logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Shakespeare Dimensions - immersyjna „Burza” w Forum Gdańsk

  PR 26.07.2024, przeczytano 473 razy
ilustracjastrzałka

Po raz pierwszy w Polsce, na Dziedzińcu w Forum Gdańsk Shakespeare Dimensions – miejsce, w którym spektakl teatralny i sztuczna inteligencja (AI) łączą się, tworząc wyjątkowe doświadczenie wirtualnej rzeczywistości. Ta wyjątkowa instalacja artystyczna jest integralną częścią 28. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Przyjdź i przeżyj wrażenia wizualne, słuchowe i węchowe, inspirowane „Burzą” Williama Szekspira. Wstęp wolny!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/shakespeare-dimensions---immersyjna-_burza_-w-forum-gdansk,405135,artykul.html

W dniach 26-29 lipca warto wybrać się w wirtualną podróż do świata ostatniego arcydzieła słynnego angielskiego dramaturga. W tym czasie zarówno mieszkańcy, jak i turyści mają okazję wejść do instalacji artystycznej, ulokowanej na Dziedzińcu Forum Gdańsk i doświadczyć wrażeń wizualnych, słuchowych oraz węchowych inspirowanych „Burzą” Williama Szekspira. To wyjątkowe miejsce, w którym zacierają się granice między magią, naturą i technologią. Instalacja Shakespeare Dimensions przyjechała do Gdańska z Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Craiovej, w Rumunii. Jest to scenograficzny eksperyment 3D w wirtualnej przestrzeni, w którym szekspirowski wszechświat jest w całości generowany przez sztuczną inteligencję. Stworzona została przez Rumuński Teatr Narodowy Marin Sorescu w Craiova, przy wsparciu NEPI Rockcastle.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

- Cieszymy się, że możemy być częścią tego projektu. To wspaniała okazja dla NEPI Rockcastle, aby stać się częścią „Shakespeare Dimensions”, opracowanego przez Narodowy Teatr „Marin Sorescu” Craiova w Rumunii - mówi Anca Ioana Ghiorghiu, Group PR & Events Manager w NEPI Rockcastle. Współpraca jest częścią misji NEPI Rockcastle w zakresie CSR, którą firma realizuje we wszystkich (9) krajach swojego portfolio. Oznacza, to, że NEPI Rockcastle angażuje się we wszystkie ważne projekty oraz wydarzenia edukacyjne i kulturalne, które odbywają się w miastach, w których mamy swoje centra handlowe.

 - To jest powód, dla którego zdecydowaliśmy się wesprzeć Shakespeare Dimensions, interaktywną instalację stworzoną w maju na potrzeby Festiwalu Szekspirowskiego w Craiovej. Dotychczas Shakespeare Dimensions pokazywaliśmy w centrach handlowych Promenada Bucharest i Promenada Craiova. Naszym celem było przybliżenie teatralnego wszechświata, zwłaszcza młodemu pokoleniu. Zdecydowaliśmy się na komunikację z tą grupą odbiorców sztuki za pomocą sztucznej inteligencji, jako formy doświadczenia immersyjnego. Zawsze szukamy sposobów na przekazywanie kulturowych przesłań i wprowadzanie nowych doświadczeń w naszych centrach handlowych - wyjaśnia przedstawicielka NEPI. Jest to pierwszy projekt CSR wspierany przez NEPI Rockcastle, który przechodzi z kraju do kraju w ramach portfolio. Obecnie prezentujemy artystyczną instalację w Gdańsku, jako integralną część 28. Festiwalu Szekspirowskiego.

- Forum Gdańsk to przestrzeń publiczna, otwarta na Miasto, jego mieszkańców, a także turystów. Od początku naszej działalności zależało nam, żeby odbywały się tutaj wydarzenia kulturalne, dlatego cieszymy się, że po raz kolejny to się udaje. Tym razem nawiązaliśmy współpracę z Teatrem Szekspirowskim w ramach 28. Festiwalu Szekspirowskiego, który odbywa się w Gdańsku, a także tego, który miał miejsce w maju w rumuńskim mieście Craiova – informuje Dorota Szczęsny, dyrektor Centrum Handlowego Forum Gdańsk.

Na co mogą liczyć osoby wchodzące do wnętrza instalacji artystycznej?

Widzowie będą mieli okazję stać się aktywnymi obserwatorami, aktorami w pierwszej scenie sztuki. Wstęp jest bezpłatny, a doświadczenie trwa trzy minuty.

- Ta immersyjna instalacja artystyczna Shakespeare Dimensions jest projektem, który wynika z potrzeby zbliżenia ludzi, którzy chodzą do teatru z tymi, którzy z różnych powodów do teatru nie chodzą. Naszą wizję przedstawiliśmy NEPI Rockcastle. Z pomysłu zrodziła się piękna przyjaźń, która doprowadziła do powstania odcinka pierwszego projektu. Kierujemy go przede wszystkim do osób młodych. Dzięki projektowi stają się nie tylko widzami, ale wręcz uczestnikami sceny pierwszej, aktu pierwszego szekspirowskiej “Burzy”. Mam nadzieję, że ta długofalowa współpraca z NEPI Rockcastle umożliwi nam dalsze badanie tego, jak nowe media oraz sztuczna inteligencja mogą być zaprzężone do tworzenia teatru – mówi Vlad Drăgulescu, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Rumunii.

