logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Signum kontra dostawca drukarki UV: 7 lat sądowej batalii

   03.10.2017, przeczytano 2660 razy
ilustracja
fot Adrian Grycuk

Signum Pracownia Reklamy z Rzeszowa po przeszło 7 latach uzyskała w sądzie odszkodowanie od dostawcy drukarki UV z Wrocławia. Inwestycja, która zapowiadała się na technologiczną rewolucję na rynku lokalnym, doprowadziła nieomal rzeszowską firmę do bankructwa.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/signum-kontra-dostawca-drukarki-uv%3A-7-lat-sadowej-batalii,33969,artykul.html

Urządzenie Rasterprinters Daytona 700UV zakupione w 2009 r. w firmie Maxi Media miało być pierwszą drukarką UV w mieście. Signum przyznaje, że sprzedawca na swojej stronie digitalbrothers.eu prezentował się bardzo wiarygodnie, wskazując na posiadane doświadczenie i wiedzę w zakresie obsługi tego typu urządzeń.

Po dostarczeniu i instalacji drukarki zaczęły się jednak problemy, które zdaniem firmy Signum wynikały z zaniedbań i błędów dostawcy. Według Signum, do maszyny zaaplikowano tusz niezgodny z zaleceniami producenta, instalacja, szkolenie i czynności serwisowe zostały przeprowadzone w sposób niefachowy lub niepełny, zaś sprzedany egzemplarz był uszkodzony poważniej niż utrzymywał dostawca.

Mowa o powstałym podczas transportu z USA uszkodzeniu obudowy, ze względu na które dostawca zgodził się obniżyć cenę urządzenia zapewniając, że ma ono jedynie charakter estetyczny. Zdaniem rzeszowskiej firmy, po stronie dostawcy nie sprawdzono urządzenia przy użyciu profesjonalnych testów, mimo świadomości istnienia uszkodzenia. Tymczasem jak wykazano ostatecznie przed sądem, uszkodzenie to miało wpływ na powstanie kolejnych problemów, które ujawniły się w takcie eksploatacji.

ilustracjastrzałka
Zakupiona przez Signum drukarka Rasterprinters Daytona 700UV

Zdaniem przedstawicieli Signum, firma Maxi Media od początku nie wykazywała chęci polubownego rozwiązania sporu twierdząc, że jej działania są profesjonalne, a maszyna została sprzedana sprawna, mimo uszkodzenia obudowy. W odpowiedzi na nieuznane reklamacje dostawca powoływał się m.in. na niewłaściwy sposób oraz warunki eksploatacji drukarki, takie jak temperatura czy wilgotność powietrza. Stanowisko to zostało ostatecznie zakwestionowane prawomocnym wyrokiem sądu, choć postępowanie sądowe okazało się niezmiernie skomplikowane.

Jak relacjonuje Signum, początkowo pojawiły się problemy ze znalezieniem biegłego, który podjąłby się wydania opinii w przedmiocie drukarki wielkoformatowej UV. Następnie Sąd I instancji bezzasadnie oddalił powództwo, co zostało potwierdzone przez Sąd Apelacyjny w Rzeszowie, który przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Ostatecznie jednak, po przeszło 7 latach, w dniu 7 września 2017 r. Sąd Apelacyjny w Rzeszowie prawomocnym wyrokiem potwierdził większość zarzutów firmy Signum dotyczących przyczyn niesprawności plotera.

Potwierdzono, że urządzenie było w momencie sprzedaży uszkodzone, choć ani biegły, ani sąd nie byli w stanie skonkretyzować zakresu uszkodzeń istniejących już w chwili wydania maszyny oraz wskazać, które z nich powstały w trakcie eksploatacji, na skutek dalszej degradacji urządzenia. Biegły wydający opinię w sprawie stwierdził jednak, że precyzyjne ustalenie tego nie jest możliwe, gdyż Maxi Media odmówiła wydania dokumentów dotyczących likwidacji szkody związanej z uszkodzeniem maszyny w trakcie jej transportu z USA. Niezależnie od tych trudności i zastrzeżeń sąd potwierdził, że maszyna została wydana niesprawna, że została zalana niewłaściwymi tuszami oraz że instalacja i serwis zostały przeprowadzone nienależycie przez pracowników pozwanego.

Mimo uzyskanego odszkodowania, Signum nie udało się pokryć wszystkich strat, np. kosztów niesprawnych elementów plotera, których wartości nie było można udowodnić oraz kosztów napraw niezbędnych do wykonania w przyszłości, których jeszcze nie poniesiono. Sąd oddalił też powództwo w zakresie strat spowodowanych niemożnością korzystania z plotera oraz kosztami utrzymania pomieszczenia i pracownika do niesprawnego plotera, kwestionując sposób ich wyliczenia.

