logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym medium października

  PR 18.11.2022, przeczytano 214 razy
ilustracjastrzałka

Najnowszy ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce otwiera Rzeczpospolita, na której redakcyjne treści inni dziennikarze w kraju powoływali się w październiku ponad 2,3 tys. razy. Drugie miejsce zajmuje RMF FM z wynikiem ponad 1,9 tys. odniesień w innych mediach, a podium zamyka Wirtualna Polska z liczbą 1,8 tys. cytowań. Najwyższy wzrost, bo aż o dwadzieścia sześć pozycji odnotował zaś tygodnik Newsweek.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rzeczpospolita-najbardziej-opiniotworczym-medium-pazdziernika,398025,artykul.html

Prasa z największym udziałem w TOP 15

Wśród piętnastu najbardziej opiniotwórczych mediów największy udział stanowi prasa (40%) – w zestawieniu znajduje się aż 6 tytułów prasowych. Są to kolejno Rzeczpospolita, Super Express, Fakt, Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza i Newsweek. 27% utrzymują stacje telewizyjne, takie jak TVP Info, TVN24, Polsat News oraz TVN. Jedną piątą TOP 15 (20%) tworzą portale internetowe: Wirtualna Polska, Onet oraz Interia. Najmniejszy udział należy do rozgłośni radiowych (13%), które reprezentują dwie duże stacje ogólnopolskie – RMF FM i Radio Zet.

Rzeczpospolita z liczbą 2,3 tys. wzmianek po jednym miesiącu przerwy powraca na pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w kraju. Redakcja jako pierwsza poinformowała o zablokowaniu przez KE wypłat funduszy z polityki spójności dla Polski do czasu zastosowania się kraju do wyroku TSUE dotyczącego sądownictwa. Suma wszystkich dotacji przyznanych Polsce na lata 2021-2027 wynosi 75 mln euro. Na drugim miejscu znalazło się RMF FM, cytowane przez inne redakcje 1,9 tys. razy. Podium zestawienia zamyka natomiast portal Wirtualna Polska z wynikiem 1,8 tys. odniesień w innych tytułach mediowych w kraju.

Awans o siedem miejsc względem poprzedniego zestawienia zanotowało TVP Info. Stacja zajęła piąte miejsce z liczbą ponad 1,5 tys. wzmianek w innych mediach. Największy skok w TOP 15 – aż o dwadzieścia sześć oczek dotyczy tygodnika Newsweek (993 cytowań), który w rankingu ogólnym zanotował trzynaste miejsce. W połowie października gazeta opublikowała głośny reportaż Grzegorza Rzeczkowskiego na temat nowych faktów w sprawie afery podsłuchowej z 2015 roku. W materiale ujawniono zeznania, które wskazywały, że polski biznesmen Marek Falenta miał sprzedać nagrania rosyjskim służbom, o czym krajowe media często informowały. Wzrosty cytowalności z miesiąca na miesiąc odnotowały także Radio Zet (1357), Super Express (1324), Fakt (1269) oraz Polsat News (1169).

Rzeczpospolita niezmiennie liderem, Gazeta Polska ze wzrostem aż o osiem pozycji

Rzeczpospolita utrzymuje się na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych. Informacje dziennika inne redakcje w kraju wzmiankowały ponad 2,3 tys. razy. Miejsce drugie z awansem o jedną pozycję zajmuje Super Express (1,3 tys.). Skok o dwie pozycje i miejsce trzecie należy do dziennika Fakt, cytowanego w ubiegłym miesiącu 1,2 tys. razy. Redakcja wówczas jako pierwsza dotarła do zeznań poszkodowanego w wypadku spowodowanego przez Jerzego Stuhra, które zaprzeczyły dotychczasowym publicznym tłumaczeniom aktora. Na szóstej pozycji z awansem o tyle samo miejsc znalazł się tygodnik Newsweek (993), a najwięcej miejsc w górę, aż osiem, skoczyła Gazeta Polska z liczbą 386 odwołań na publikowane przez redakcję treści w innych mediach w Polsce.

