logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Rzemieślnicze projektowanie: Opakowania i branding dla browarów

  PR 13.06.2016, przeczytano 3499 razy
strzałkistrzałka
AleBrowar Źródło: Ostecx Créative

Rewolucja, która od kilku lat zmienia polski rynek piwa toczy się na wielu frontach. Produkty browarów rzemieślniczych nie tylko smakują, ale też wyglądają inaczej. Na półce rządzi wolność i kreatywność, można jednak wskazać kilka wyraźnych trendów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/rzemieslnicze-projektowanie%3A-opakowania-i-branding-dla-browarow,28920,artykul.html

Od początku piwnej rewolucji projektanci chętnie sięgają po autorskie ilustracje. Trzeba tu oczywiście zaznaczyć, że są one związane z piwnym brandingiem „od zawsze” – czyli mniej więcej połowy XIX w., kiedy to browary zaczęły używać papierowych etykiet. Obecnie, marki stawiają na nowatorski styl ilustracji oraz formę ich wykorzystania, czego przykładem są m.in. opakowania Flying Dog Brewery ze Stanów Zjednoczonych. Dzięki kresce Ralpha Steadmana etykiety tego browaru tworzą intrygującą kolekcję sztuki nowoczesnej. W krafcie ilustracja może odgrywać główną rolę i budować świat całej marki. Tego typu zabiegi wdzięcznie prezentują się nie tylko na butelkach, ale również na puszkach, co potwierdza 21ST Amendment Brewery z USA – udanie łącząc ilustracje z mocną typografią.

Na polskim rynku browarów rzemieślniczych, pionierem w kwestii charakterystycznych opakowań okazał się AleBrowar udowadniając, że można przełamywać piwne schematy właśnie dzięki ilustracjom. Etykiety zaprojektowane przez Ostecx Créative to galeria wyrazistych postaci, agresywna kreska i zdecydowane kolory. Rodzimy rynek odczytał sygnał i podążył tą drogą, szeroko eksplorując świat ilustracji na przestrzeni ostatnich lat. Dziś możemy wybierać pośród komiksowego stylu reprezentowanego m.in. przez Browar Dukla i Browar Waszczukowe, filmowo-plakatowych etykiet Browaru Raduga czy bardziej oszczędnych w formie opakowań Browaru Zakładowego z Poniatowej – ilustrowanych przez Dawida Ryskiego. Tak jak kraftowi piwowarzy bawią się smakami, tak projektanci sięgają po całe spektrum środków wyrazu.

W piwnych opakowaniach odbijają się też ogólne trendy w projektowaniu graficznym. Stąd duża popularność flat designu w różnych konfiguracjach jeśli chodzi o stosunek typografii do wektorowej ilustracji. Na amerykańskim rynku w tej kategorii warto przyjrzeć się etykietom Left Hand Brewing czy Unita Brewing Co. – bardzo żywym i skutecznie przykuwającym uwagę konsumentów. Tak zaprojektowane opakowania pozwalają wykorzystywać pełną gamę kolorów, co przekłada się na dobrą widoczność na półce. Polskie krafty, które bazują na tego typu rozwiązaniach to m.in. Browar Birbant, Browar Setka, Kingpin czy Browar Pinta. Flat design, jako mniej pracochłonna forma ilustracji, dobrze sprawdza się przy rozbudowanej ofercie browarów rzemieślniczych.

Mocnym orężem projektantów jest także typografia. Etykiety oparte wyłącznie o „literki” to kolejny trend, który możemy wyodrębnić w ramach piwnej rewolucji – często w połączeniu z minimalistycznym podejściem do projektowania. Tak zbudowane są m.in. opakowania angielskiego browaru Redchurch, pozbawione wszelkich dodatkowych elementów, wyglądające jak manifest zwolenników redukcji w grafice. W tym kierunku poszedł też rebranding BrewDog'a – nestorów piwnego kraftu ze Szkocji. Na polskim rynku mamy w tej kategorii Browar Solipiwko, Browar Brodacz czy Browar Stu Mostów.

Ciekawym rozwiązaniem są też graficzne hybrydy, czyli projekty wykorzystujące ilustrację jako tło dla typografii. W ten sposób stworzono m.in. etykiety Browaru Inne Beczki czy serię opakowań Browaru Miejskiego Gloger. Zaletą typografii jest łatwa przekładalność projektu na kolejne piwa, minusem zaś mniejszy ładunek emocjonalny towarzyszący opakowaniom – w tej kwestii na półce z pewnością wygrywają ilustracje.

Sébastien Ploszaj
art director w Ostecx Créative

Źródło: Ostecx Créative

www.ostecx.com

Galeria: Opakowania i branding dla browarów rzemieślniczych - trendy

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764