logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Rynek usług reklamowych w Polsce 2021

  PR 23.08.2021, przeczytano 344 razy

W którym polskim mieście zlokalizowanych jest najwięcej agencji reklamowych? Jak wygląda struktura zatrudnienia w przeciętnej firmie? W czym najczęściej specjalizują się polskie agencje, jak wytypować do współpracy tę najlepszą i czy nowe technologie mogą usprawnić ten wybór? Między innymi na te pytania odpowiada najnowszy raport opracowany przez platformę brief4U.com. Marcin Chyliński, założyciel platformy brief4U.com i marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem w obszarze komunikacji marketingowej, mówi o widocznych trendach w zakresie specjalizacji agencji, a także o ich coraz śmielszej ekspansji na zagraniczne rynki.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rynek-uslug-reklamowych-w-polsce-2021,392709,artykul.html

Lokalizacja agencji reklamowych w Polsce – które miasto na podium?

Według danych pochodzących z raportu brief4U.com, blisko połowa polskich agencji reklamowych zlokalizowana jest w Warszawie. Drugim miastem, pod względem liczby tych podmiotów jest Kraków, w którym możemy znaleźć aż 10 proc. wszystkich agencji reklamowych, a podium zamyka Poznań – z bazą 8 proc. agencji. Pozostałe firmy na swoją siedzibę również wybrały duże miasta, takie jak: Wrocław (6 proc.), Trójmiasto (5 proc.) oraz Łódź (4 proc.).

- Większość dużych, międzynarodowych firm i koncernów, które najczęściej współpracują z zewnętrznymi agencjami, znajduje się w dużych miastach, w szczególności w Warszawie, dlatego z pewnością ta strategia lokalizacyjna agencji nie jest przypadkowa. I chociaż stolica jest zdecydowanym zagłębiem agencji reklamowych, warto wziąć pod uwagę fakt, że ponad 50 proc. podmiotów zlokalizowanych poza Warszawą, stanowi równie potężną grupę konkurencyjnych usługodawców, niejednokrotnie wysoko wyspecjalizowanych, których również warto brać pod uwagę, realizując projekty marketingowe – mówi Marcin Chyliński, Founding Partner brief4U.com.

Nowy trend: ekspansja zagraniczna polskich agencji reklamowych

Z informacji zgromadzonych na platformie brief4U.com wynika, że polskie firmy z powodzeniem działają nie tylko w kraju, ale coraz częściej decydują się na zmianę strategii i wyjście ze swoimi usługami również na rynki międzynarodowe. Już co trzecia agencja zajmująca się komunikacją marketingową oferuje swoje usługi poza granicami naszego kraju. I tutaj zdecydowanym liderem są takie rynki jak Niemcy (23 proc.) i Wielka Brytania (17 proc.). Co ciekawe, kraje Europy Centralnej nie cieszą się już taką samą popularnością, co Europa Zachodnia. Zaledwie 12 proc. polskich agencji reklamowych deklaruje, że świadczy usługi w Czechach, 9 proc. na Słowacji i 8 proc. na Węgrzech.

- To ważny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, choćby ze względu na fakt, że wiele międzynarodowych korporacji centralizuje swoje działania marketingowe w ramach regionu CEE i poszukuje usługodawców, którzy mają doświadczenie właśnie na rynkach tego obszaru.

Z jednej strony to ważna informacja dla marketerów, którzy przygotowują projekty o skali regionalnej, a z drugiej strony dla agencji reklamowych, które mogą w ten sposób zbudować przewagę konkurencyjną rozwijając swoje kompetencje na rynkach CEE – dodaje Marcin Chyliński.

Agencje reklamowe: struktura zatrudnienia, a budżety projektów.

Blisko 90 proc. firm z sektora komunikacji marketingowej w Polsce to małe i średnie przedsiębiorstwa, z czego 51 proc. agencji reklamowych zatrudnia od 11 do 50 pracowników, a 38 proc. to podmioty mikro zatrudniające do 10 osób. Porównując lokalizację siedziby agencji ze strukturą zatrudnienia, możemy zauważyć, że istnieje zależność pomiędzy jej wielkością a miastem, w którym ma swoją siedzibę. Duże agencje, powyżej 100 pracowników, których na naszym rynku jest zaledwie kilka procent, prawie dwa razy częściej decydują się na prowadzenie swojej działalności w stolicy, niż w pozostałych częściach kraju. Z kolei mikro podmioty zlokalizowane są najczęściej w miastach poza stolicą.

- Z zebranych przez nas danych wynika, że wielkość projektów, jakich podejmują się agencje reklamowe jest ściśle powiązana z wielkością zatrudnienia. W przypadku małych podmiotów dominują projekty o wartości do 50 tys. zł. Z kolei najwięksi gracze w dużej mierze wykluczają realizację mikroprojektów i deklarują szczególne zainteresowanie kampaniami wysokobudżetowymi. To kolejna cenna wskazówka dla każdego marketera, by dobierać agencję adekwatną do posiadanego budżetu. Dlaczego? Mała firma może nie poradzić sobie ze złożonym projektem, z kolei niewielki projekt w dużej agencji może nie zostać potraktowany priorytetowo – mówi Marcin Chyliński, brief4U.com.