ilustracjastrzałka

TVP Info nowym liderem, na podium TVN24 i Polsat News

Nowym liderem wśród stacji telewizyjnych jest TVP Info, na której informacje pozostałe redakcje powoływały się w październiku aż 1,5 tys. razy. Stacja jako pierwsza podała do wiadomości informację o wypadku drogowym z udziałem aktora Jerzego Stuhra, który w chwili kolizji był pod wpływem alkoholu. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje TVN24 (1,2 tys. cytowań), a podium tym razem zamyka Polsat News (1,2 tys.). O jedno oczko wrosła pozycja Canal+ (223), który uplasował się na miejscu siódmym. Ponadto do rankingu zakwalifikowała się TVP2 (129), zamykając tym samym TOP 10 najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych.

ilustracjastrzałka

RMF FM numerem jeden, awanse stacji Polskiego Radia

Radio RMF FM jest niezmiennie najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w Polsce – w październiku inne media powoływały się na redakcyjne treści 1,9 tys. razy. Dziennikarze rozgłośni jako pierwsi poinformowali o zatrzymaniu przez CBA oraz CBŚP byłego senatora Platformy Obywatelskiej Tomasza Misiaka w związku z postępowaniem dotyczącym wyłudzeń z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w latach 2010-2019. Drugie miejsce podobnie jak w zestawieniu z września należy do Radia Zet, które inne media cytowały 1,3 tys. razy. Z awansem o jedną pozycję podium zamyka Program I Polskiego Radia (570 wzmianek), na którego antenie wicepremier Jacek Sasin potwierdził budowę dwóch elektrowni atomowych w Polsce oraz planowaniu powstania trzeciej. Miejsce piąte ze skokiem o dwie pozycje zajął z kolei Program III Polskiego Radia (433). Na pozycji dziesiątej, która zamyka ranking, z awansem także o dwa oczka znalazło się zaś Radio Szczecin (80 materiałów).

ilustracjastrzałka

TOP 3 wśród portali to Wirtualna Polska, Onet i Interia

Wirtualna Polska (1,8 tys.) utrzymuje pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce. Redakcja opublikowała najnowszy sondaż na temat poparcia dla partii politycznych, z którego wynika, że obecna opozycja mogłaby osiągnąć większość sejmową w wyborach i tym samym utworzyć rząd. Tuż za nią Onet, który miał tylko trzydzieści osiem cytowań mniej. W październiku portal przeprowadził między innymi wywiad z synem Donalda Tuska – Michałem, który został wspomniany w zeznaniach w sprawie afery podsłuchowej. Podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia (829). Wzrosty w zestawieniu portali odnotowały także takie tytuły jak: Pudelek (635), Pomponik (404) oraz Gazeta.pl (393).

ilustracjastrzałka

Newsweek otwiera ranking tygodników i dwutygodników

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników znalazł się Newsweek – w październiku gazeta odnotowała wzrost aż pięć pozycji z liczbą 993 cytowań w innych mediach. Miejsce drugie także z awansem o pięć oczek w górę należy do tygodnika Gazeta Polska, na którego informacje inni dziennikarze w Polsce powoływali się w okresie całego miesiąca łącznie 386 razy. Podium natomiast zamyka Wprost z liczbą 367 wzmianek w innych tytułach. Na miejscu czwartym uplasowała się Viva (232), a ranking zamyka Tygodnik Solidarność (213).

ilustracjastrzałka

Forbes utrzymuje pozycję lidera w zestawieniu miesięczników i dwumiesięczników

Magazyn Forbes ponownie otwiera ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników z liczbą 224 odwołań w innych mediach. W drugiej połowie października redakcja opublikowała ranking najcenniejszych firm rodzinnych, który często pojawiał się w mediach. Za nim miejsce drugie zajmuje miesięcznik branżowy Press, który w październiku cytowano łącznie 141 razy. Podium zamyka Twój Styl wzmiankowany przez pozostałe redakcje 118 razy. Miejsce czwarte zajmuje edukacyjna gazeta Perspektywy (41), a zestawienie zamyka Zwierciadło (37).

ilustracjastrzałka

Money ponownie liderem portali ekonomiczno-biznesowych

Liderem w zestawieniu portali biznesowych pozostaje Money (408 cytowań). Dalej Business Insider (348) i Bankier (163). Na miejscu czwartym znalazł się nowy portal w naszym zestawieniu – Obserwator Finansowy, wydawany przez redakcję Narodowego Banku Polskiego. Portal opublikował między innymi felieton na temat kryzysu na rynku nawozowym oraz dalekich skutków, jakie ze sobą niesie. Do wszystkich materiałów medium w październiku odwoływano się 45 razy. TOP 5 zamyka Wnp (33).

