logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

saved by droog: holenderski design w Warszawie

   20.10.2011, przeczytano 2037 razy
ilustracjastrzałka
fot. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Wystawa saved by droog jest prezentowana w ramach czwartej już odsłony projektu Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS, która trwa do 15 stycznia 2012 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/saved-by-droog%3A-holenderski-design-w-warszawie,13715,artykul.html

Laboratorium Przyszłości to zaplanowany przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski międzynarodowy program artystyczny skierowany ku przyszłości. Inicjuje go projekt REGRESS PROGRESS, który koncentruje się na dwóch pytaniach: czy w nadchodzących latach powinniśmy oczekiwać progresu, rozwoju kapitalistycznego systemu produkcji? czy raczej regresu, który zresztą może okazać się regresem szczęśliwym?

Holenderską grupę Droog Design charakteryzuje konceptualne podejście do designu. Grupa koncentruje się na samym zagadnieniu istoty przedmiotu użytkowego, czyli na ciągłym napięciu między jego funkcją a stroną estetyczną. Idea „zrób-to-sam” w połączeniu z ekologiczną wrażliwością realizuje się w szeroko dyskutowanych akcjach grupy, takich jak „reinkarnacja odzyskanych przedmiotów” poprzez dekonstrukcję pierwotnego kształtu „niechcianego” obiektu i formowanie nowych przedmiotów z pozornie nie pasujących do siebie elementów.
Droog Design nie są zainteresowani wyłącznie projektowaniem przedmiotów. Grupa proponuje myślenie o designie w kategoriach nowych modeli współpracy i komunikacji oraz nowych rozwiązań biznesowych. Ich działania, które zacierają granice między sztuką a designem, są zawsze rodzajem aktualnego komentarza polityczno - społecznego i prowokują do szerszej dyskusji na temat roli i miejsca „zaangażowanego” designu we współczesnym świecie.

Co miesiąc w Holandii bankrutuje około 500 firm. Dokąd trafiają wytwarzane przez nie produkty? Przez ostatnich kilka miesięcy na wyprzedażach upadłościowych licytowaliśmy szereg przedmiotów: od chusteczek do nosa po kosze dla psów. Nabyliśmy w ten sposób 5135 przedmiotów - 1 chłodziarkę do wody, 1 stół do jadalni, 2 stołki barowe, 4 metalowe tacki, 6 tacek drewnianych, 8 luster, 10 zestawów miseczek, 11 filiżanek, 14 koszy dla psów, 20 ścierek kuchennych, 40 szklanych waz, 50 kamizelek bezpieczeństwa, 60 zestawów sztućców, 80 składanych krzeseł, 90 doniczek, 100 koszy ze słodyczami, 102 drewniane łyżki, 168 szklanych talerzy, 200 solniczek, 448 portfeli, 500 pudełek zapałek, 720 szklanek na colę i 2500 chusteczek do nosa.

Zgromadzone przedmioty pokazaliśmy 14 zaproszonym do współpracy projektantom proponując, by potraktowali je jako surowiec do twórczej reinterpretacji. Rezultatem jest nowa kolekcja 19 produktów, od składanych krzeseł pomalowanych przez specjalistki od zdobienia paznokci, przez chusteczki do nosa, które można traktować jak codzienną prasę, po łyżki, które sprawiają, że aż ślinka cieknie. Pragmatyczny punkt wyjścia daje zaskakujący wynik. Recykling odpadków staje się pełnoprawną metodą w projektowaniu i opracowywaniu nowych produktów. Wszystkie produkty zostały udostępnione do sprzedaży.

Zaproszeni projektanci: Atelier Remy & Veenhuizen, Atelier Ted Noten, Ed Annink, Eric Klarenbeek, Erna Einarsdóttir, Luc d’Hanis & Sofie Lachaert, Maison Martin Margiela, Marian Bantjes, Marije Vogelzang, Mieke Gerritzen, Minale-Maeda, Roelof Mulder, Stefan Sagmeister, Studio Makkink & Bey.

Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Dodatkowe informacje:

Otwarcie: 17 października 2011, godz. 18.00
Wystawa czynna do 15 stycznia 2012
Kurator: Renny Ramakers
Kurator ze strony CSW: Milada Ślizińska
w ramach Laboratorium Przyszłości Akt 4 REGRESS PROGRESS
Galeria 1

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Bolton Polska wybiera agencję Streetcom
BOLTON Polska rozwija współpracę z agencją Streetcom od 2 lat i teraz ponownie wybrała ją do realizacji kampanii Influencer marketingowych dla swoich brandów. Streetcom odpowiada za działania przede wszystkim dla marek Rio Mare i Meglio.
Agencja mediowa Initiative (IPG Mediabrands) po raz trzeci z rzędu wygrała przetarg na kompleksową obsługę mediową FoodCare. Oznacza to kontynuację współpracy rozpoczętej w maju 2022 roku.
PR Hub oraz Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk nawiązały współpracę pod kątem obsługi PR naukowego projektu badawczego podejmującego tematykę kulturowo wrażliwych miar rozwoju społecznego i dobrostanu społecznego. Projekt realizowany jest w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki w programie GRIEG.
More Bananas i Semcore partnerami biznesowymi
Agencje More Bananas i firma Semcore zostały partnerami biznesowymi. Mają wspólnie prowadzić i realizować działania marketingowe dla polskich i zagranicznych marek.
Julia Żugaj i konkurs na parówkowe śniadanie w kampanii Tarczyński
Marka Tarczyński wystartowała z nową akcją konkursową, w której zachęca do podzielenia się swoimi kreatywnymi przepisami na śniadanie z wykorzystaniem parówek z linii Tarczyński Naturalnie. To nie tylko okazja do dobrej zabawy w kuchni, ale również szansa na wygranie niepowtarzalnych nagród. Autor przepisu, który podbije serce Julii Żugaj,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764