logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Sąd: Kampania „Sprawiedliwe Sądy” niezgodna ze statutem PFN

   29.11.2018, przeczytano 393 razy
ilustracja
Kadr ze spotu towarzyszącego kampanii - aktorzy wcielają się w role obywateli niezadowolonych z sytuacji w sądownictwie i popierających działania rządu

Kampania „Sprawiedliwe Sądy” była niezgodna z celami statutowymi Polskiej Fundacja Narodowej ocenił Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy. PFN zapowiada apelację, a politycy PO domagają się kontroli NIK.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sad%3A-kampania-_sprawiedliwe-sady_-niezgodna-ze-statutem-pfn,380351,artykul.html

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy badał sprawę na wniosek ówczesnej prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz, będącej dla PFN organem nadzorczym. 15 listopada zapadł wyrok w sprawie o "orzeczenie o niezgodności działania Fundacji z przepisami prawa i statutem oraz z celem, w jakim fundacja została ustanowiona" stwierdzający, że działania PFN polegające na sfinansowaniu kampanii były „niezgodne z celami tej fundacji określonymi w jej statucie". Sąd podkreślił w uzasadnieniu, że "przedstawienie tylko i wyłącznie negatywnego wizerunku wymiaru sprawiedliwości (...) trudno uznać za realizacji celu Fundacji polegającego na promocji i ochronie wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej i polskiej gospodarki" wskazując jednocześnie, że rola fundacji ograniczała się do finansowania przedsięwzięcia.

Według polityków opozycji, kampania służyła wyłącznie „szkalowaniu polskich sędziów i sądów” oraz promowaniu polityki obozu rządzącego. Posłowie PO zwrócili się do NIK o przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli w PFN wskazując, że na przeprowadzenie kampanii przeznaczono publiczne środki pochodzące ze spółek Skarbu Państwa.

W reakcji na ten wniosek PFN opublikowała oświadczenie w którym czytamy: „Polska Fundacja Narodowa nie jest jednostką, która w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, a w szczególności na gruncie art. 2 ust 3 tej ustawy mogła by podlegać kontroli NIK. Także ze względów przedmiotowych i zakresu normowana w/w ustawy, kampania "Sprawiedliwe Sądy" nie leży w kompetencji kontrolnej NIK, zwłaszcza w zakresie wnioskowanym przez posłów PO". W dokumencie zwraca się także uwagę na fakt, że w rozstrzygnięciu sąd „stwierdził wprost, że Fundacja nie złamała prawa”.

Przypomnijmy - głównym przesłaniem kampanii rozpoczętej we wrześniu 2017 r. miało być wyjaśnienie powodów wprowadzania zmian w wymiarze sprawiedliwości. – Tego zabrakło w lipcu. Nie wytłumaczyliśmy we właściwy sposób, dlaczego są one potrzebne i na czym konkretnie polegają – przyznawał w rozmowie z Rzeczpospolitą "rozmówca ze sfer rządowych". Według cytowanych przez gazetę polityków PiS, powodem ówczesnych protestów społecznych przeciw reformie była niewiedza co do jej przyczyn i celów. Zmienić to miała "kampania informacyjna", rozpoczynająca się na kilka tygodni przed przedstawieniem własnych propozycji legislacyjnych w tej sprawie przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Odpowiadająca za przygotowanie kampanii Polska Fundacja Narodowa powołana przez 17 spółek państwowych (Enea, Energa, PGE, Grupa Azoty, Lotos, Tauron, PKN Orlen, PGNiG, PZU, PKO BP, GPW, KGHM, Totalizator Sportowy, PGZ, PWPW, PKP, Holding Nieruchomości) dysponowała w owym czasie budżetem 100 mln zł. "Do Polskiej Fundacji Narodowej przelano z państwowych spółek sto milionów złotych. Łącznie na jej koncie ma się znaleźć pół miliarda. Rzeczpospolita informuje, że Fundacja posłuży teraz... do organizacji kampanii politycznej. (...) Prawo i Sprawiedliwość dostaje dziesiątki milionów złotych rocznie na działalność partii. Ma z czego uczciwie finansować kampanie polityczne. Używanie do tego pieniędzy z państwowych spółek, całkowicie poza kontrolą Państwowej Komisji Wyborczej - to standardy azjatyckich dyktatur." - pisał wówczas na Facebooku Adrian Zandberg z Partii Razem, zapowiadając już wówczas skierowanie wniosku w tej sprawie do Najwyższej Izby Kontroli.

PFN podkreśla, że wyrok jest nieprawomocny i że przysługuje od niego odwołanie. "Nadmienić należy, że pierwsze rozstrzygnięcie tego Sądu było odmienne tj. oddalające wniosek Prezydenta m.st. Warszawy i potwierdzające zgodność kampanii z przepisami prawa i statutem." - czytamy w stanowisku fundacji dotyczącym wniosku posłów PO o kontrolę NIK.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zmarnowane miliony na promocję Polski. Na kampanii PFN ktoś jednak korzysta
Polska Fundacja Narodowa powierzyła amerykańskiej agencji PR White House Writers Group promowanie Polski w USA. Według Onetu na kontrakcie skorzystała najbardziej rodzina Marka Chodakiewicza – powiązanego z PiS-em polonijnego historyka, znanego w Polsce głównie ze swych homofobicznych wypowiedzi.
Mapa miesiąca GfK – lokalne różnice w wydatkach na zakupy online
Z danych zawartych w Raporcie „Omnichannel 2019” GfK Polonia wynika, iż zakupy w sklepach internetowych robią najczęściej młodzi zamożni mieszkańcy dużych miast. Powyżej 35 roku życia skłonność do kupowania online znacząco maleje.
Doprecyzowanie pojęcia wynalazku, eliminacja niejasności dot. ochrony praw własności przemysłowej, zwolnienie z opłat okresowych na wzory przemysłowe i znaki towarowe dla MŚP w początkowej fazie działania – to najważniejsze zmiany, jakie zakłada nowela ustawy Prawo własności przemysłowej, która jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie.
Sprawami związanymi z ochroną własności intelektualnej mają zajmować się wyodrębnione sądy z wyspecjalizowanymi sędziami. 10 września 2019 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt nowelizacji ustawy Kodeks postępowania cywilnego, który zmierza w kierunku dalszej specjalizacji sądownictwa.
Rada Reklamy wprowadza „Kartę Ochrony Dzieci w Reklamie” do kodeksu etyki
Dobiegły końca prace nad Kartą Ochrony Dzieci w Reklamie podjęte przez członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy. Przyjęte jako załącznik do Kodeksu Etyki Reklamy zapisy Karty są zwieńczeniem dwóch lat prac poświęconych wypracowaniu najwyższych standardów etycznych w reklamie skierowanej do i z udziałem dzieci. Zapisy Karty przyjęli jednogłośnie uczestnicy rynku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764