Zakończyło się 89. posiedzenie Sejmu, podczas którego przyjęto rozwiązania umożliwiające samorządom przeciwdziałanie degradacji krajobrazu, w tym regulację kwestii związanych z reklamą w przestrzeni publicznej.
Nowe zasady zostały określone w przyjętej dziś przez Sejm nowelizacji niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Nowe regulacje wdrażają sporządzoną 20 października 2000 r. we Florencji Europejską Konwencję Krajobrazową, która w stosunku do Polski weszła w życie 1 stycznia 2005 r.
Ustawa m.in. nakłada na samorządy województw obowiązek powszechnej identyfikacji i waloryzacji krajobrazów poprzez sporządzanie nie rzadziej niż raz na 20 lat audytu krajobrazowego (po raz pierwszy w ciągu 3 lat od wejścia w życie nowych przepisów). Projekt takiego audytu będzie sporządzał zarząd województwa, który przed przedłożeniem go sejmikowi do uchwalenia będzie musiał m.in. zasięgnąć opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska, dyrektorów parków narodowych i krajobrazowych w granicach województwa, wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz rad gmin położonych na terenie województwa. Brak stanowiska w ciągu 30 dni od otrzymania projektu będzie uznany za opinię pozytywną.
Nowelizacja wprowadza urbanistyczne zasady ochrony krajobrazu, ustanawiane przez sejmik województwa dla poszczególnych zdefiniowanych prawnie krajobrazów priorytetowych, w oparciu o audyt krajobrazowy. Zasady te będą określały m.in. nieprzekraczalne parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy czy maksymalną jej wysokość.
Nowelizacja przewiduje także możliwość wprowadzenia przez gminę zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Rada gminy, w której podejmowane są działania na rzecz uporządkowania przestrzeni publicznej, będzie mogła ustalić opłatę od reklam umieszczanych na jej terenie. Na wysokość opłaty wpływ będzie mogła mieć m.in. lokalizacja oraz wielkość i rodzaj tablicy lub urządzenia reklamowego. Zwolnione z opłat będą m.in. reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie oraz niewielkie szyldy. Teraz ustawa będzie przedmiotem prac Senatu.
Źródło: Sejm RP
Upro Szczając i stre Szczając chodzi o to, że krajobraz zapaskudzony reklamami firm, które utrzymują ten kraj, jest beee. Ale jeśli te firmy zapłacą za umieszczanie tych reklam, to krajobraz stanie się cacy, taki florencki czyli toskański.
Dyskusja na ten temat odbyła się już na forum: http://www.signs.pl/zaplacisz-za-reklame-na-swoim-plocie-,14690,9,0,forum.html
Acha, dziękuję.
Nie ma za co. Przypominamy bo w wątku kilka osób stawiało taką tezę usiłując jej bronić, więc warto tam zajrzeć zamiast zaczynać tutaj od nowa.