy widoczny jest również na poziomie samych przychodów dostawców płatnej telewizji. Rynek konsekwentnie broni się stabilną bazą klientów oraz wyższym wskaźnikiem ARPU opartym o kontent premium. W 2019 r. PMR spodziewa się utrzymania podobnych tendencji na rynku.
Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku płatnej telewizji i VOD w Polsce, 2017-2019
2017s | 2018s | 2019p | |
Wartość | 6,69 | 6,95 | 7,17 |
Dynamika | 3,7% | 3,9% | 3,1% |
Źródło: PMR, 2019
W dwóch ostatnich okresach, po czterech latach spadków, koniunktura na rynku płatnej telewizji w Polsce jest stabilno-wzrostowa. W 2018 r. wartość rynku osiągnęła poziom 6,1 mld zł, o 10 mln wyższy niż przed rokiem. Jest to konsekwencja przede wszystkim ustabilizowania bazy abonenckiej. Nie bez wpływu na wartość rynku pozostaje trend, w którym operatorzy walczą o uwagę klienta już nie głównie ceną (jedno z najniższych ARPU w Europie), a zawartością i jakością oferowanego im kontentu. Świadczy to o dużej dojrzałości rynku. W ocenie PMR ostatni rok przyniósł wzrost średnich przychodów od klienta w większości segmentów składowych rynku. Jest to efekt przede wszystkim większej konsumpcji pakietów telewizyjnych premium, z bogatą ofertą kanałów filmowych oraz sportowych. Wartość rynku warunkuje również rosnąca na nim sprzedaż usług Multiroom. Kapitalne znaczenie mają także przychody w segmencie IPTV, które rosną wraz z bazą abonencką, zlokalizowaną głównie w miastach, gdzie mieszka zasobniejszy klient.
W perspektywie sześcioletniej rynek płatnej telewizji w Polsce wkroczy w okres stagnacji. W długim okresie należy spodziewać się stopniowych spadków na rynku, zarówno w ujęciu ilościowym (CAGR 2019-2024: -0,2%), jak i wartościowym (CAGR 2019-2024: -0,1%).
Odsetek gospodarstw domowych korzystających z usług płatnej telewizji w Polsce (%), według rodzaju miejscowości zamieszkania, 2019
Wieś | Miasto poniżej 20 tys. mieszkańców | Miasto od 21 do 49 tys. mieszkańców | Miasto od 50 do 99 tys. mieszkańców | Miasto od 100 do 199 tys. mieszkańców | Miasto od 200 do 499 tys. mieszkańców | Miasto powyżej 500 tys. mieszkańców | |
| 67,8% | 65,0% | 74,6% | 69,1% | 65,4% | 76,7% | 73,3% |
Wyjaśnienie: badanie zostało przeprowadzone w I kw. 2019 r. metodą CATI oraz CAWI na ogólnej grupie ok. 1 160 dorosłych Polaków.
Źródło: PMR, 2019
Według szacunków PMR wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce w 2018 r. wyniosła 854 mln zł, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z 2017 r. Dynamiczny wzrost przychodów operatorów serwisów na żądanie należy łączyć przede wszystkim z rozwojem platform subskrypcyjnych i powiązanym z tym wzrostem liczby abonentów takich usług. Serwisy SVOD przyciągają największą liczbę użytkowników płatnych usług VOD. Oceniamy, że w 2018 r. liczba płatnych subskrybentów (a właściwie RGU) serwisów SVOD w Polsce wyniosła 2,7 mln, z czego 46% przypada na dystrybucję w kanale operatorskim (serwis HBO GO, głównie w ofercie dostawców płatnej telewizji, oraz serwisy Netflix, Showmax i Player). Dynamiczne wzrosty na rynku SVOD w głównej mierze podyktowane są:
- stosunkowo małym jeszcze nasyceniem rynku tego typu usługami
- coraz szerszą ofertą i jakością usług VOD, w tym coraz bogatszą ofertą kontentu premium
- większą skłonnością Polaków do płacenia za treści w internecie.
Równolegle na wartość rynku serwisów SVOD pozytywnie przekłada się względnie stabilne średnie ARPU za dostęp do usługi. W 2018 r. przychody z subskrypcji serwisów SVOD stanowiły 46% wartości polskiego rynku VOD ogółem. Po doliczeniu przychodów z subskrypcji serwisów w kanale operatorskim udział ten wyraźnie wzrasta, do poziomu 84%. W latach 2019-2024 CAGR wzrostu dla rynku płatnych serwisów VOD w Polsce PMR prognozuje na poziomie 7,8%. Równocześnie we wskazanym okresie liczba płatnych użytkowników serwisów VOD zwiększy się o 1,6 mln, co będzie zasługą serwisów w dostępie subskrypcyjnym.
Zdecydowanym liderem na rynku serwisów SVOD w Polsce jest Netflix, z liczbą płatnych subskrybentów trzykrotnie wyższą niż średnia liczba użytkowników u pozostałych głównych graczy na rynku (Ipla, Player, CDA Premium, HBO GO, Showmax, Amazon Prime Video). Z uwagi na to, że Netflix posiada największą liczbę płatnych subskrybentów w skali całego rynku SVOD w Polsce oraz najdroższe plany dostępu do usługi, jest on również największym serwisem subskrypcyjnym pod względem generowanych przychodów. Przychody Netflixa na rynku polskim znajdują się praktycznie na równi z przychodami innych czołowych dostawców SVOD w Polsce.
Źródło: PMR Ltd.