logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

prawo autorskie: najnowsze artykuły

Pokazuj 5 10 20 50 na stronie
liczba artykułów: 118
Prawo autorskie nie nadąża za postępami sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja może być już autorem opowiadań, piosenek czy artykułów. Obecnie jednak dzieła stworzone wyłącznie przez SI nie są chronione prawem autorskim. Również unijne rozporządzenie o sztucznej inteligencji nie porządkuje tych kwestii związanych z wykorzystywaniem SI. Dozwolone jest jednak korzystanie przez SI z materiałów chronionych prawem autorskim, choć rośnie liczba pozwów w tym zakresie. 

25.10.2024 | Prawo i gospodarka | przeczytano: 854 razy (komentarzy: 13)
31,1%% odsłon mniej w największych serwisach z treściami redakcyjnymi

Pierwsze dni obowiązywania nowych przepisów o prawie autorskim, w internecie zaowocowały spadkiem ruchu z social mediów. Dane z badania Mediapanel PBI i Gemius pokazują, że 20 największych polskich serwisów z treściami redakcyjnymi w dniach 20-29 września br. zanotowało o 31,1% mniej odsłon pochodzących z social mediów niż w dniach 30 sierpnia-8 września. Procentowy udział ruchu z social mediów w tych serwisach i tak stosunkowo niewielki, zmniejszył się jeszcze bardziej, spadając z 1,9% do zaledwie 1,4%. Najwięcej odsłon z serwisów społecznościowych stracił serwis naszemiasto.pl - aż 6,5 mln, a użytkowników - onet.pl, bo aż 452 tys. RU.

06.10.2024 | Świat mediów | przeczytano: 389 razy
Część przepisów nowego prawa autorskiego wchodzi w życie

Nowe przepisy prawa autorskiego dają twórcom prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie. Korzystne zmiany dotyczą m.in. środowiska filmowego i aktorów, lecz także wydawców prasowych i dziennikarzy, bo nowelizacja dostosowuje przepisy do realiów ery cyfrowej. Praktyka ich zastosowania zależy w dużej mierze od wyników negocjacji między twórcami i platformami cyfrowymi, tzw. big techami. Choć pozycja negocjacyjna twórców została wzmocniona nowymi przepisami, wciąż obawiają się oni o efekt rozmów. 

14.09.2024 | Z rynku | przeczytano: 397 razy
Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich – o czym warto wiedzieć?

Podczas ostatniego szkolenia przeprowadzonego w ramach projektu Pro Arte Sztuka Przedsiębiorcza na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie jedna z młodych artystek stwierdziła, że gdyby wszyscy młodzi twórcy znali przepis ustawy, który właśnie omawiałam, twórcom zdecydowanie łatwiej byłoby rozmawiać z klientem o pieniądzach. Jaki przepis ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych miała na myśli młoda artystka? Zapraszam do lektury.

11.09.2024 | Techniki, porady, przykłady | przeczytano: 1370 razy
Jak legalnie współpracować i rozliczać się z influencerami?

Coraz więcej firm, niezależnie od ich wielkości, decyduje się na współpracę z influencerami, nie tylko w celu budowania świadomości marki, ale również wpływania na decyzje zakupowe swoich klientów. Aby taka współpraca przebiegała zgodnie z prawem i przynosiła obopólne korzyści, konieczne jest zawarcie odpowiednich umów, które jasno precyzują obowiązki obu stron, sposób wynagrodzenia oraz zasady oznaczania treści reklamowych.

03.09.2024 | Techniki, porady, przykłady | przeczytano: 2950 razy
Google będzie licencjonować treści wydawców w Polsce

Po wdrożeniu unijnej dyrektywy o prawie autorskim, będziemy licencjonować treści polskich wydawców na takich samych zasadach jak w pozostałych krajach Unii Europejskiej.

20.07.2024 | Świat mediów | przeczytano: 436 razy
Google: Dlaczego zabieramy głos w sprawie ustawy o prawie autorskim

W ubiegłym tygodniu wydawcy mediów wystosowali głośny apel w sprawie omawianego w Senacie projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Projekt implementuje unijną Dyrektywę o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa ta pozwala wyszukiwarkom takim jak Google na swobodne linkowanie i wykorzystywanie „bardzo krótkich fragmentów” treści wydawców prasowych. Ustawa tworzy również nowe prawa dla wydawców, gdy dłuższe fragmenty ich treści są wykorzystywane online, nie definiując czym jest krótki fragment lub dłuższy podgląd. Pomimo tej niepewności, Google uruchomił w Europie szeroki program licencjonowania treści chronionych nowym prawem pokrewnym, z którego korzysta już ponad 4000 tytułów prasowych w 19 krajach Unii Europejskiej. Mamy nadzieję, że zakończenie procesu implementacji w Polsce umożliwi nam uruchomienie płatności w ramach tego programu również dla polskich wydawców. Jesteśmy gotowi do wdrożenia programu kiedy tylko ustawa zostanie przyjęta, a doświadczenia z innych krajów pokazują, że arbitraż nie jest konieczny do rozpoczęcia negocjacji.

20.07.2024 | Świat mediów | przeczytano: 370 razy
Operatorzy TV przeciwko podwójnym tantiemom za reemisję

Operatorzy telewizji kablowej i satelitarnej uiszczają opłaty na Polski Instytut Sztuki Filmowej, płacą nadawcom i dystrybutorom, ponadto płacą tantiemy za reemisję. „Teraz opłata od reemisji miałaby być podwójna. To absurdalne” - twierdzi Bogdan Łaga, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE).

20.07.2024 | Świat mediów | przeczytano: 476 razy
Apel w sprawie ustawy o prawie autorskim w świecie cyfrowym

Jako kierujący mediami redaktorki i redaktorzy zebrani w Radzie Polskich Mediów apelujemy do senatorek i senatorów RP o przyjęcie takich poprawek do ustawy o prawie autorskim, które pozwolą na partnerskie rozmowy z koncernami technologicznymi o sprawiedliwym podziale zysków wynikających z pracy naszych dziennikarek i dziennikarzy.

09.07.2024 | Świat mediów | przeczytano: 540 razy
Protest dziennikarzy: Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!

W czwartek rano ruszyła akcja protestacyjna mediów w sprawie nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Ponad 350 mediów z całej Polski, Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol, Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych oraz Stowarzyszenie Mediów Lokalnych apelują do polityków o wprowadzenie poprawek, które wzmacniają wydawców w negocjacjach z big techami, m.in. Googlem, Metą czy Microsoftem dot. wynagrodzeń za wykorzystywane przez nich treści. 

04.07.2024 | Świat mediów | przeczytano: 601 razy
1 2 3
Strona 1/12 (artykułów: 118)
Pokazuj 5 10 20 50 na stronie
REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764