Trend: przyszłość agencji reklamowych to specjalizacja?

W Polsce przeciętna firma zajmująca się komunikacją marketingową deklaruje doświadczenie i kompetencje w ramach pięciu specjalizacji. Umiejętność tworzenia strategii, działanie w obszarze digital i social media to najczęściej wskazywane z nich. Analizując wielkość agencji w zestawieniu z deklarowanym doświadczeniem, w ramach poszczególnych profili komunikacji marketingowej, można zaobserwować wysoki poziom specjalizacji głównie w mniejszych firmach. Co ciekawe, wśród największych graczy odsetek podmiotów o wąskiej specjalizacji jest równie wysoki.

- Zauważalnym trendem w Polsce jest powstawanie podmiotów wysoko wyspecjalizowanych w jednym obszarze, tzw. agencji niszowych. Przykładem może być znaczny przyrost firm zajmujących się wyłącznie influencer marketingiem, które w ostatnim czasie zwróciły uwagę polskich marketerów, m.in. poprzez działania agencji Get Hero, stojącej  za sukcesem projektu #EKIPA dla marki Koral. Dynamicznie rozwijają się również agencje, które oferują usługi wyłącznie w obszarze SEO/SEM czy technologii 3D AR/VR, które stanowią już znaczący odsetek agencji rejestrujących się w serwisie w ostatnim okresie – dodaje Marcin Chyliński, brief4U.com.

Nowe technologie pomogą w wyborze tej najlepszej agencji reklamowej

Przeciętny marketer wybiera agencję zazwyczaj spośród zaledwie kilku znanych mu firm, co stanowi niecały 1 proc. rynku, na którym obecnie działa ponad 1200 podmiotów. Warto, by w tak dynamicznie zmieniającej się przestrzeni, jaką jest strefa komunikacji marketingowej, posiadać aktualną wiedzę na temat podmiotów działających na rynku reklamowym oraz ich kompetencji i skuteczności w działaniu. Pomagają w tym nowe technologie, takie jak platforma brief4U.com, która pozwala na wybranie najlepszych usługodawców pod kątem specyfiki prowadzonych projektów marketingowych, jednocześnie nie ograniczając się do wąskiego grona agencji, które już znamy.

- Wiedza na temat tego dość złożonego rynku nie jest gwarancją sukcesu, ale z pewnością pozwoli marketerom świadomie poruszać się po nim i znacznie trafniej dobierać partnerów biznesowych. Do tej pory brakowało narzędzi pozwalających na szersze spojrzenie na tę branżę i usprawniającego wybór usługodawcy. Stąd pomysł na platformę brief4u.com, która nie tylko usprawnia codzienną pracę marketerów, ale  przede wszystkim, pozwala na wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy marketerami właśnie w tym dynamicznie zmieniającym się sektorze – dodaje Marcin Chyliński.

  • Pełna wersja raportu dostępna jest TUTAJ.

Źródło: brief4U.com

www.brief4u.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Miasta G8 2024 - podsumowanie

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Miasta G8 2024 - podsumowanie

Uchwały krajobrazowe powstają w Polsce od 2015 roku. Przedstawiamy najnowszy raport o stanie powstających i obowiązujących uchwał krajobrazowych, w ośmiu największych miastach Polski (G8). Ten raport będzie szczególny, ponieważ po ponad 8-miu latach oczekiwania uzyskaliśmy odpowiedź na pytanie – czy ustawa jest zgodna z konstytucją?
Shakira nową ambasadorką Ipanema
Kolumbijska artystka i bizneswoman, Shakira, została nową ambasadorką brazylijskiej marki obuwia Ipanema i twarzą wyjątkowej kampanii kolekcji Ipanema Sempre Nova.
Niższe ceny w Carrefour - marka Tex w kampanii wizerunkowej
Carrefour Polska ruszył z ogólnopolską kampanią promującą TEX. Marka ta zaprojektowana we Francji, od wielu lat dostępna jest w tej sieci na wyłączność. Dzięki wysokiej jakości odzieży, obuwia i dodatków oferowanych w konkurencyjnych cenach, zyskuje ona coraz więcej klientów na polskim rynku. W ramach wiosennej kampanii, produkty TEX oferowane są, m.in. w...
Puma rusza z kampanią, która stawia na szybkość
PUMA rozpoczęła pierwszą od 10 lat ogólnoświatową kampanię „FOREVER. FASTER. - See The Game Like We Do”. Nowe działania zapraszają profesjonalnych, jak i amatorskich sportowców do postrzegania rozgrywki w sposób, w jaki robi to PUMA.
Carrefour włącza się w kampanię społeczną UOKiK
Carrefour Polska dołącza do ogólnopolskiej kampanii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów “Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Informacje na temat akcji, której celem jest ostrzeżenie Polaków przed fałszywymi inwestycjami, pojawią się we wszystkich hiper- i supermarketach Carrefour w Polsce, a także w mediach...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764