![ilustracja](il/19/wdeftrytytyy.jpg)
Rok 2024 był dla branży SEO pełen zmian, wyzwań i nowych możliwości. Wprowadzenie kolejnych aktualizacji algorytmów przez Google, dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji oraz rosnące znaczenie user experience (UX) wpłynęły na strategie pozycjonowania stron. Przed nami rok 2025, który zapowiada się równie intensywnie, a nowe trendy wymuszą adaptację strategii na całym rynku SEO.
Najważniejsze wydarzenia w SEO w 2024 roku
Rozwój sztucznej inteligencji i wyszukiwania generatywnego
Rok 2024 upłynał pod znakiem AI. Google oraz inne wyszukiwarki rozwijały modele generatywnej sztucznej inteligencji, takie jak Bard, czy ChatGPT i coraz to nowsze modele językowe. Rozwój sztucznej inteligencji oraz jego szeroka dostępność wprowadziły zawirowania nie tylko w branży SEO, ale także na rynku usług, w handlu e-comerce czy nawet w telewizji. Wzrost zainteresowania LLM (Large Language Model) widać było także u zwykłych użytkowników internetu, w tym młodzież.
Efektem tego było zasypanie internetu treściami generowanymi automatycznie oraz obawa specjalistów o utratę pracy, skoro maszyny tak świetnie potrafią zastąpić copywriterów, redaktorów, grafików czy nawet programistów.
Core Web Vitals i jakość treści w centrum uwagi Google
W 2024 roku miało miejsce wprowadzenie czterech głównych aktualizacji algorytmu Google. Obejmowały one:
- Większy nacisk na jakość treści, w tym E-E-A-T
- Wzmocnienie czynników technicznych, takich jak szybkość strony i walory UX,
- Dostosowanie wyników do lokalnych i kontekstowych zapytań,
- Lepsze filtrowanie treści o niskiej wartości, zwłaszcza generowanych automatycznie w wynikach organicznych.
Lokalne SEO na fali wznoszącej
Rosnące znaczenie wyszukiwania lokalnego było widoczne szczególnie w branżach takich jak gastronomia, usługi czy handel detaliczny. W 2024 roku narzędzia takie jak Google Business Profile (dawniej Google My Business) stały się niezbędnym elementem strategii każdej lokalnej firmy.
Trendy w branży SEO na 2025 rok
Zmiany trendów wskazują, że w 2025 roku najważniejsze będzie dalsze skupienie na jakości treści, technicznej optymalizacji stron oraz autentyczności i wiarygodności informacji.
Wykorzystanie AI w strategiach SEO
W nadchodzącym roku sztuczna inteligencja stanie się jeszcze bardziej zintegrowana z procesami SEO. Narzędzia oparte na AI będą wspierać analizę słów kluczowych, optymalizację treści, a także przewidywanie zmian w algorytmach wyszukiwarek czy pomagać rozwiązywaniu problemów technicznych, czy programowaniu.
Mimo intensywnego wchodzenia narzędzi opartych na AI na rynek praca specjalistów SEO nie jest zagrożona. Nadal do weryfikacji wyników niezbędny jest człowiek. Jednak charakter ich pracy może ulec zmianie. Położony zostanie większy nacisk na naukę obsługi tych narzędzi oraz sposobu porozumiewania się z maszynami, aby jak najlepiej wykorzystać ich potencjał. Widać to między innymi po wzroście ilości kursów np., z przygotowywania promptów dla GTP. Wniosek jest prosty: specjaliści SEO będą się musieli dostosować. Współpraca z AI będzie nieunikniona, aby dalej świadczyć usługi pozycjonowania na najwyższym poziomie.
Wideo i treści interaktywne jako podstawa
Krótkie formy wideo, animacje i interaktywne treści (np. quizy, infografiki, rolk) zyskają na znaczeniu, szczególnie w przypadku młodszych użytkowników. Platformy takie jak YouTube, TikTok czy Instagram będą miały coraz większy wpływ na ruch organiczny.
Znaczenie search intent (intencji wyszukiwania)
Zrozumienie intencji użytkownika (transactional, navigational, informational) stanie się kluczowe. W 2025 roku SEO będzie jeszcze bardziej koncentrować się na dostarczaniu treści dopasowanych do specyficznych potrzeb użytkowników. Pamiętajmy, że Google chce jak najlepiej odpowiadać na zapytania użytkowników. Wyżej w wynikach wyszukiwania będą się pojawiać strony z merytoryczną, niosąca wartość oraz odpowiadającą na pytania treścią. Tak zwane Clickbaity zbierają ruch chwytliwymi nagłówkami, jednak nie niosą wartości dla użytkownika, zatem pozycje organiczne tego typu artykułów będą poważnie zagrożone. Nie długość treści, a jej jakość będzie miała kluczowe znaczenie dla SEO w 2025 r.
Rok 2024 pokazał, że SEO to branża, która stale ewoluuje, dostosowując się do nowych technologii i zmieniających się preferencji użytkowników. W 2025 roku kluczowym wyzwaniem będzie znalezienie balansu między techniczną optymalizacją a tworzeniem wartościowych, angażujących treści oraz nauka komunikacji i pracy z narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji. Firmy, które postawią na innowacje i zrozumienie potrzeb swoich odbiorców i oferowanie rozwiązań, będą miały szansę na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w coraz bardziej wymagającym środowisku wyszukiwarek.
Kinga Darda
SEO Specialist w agencji SeoFly
Źródło: SeoFly