Mimo to w firmie Signum wierzą, że ich historia to przykład dowodzący sensu cierpliwej walki o swoje – nawet jeśli na rezultaty trzeba czekać bardzo długo: - Myślę, że jest to dobra informacja dla innych firm, które mają problem taki jak my, aby nie bać się  i walczyć o swoje prawa. Może nie pokryliśmy całości naszych strat, ale przynajmniej Sąd potwierdził, że mieliśmy rację, że dostaliśmy niesprawne urządzenie. - stwierdza Tomasz Michno, współwłaściciel firmy Signum. Radca prawny Piotr Kantorowski reprezentujący firmę w sprawie dodaje natomiast: Nawet jeśli nabyte urządzenie jest w leasingu, a leasing odmawia odstąpienia od umowy sprzedaży, firma, która weszła w posiadanie wadliwego sprzętu, albo której urządzenie zostało uszkodzone na skutek błędnej instalacji lub serwisu może dochodzić odszkodowania na podstawie przepisów dotyczących nienależytego wykonania umowy lub przepisów dotyczących odszkodowania za czyny niedozwolone.


Firma Maxi Media nie zdecydowała się na przesłanie stanowiska w sprawie sporu sądowego w trakcie powstawania artykułu, zapowiadając skomentowanie go po jego opublikowaniu.

Zdjęcie na licencji CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51126569

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Mając na uwadze wytłuszczenia, brak uzasadnienia wyroku oraz brak stanowiska drugiej strony, mam poważną wątpliwość czy ten materiał powinien się ukazać w takiej formie.

avatar użytkownika
,

Druga strona została poproszona o stanowisko i jak widzisz do dzisiaj nie zdecydowała się go przedstawić. Gdyby chcieć stosować Twoją logikę, to wystarczyłoby odmówić przedstawienia własnej wersji aby zablokować dowolną publikację w spornej sprawie. Wytłuszczeniu podlegają fragmenty istotne z punktu widzenia omawianego tematu - gdybyśmy dysponowali stanowiskiem drugiej strony, również zawierałoby ono wytłuszczenia. Póki co jedyną wiedzę na temat tego stanowiska czerpaliśmy z treści wyroku i to co tam wyczytaliśmy na temat podnoszonych przez Maxi Media zastrzeżeń dotyczących eksploatacji drukarki, zostało w tekście uwzględnione (i wytłuszczone).  

avatar użytkownika
,

o ile mi wiadomo podobne historie maja miejsce nierzadko , a ochrona kupujacego jest praktycznie zadna...mnie osobiscie smieszy sytuacja gdy sprzedajacy drukarke nie udziela gwarancji na glowice , uzasadniajac to zalozeniem ze kupujacy natychmiast pobiegnie do znajomej drukarni po zlewki i naleje je do maszyny bo przecierz nie zalezy mu na sprawnej maszynie...smiechu warte...  

,

Ale jaki masz problem?
Zagłosuj nogami - kup tam gdzie na głowice dają gwarancję.
  

Najnowsze w tym dziale

Vileda prowadzi kampanię reklamową mopa obrotowego Turbo
Czy przedświąteczne porządki muszą być męczące i zabierać tak dużo czasu? Nie, kiedy Twoim pomocnikiem jest mop obrotowy Vileda TURBO, który sprawia, że mycie podłóg odbywa się bez użycia siły. Produkt od lat cieszy się niesłabnącą popularnością wśród użytkowników, a jego działanie można zobaczyć w najnowszym spocie marki Vileda. Reklama...
Marka Jennifer Lopez w grudniu z influencerkami
​W listopadzie rozpoczęła się kampania promująca bestsellerowy zapach marki Jennifer Lopez Promise z portfolio produktów firmy Sirowa Poland. Media w kampanii zakupiła agencja mediowa Havas Media.
Do grona klientów AHAVA PR dołączyła firma Polemika. To polska marka kosmetyczna.
Beata Kozidrak mierzy decybele dziecięcej radości w świątecznym klipie firmy Mattel
W mediach społecznościowych ma swoją premierę świąteczny klip firmy Mattel. Występuje w nim gwiazda sceny muzycznej  – Beata Kozidrak, która obserwuje reakcje dzieci na wyczekiwane prezenty. Okazuje się, że dziecięca radość z wymarzonej zabawki to prawdziwy rekord decybeli, niewiele odbiegający mocą od występu samej Beaty.
Goodyear razem z Kubą Przygońskim stworzył serię wideo o motorsporcie
Sezon wyścigowy powoli dobiega końca. Jednak dla zespołów nie oznacza to wcale przerwy. W motorsporcie zaczyna się obecnie najważniejszy etap – czas przygotowań do kolejnych miesięcy zmagań. Przebudowa, a nawet składanie auta od początku, badania nad nowymi mieszankami ogumienia, treningi kierowców, to tylko niektóre elementy tej niezwykle skomplikowanej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764