28. Festiwal Szekspirowskim w Gdańsku

Przypomnijmy, tegoroczny międzynarodowy festiwal odbywa się pod hasłem "A niech się głowy toczą". Organizatorami wydarzenia są Gdański Teatr Szekspirowski oraz Fundacja Theatrum Gedanense. W programie m.in. „Hamlet” w reż. Declana Donellana, „12. noc albo co chcecie” w reż. Grzegorza Jarzyny, peruwiański „Hamlet” Cheli De Ferrari oraz postapokaliptyczna wersja najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julia” w reż. Rostyslava Derzhypilskiego. Będą spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch, Chorwacji oraz Polski. Do tego aż 10 premier, w tym najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady. To wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności.

HAMLET w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego

Jedno pytanie, cztery słowa: „Być albo nie być” – dla jednych banał, dla innych zadanie tak rozległe i drążące, że rezonuje w wielu kulturach i poprzez epoki jako najsłynniejsze zdanie w historii światowego teatru. Szekspir sprowokował w twórcach filozoficzne rozważania. I są one na tyle pojemne w znaczenia i wątki, że – ku satysfakcji widzów – powstają kolejne spektakle, które świeżo i z zaangażowaniem podejmują wyzwanie odpowiedzi.

Hamlet w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego to postać poszukująca. Przeszukuje stulecia, wędruje przez epoki. I jest tym dryfowaniem już mocno zmęczony. Pytając, doświadcza blokady doznań i wyczerpania. Czy warto być w takim świecie? Czy nie przeczymy naturalnej chęci do życia, pozwalając na okrucieństwo wobec siebie samych, jak i wobec innych? Egzystencjalne pytanie z dramatu skraca się do krótkiego i wątpiącego: „Dlaczego?”. I im bliżej XXI wieku, tym więcej słyszy się w nim rozpaczy.

W spektaklu gra scenografia pełna symboli: lustro, czaszka, młotek, miecz; grają też kolory – biel i czerwień. Wszystko to kontrastuje jak skrajność wyboru pomiędzy „być” a „nie być”. Człowiek potrafi zwątpić we własne istnienie – i to też paradoksalnie go uruchamia. W dylematach i marazmie Hamleta skrzy się nadzieja.

Rumuńsko-Polski Sezon Kulturalny 2024-2025

W 2024 roku świętujemy pierwszy w historii Sezon Kulturalny Polska-Rumunia. Za jego przygotowanie i realizację odpowiadają polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Adama Mickiewicza, przy wsparciu Instytutu Polskiego w Bukareszcie, oraz rumuńskie Ministerstwo Kultury i Rumuński Instytut Kultury. Z tej okazji zaplanowano wiele wydarzeń, między innymi w Gdańsku podczas 28 Festiwalu Szekspirowskiego - w dniach 28 i 29 lipca 2024 odbędą się dwa pokazy spektaklu „Hamlet” w reżyserii Declana Donnellana, a na Dziedzińcu Forum Gdańsk dostępna dla odwiedzających centrum handlowe będzie instalacja artystyczna Shakespeare Dimensions. Zapraszamy!

Źródło: Forum Gdańsk

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Kampania i loteria Inka „Przekonaj się smakiem”
Inka wystartowała z loterią i kampanią reklamową napojów roślinnych pod hasłem „Przekonaj się smakiem”. Działania komunikacyjne obejmują digital, media społecznościowe, influencer marketing, punkty sprzedaży oraz kanały własne marki. 
Industria Kielce ma nowego sponsora
ALAB sport rozpoczyna współpracę z Industrią Kielce. Platforma umożliwiająca optymalny dobór badań laboratoryjnych dla osób aktywnych fizycznie w sezonie 2024/2025 będzie partnerem najbardziej utytułowanej klubowej drużyny piłki ręcznej w Polsce.
Ancymony (*ancy) z kampanią dla marki Venus
Trwa kampania reklamowa marki Venus należącej do Pharma CF – polskiego producenta kosmetyków pielęgnacyjnych. Za jej realizację odpowiada agencja Ancymony (*ancy).
Od zera: epickie decyzje w podcastach Pepsi
Marka PEPSI ogłasza premierę najnowszego podcastu „OD ZERA”. Znane osobowości opowiedzą o tym, jak mała, niepozorna decyzja może przerodzić się w epicką historię zgodnie z zasadą „od zera do bohatera”. Gospodarzem wywiadów będzie youtuber Dominik Bos, a wśród gości pojawią się znani twórcy, influencerzy i pasjonaci, tacy jak Foxx Gotuje, Natalia Maszkowska, Kasia...
Sho Kondo: były dyrektor kreatywny LPP idzie na swoje
Po ośmiu owocnych latach na stanowisku dyrektora kreatywnego w LPP, polskiej grupie odzieżowej znanej z takich marek jak Reserved, Mohito, Cropp i House, Japończyk Sho Kondo ogłosił swoje odejście, aby założyć Kondo & Partners Consulting, nową agencję skoncentrowaną na branży modowej i lifestylowej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764