logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Skanowanie na skanerze bębnowym

   12.07.2004, przeczytano 5573 razy

Chciałbym wykonać profesjonalne skany na skanerze bębnowym. Aby nie utracić żadnych danych (wykorzystać maksymalnie możliwości skanera) chciałbym zapisać plik w 12 bitach na kolor w modelu LAB (razem 36 bitów). W jakim formacie powinienem tego dokonać i w jakim programie będę mógł te pliki obrabiać? Czy Photoshop otworzy pliki 12 bit/kanał?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/skanowanie-na-skanerze-bebnowym,2290,artykul.html

ODPOWIEDŹ:
Photoshop od wersji 6.5 (nie jestem pewien czy może nawet wcześniejszy?) otwiera pliki tiff zapisane w formacie lab/16 bit na kanał. Jednak programy do skanera bębnowego wyposażone są zazwyczaj w lepszy moduł separacji na CMYK niż ten, którym dysponuje Photoshop. Skany najlepiej zapisywać w pliku bez kompresji stratnej (tiff).

UWAGA: w trybie 36-bitowym można dokonać tylko niektórych korekcji balansu kolorów, poziomów etc. Nie działają filtry wyostrzające. Aby wykorzystać maksymalnie możliwości skanera proszę użyć opcji "unsharp" przy skanowaniu, dokonać balansu czerni, bieli i szarości (z wydobyciem szczegółu). W końcu po to jest skaner!


avatar użytkownika
+ + +

Tekst opublikował użytkownik: Artur Klamut

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Czy aby na pewno nalezy dokonywac konwersji na CMYK juz podczas skanowania? Wszak konwersji tej powinno sie dkokonywac biorac pod uwage m.in. rodzaj papieru na ktorym bedzie skan drukowany, rodzaj farb, max nafarbienie... Skanerzysta moze o tym nie wiedziec i dokonac konwersji "z automatu" :(

avatar użytkownika
,

Lepiej zachować obraz w modelu Lab lub RGB (z profilem). Można później dokonać konwersji w zależności od techniki drukui, papieru itp.  

avatar użytkownika
,

witam
jakos powatpiewam w kompetencje eksperta....
Po pierwsze w skanerze bebnowym sa fotopowielacze - czyli przetworniki analogowe ktore widza swiatlo (jak i wszystkie inne skanery i aparaty) w 3 kolorach RGB....
Pozniej jest zamiana analogu na cyfre - czyli przetwornik analogowo cyfrowy 12 14 lub inno bitowy dla kazdego koloru.
I dostajemy czysty plik.
Jesli zapiszesz go w labie cmyku lub czymkolwiek innym to dokonasz na samym starcie zmian w danych - po jaka cholere?...
A najwieksza glupota jest juz cmyk... - pomijajac juz wlasne upodobania grafikow i drukarzy to zupelnie inaczej wyglada cmyk na offset a inaczej na krede albo lwc.
Kwestia swiatel i cieni w sumie jest tez korekcja programowa... - przeciez zrodlo swiatla swieci tak samo...
Teraz cos na temat szopa
Wszystko da sie popoprawiac w szopie - mozna to zrobic lepiej albo gorzej ale mozna - a jesli sie cos nie uda to mozna ponownie wrocic do czystego pliku np po 3 dniach.
Wyostrzanie na dobra sprawe mozna zrobic na samym koncu - podobno nawet lepiej - w koncu wyostrzanie polega na zmianie kontrastu sasiadujacych ze soba punktow i jest to operacja jak wszystkie inne stratna....
Co do LABa - to zeby dokonac konwersji z rgb na cmyka szop dokonuje po drodze przejscia wlasnie na laba - tylko malo kto o tym wie :)
Pozdrawiam kolegow po fachu i "eksperta"