ilustracjastrzałka

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita (2,3 tys.). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje Dziennik Gazeta Prawna, a podium ze wzrostem o jedno oczko należy do Forbes (224). W drugiej połowie października redakcja opublikowała ranking najcenniejszych firm rodzinnych, który często pojawiał się w mediach. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęli Puls Biznesu (218) oraz Parkiet (29).

ilustracjastrzałka

Nowe tytuły w TOP mediów regionalnych

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych zajmuje Gazeta Krakowska z liczbą 126 wzmianek, tym samym medium odnotowało wzrost o cztery pozycje w stosunku do września. Dziennikarze redakcji jako pierwsi informowali o otrzymaniu dyrektorskiego stanowiska przez Iwonę Król, która w 2019 roku została skazana za ustawianie przetargów w Zarządzie Dróg i Komunikacji. Drugie miejsce w rankingu z awansem o siedem oczek zajmuje Głos Wielkopolski, który był cytowany przez inne tytuły w kraju 104 razy. Podium zamyka Radio Wrocław z wynikiem 91 materiałów. Kolejne miejsca zajmują Radio Szczecin (80) oraz Gazeta Wrocławska (75).

ilustracjastrzałka

Ringier Axel Springer umocnia pozycję lidera

Niezmiennie pozycję lidera w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje monitorowane w ramach badania Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce prawie 5,6 tys. razy. Drugie miejsce utrzymuje grupa Wirtualna Polska Media z łącznym wynikiem prawie 3 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP. Z awansem o dwa miejsca podium zamyka Cyfrowy Polsat (Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interia, Pomponik), którego materiały redakcyjne łącznie pojawiły się ponad 2,7 tys. razy w innych tytułach mediowych w kraju. Awans o trzy oczka w zestawieniu zanotowała Telewizja Polska (2,4 tys.), do której należą TVP Info, TVP1, TVP2, TVP3, TVP Sport. Trzy miejsca do góry względem poprzedniego miesiąca wzrosła także pozycja grupy Gremi Media (2,4 tys.) reprezentowanej przez Rzeczpospolitą oraz Parkiet.

ilustracjastrzałka

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

www.imm.com.pl

Dodatkowe informacje:

Analizę częstotliwości 33 839 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 31 października 2022 roku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

RMF FM najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2022 roku
W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez RMF FM. Stację w 2022 roku zacytowano łącznie 23,1 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), autor cyklicznego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Wirtualna Polska z wynikiem 22,6 tys. odniesień w innych tytułach zajęła drugie miejsce...
AI generuje już teksty o takiej samej wartości jak te tworzone przez ludzi
Model językowy w trzy sekundy nauczy się sposobu mówienia danej osoby, a potem wypowie dowolny komunikat jej głosem i z jej emocjami. Najprawdopodobniej w takim kierunku rozwiną się algorytmy generujące dziś komunikaty tekstowe o walorach równoznacznych z tymi, które tworzą ludzie. Choć technologia przynosi wiele korzyści, związanych np. z łatwiejszą komunikacją ze sztuczną...
Mediowe sąsiedztwo reklamy online, a postrzeganie marki
23 stycznia MAGNA Media Trials, we współpracy z Channel Factory opublikowały wyniki badania Quantifying the Grey: The Nuances of Questionable Content dotyczącego wątpliwych treści w reklamie online i ich wpływu na postrzeganie marki.
Nowa odsłona programu „Halo Polacy”
„Halo Polacy” to program o Polakach przebywających w różnych zakątkach świata. Niedawno zadebiutował w serwisie WP Turystyka, w lutym rozpoczęła się emisja kolejnych odcinków przygotowanych w nowej oprawie.
Grupa PMPG kontynuuje horyzontalny rozwój serwisu wprost.pl. Strategia na rok 2023 zakłada koncentrację wydawcy zarówno na bieżących tematach polityczno-gospodarczych, jak i tematyce zdrowotnej czy lifestylowej. Kluczowy w tym obszarze jest segment zdrowia i odżywiania. Uruchomiony w drugiej połowie 2022 roku serwis dom.wprost.pl jest najnowszą domeną tematyczną wydawcy, która...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764