logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Ścieżką przez zaskoczenie czyli ambient marketing

  PR 19.02.2014, przeczytano 3297 razy

Nuda to słowo, które w języku marketingowca nie ma racji bytu. Liczy się bowiem to co oryginalne i niestandardowe. Właśnie na tym gruncie wyrósł ambient marketing - pojęcie obecne w branży już od kilkunastu lat, a wciąż nie do końca zdefiniowane.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sciezka-przez-zaskoczenie-czyli-ambient-marketing,20927,artykul.html

Czym właściwie jest ambient marketing?

Ambient w języku angielskim oznacza otoczenie. Tłumaczenie to w definiowaniu rzeczonego pojęcia stanowi zarówno pomoc, jak i komplikację. Ambient marketing jest bowiem narzędziem trudnym i wymagającym. Oznacza wszystkie formy marketingu niestandardowego osadzone w przestrzeni, których wyznacznikami są szok, nowość i absolutne zaskoczenie.

Pojęcie pozornie szerokie, określa jednak tylko te działania, które nie przejawiają znamion powtarzalności. Nawet najlepszy pomysł skopiowany od innej firmy, pozbawiony będzie już symptomów „ambientowości”. Tym samym w pojęciu tym, w zależności od wyznaczników kampanii stworzonych dla konkretnych firm, mieścić się może marketing wirusowy, partyzancki, e-mail marketing, buzz marketing, reklama lokowana w przestrzeni publicznej oraz wiele innych form. Liczy się pomysł i wykorzystanie (najlepiej jednoczesne) istniejących nośników, technologii, przestrzeni kontekstowej, funkcjonalności wnętrz oraz nieograniczona interakcja.

Siła emocji

Reklama ambientowa bazuje na uniesieniach, silnych emocjach i poruszeniu. Powinna nie tylko zaskakiwać, ale też straszyć, wzruszać lub radować. Właściwie im intensywniejsze budzi uczucia, tym większym echem się odbija, tym większy ślad zostawia w umysłach odbiorców.

Uczestnicy rynku, znudzeni tradycyjnymi formami reklamy, stają się coraz bardziej wymagający
. – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365NET - Ambient jest więc jak samonapędzająca się maszyna- im bardziej wymyślne kampanie, tym wyżej postawiona poprzeczka dla następnych odważnych twórców. Nie można jednak zapominać o pułapce, jaka może stać się ambient marketing. Sukces działań ambientowych nie jest zawsze gwarantowany. Przeciwnie, przynoszą one pożądane efekty tylko wówczas, gdy zostaną zaprojektowane w sposób przemyślany i profesjonalny. Konieczna jest zatem nie tylko znajomość grupy docelowej, ale także szeroka perspektywa i przewidywalność. Tylko to pozwala przeanalizować zasadność sięgania po rozwiązania z obszaru ambientu.

Mistrzowie ambientu

Za bezsprzecznego mistrza ambient marketingu uznawany jest McDonald`s. Do historii reklamy przeszła już na przykład akcja zorganizowana w Chicago z okazji Dnia Świętego Patryka. Koło rzeki, tradycyjnie już co roku barwionej na zielono, postawiono wielkiego miętowego shake`a. Sugerowało to, iż zmiana jej koloru to sprawa właśnie McDonald`s. Koncern wykorzystał też na przykład city light`y, umieszczając w nich zamiast plakatów świeżą kawę, której codziennie ubywało.

Również w Polsce w ostatnich latach pojawiały się kampanie ambientowe. Najczęściej miały one formę różnorakich performansów. Pochodzącym sprzed kilku lat przykładem nieco kontrowersyjnej akcji ambientowej są działania Polkomtela, skierowane do młodzieży w ramach promocji 36.6. Na ścianach budynków w dużych miastach całej Polski pojawiły się wlepki, które wywołały protesty pewnego nieformalnego ruchu happeningowego. Członkowie ruchu najpierw je usunęli, by później przykleić je z powrotem. Dokonali jednak pewnych zmian. W komiksowe dymki umieszczone na wlepkach wpisali niecenzuralne hasła. Przykład ten jest zatem dowodem na ryzyko działań ambientowych. Jednocześnie trzeba wspomnieć, że mimo kontrowersji, akcja Polkomtela w ogólnym rozrachunku przyniosła skutek pozytywny.

Źródło: GRUPA 365NET

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764