avatar użytkownika
,

Wątpienie w kompetencje eksperta jest rzeczą jak najbardziej ludzką, prosze sie z tym tak nie obnosić.
A teraz do rzeczy. Software do separacji na skanerze bębnowym wymaga [powtórzę, wymaga] zadeklarowania profilu wyjściowego CMYK gdzie nie tylko dedykujemy profil wyjściowy separacji w odniesieniu do papieru [Pański podział Offset, Kreda, LWC, nie zawiera takich dodatków jak LWC niepowlekany [m+] czy kreda matt etc.], konieczne jest zadeklarowanie także przyrostu punktu rastrowego, taku farby etc., a więc parametrów maszyny i farb których używa drukarnia.
Cieszy mnie ogromnie [nawet Pan nie wie jak] Pańska wiara w możliwości Photoshopa, niemniej jednak prosze o zwrócenie uwagi na [co następuje]:
a/ photoshop nie pozwala na skanowanie w trybie 48 bit z pełna korekcja kolorów [selective colors].
b/ nie ma możliwości deklaracji punktu szarości 3 i wiecej punktowego [powiedzmy ustalić gray balance dla cieni świateł i tonu średniego równoczesnie]
c/ gdyby plug ins wystarczał nie byłoby konieczności pisania sofru na skanowanie i separację takiego jak Color Quartet etc.
Ponadto skanując i separując w software skanera bebnowego, możemy zadeklarowac profil wejściowy [np fuji previa 400 iso] i dokonać separacji do profilu drukarni w której bedziemy drukować, oczywiści jesli dane do profilu wyjściowego jesteśmy w stanie skanerzyście dostarczyć...
Dlaczego z pominięciem fotoshopa? Co jest korzyścią w takim rozwiązaniu? Czyściutki i pełen histogram. Po zmianie modelu koloru w Phs-ie z cmyka na rgb i odwrotnie proponuje porównac w photoshopie histogramy. Łatwiej zrozumiec. Wyjściowy skan jest w założeniu do montażu i potrzebna jest pełna dynamika koloru.
Photoshop jest kombajnem do obróbki fotografii - w każdym zakresie jej edycji, zarówno jeżeli chodzi o balans, jak i fotomontaż. Pytanie tyczyło konkretnie skanowania w trybie 48 bit. Pański komentarz, mimo że wierzę iż wynikał z tzw. dobroci serca, nie zawierał konkretnych inforamcji dla pytającego, a całkiem niechcacy w swojej inwokacji próbował mnie Pan urazić. Pozwoliłem sobie skomentować bo... mam chwile czasu tak naprawdę.
A - nota bene - profile Eurostandard coated czu uncoated które możemy deklarowa w Shopie są fajne. Ale mają sie tak do wyników w drukari jak proof z agfy.
Pańskie myślenie na przedmiotowy temat przypominają - z całym szacunkiem - poglądy kierowcy ztuningowanego malucha na torze f1. Może byc najlepszym kierowcą... Sprzętowo nie wygra. Pozdrawiam.
  

avatar użytkownika
,

Nie odrzucjąc wątpliwości dotyczących kompetencji eksperta: rav4, przesadziłeś.

Od wielkośći strzału w drzewo:
"inaczej wyglada cmyk na offset a inaczej na krede" - a na kredzie drukujesz sitem? a może roto?
"Kwestia swiatel i cieni w sumie jest tez korekcja programowa" - chyba chodziło Ci o zamianę danych na zapis, bo chyba nie nie o skanowanie K (czarnym światłem - bo tak objaśniamy przemądżałym)
"Wszystko da sie popoprawiac w szopie" - to po porostu największa głupota. W takim razie kupujmy saknery za 300 zł zamiast za 300 tysięcy i wszystkie wpalone dziury i zalane czernią shedow-y poprawiajmy w shopie. czuwaj.

A na marginesie, najlepszy (wiem to moja prywatna opinia, poparta tylko jego ceną) skaner dokonuje przetworzenia RGB na CMYK na poziomie analowej analizy światła.

Pozdrawiam, ms
  

Najnowsze w tym dziale

Wykorzystanie prac stworzonych dla agencji we własnym portfolio
Dostałam propozycję pracy dla agencji reklamowej. Będę jednak też nadal tworzyła jako freelancer. Czy mogę wykorzystywać przygotowane dla agencji materiały w moim portfolio?
„Dama z Łasiczką” w reklamie piwa: Jak zdobyć zgodę?
Chcę wykorzystać „Damę z łasiczką” do plakatu reklamującego piwo. Od kogo mogę uzyskać na to zgodę?
Odszkodowanie za zmiany w projekcie plakatu
Zaprojektowałam serię plakatów na festiwal filmowy. Zaakceptowali mój projekt i zapłacili mi wynagrodzenie. Niedawno zostały opublikowane, wiszą też na słupach ogłoszeniowych. Proporcje oraz kolorystyka zostały zmienione i w konsekwencji dalece odbiegają od przygotowanych przez mnie projektów. Nie pytali mnie o zgodę, czy w związku z tym mogę żądać odszkodowania?
Czy do oklejenia auta lepiej można zastosować folię odblaskową wylewaną Oralite 5400? Czy jest trwalsza niż Reflekton? Na samochodzie jest małe przetłoczenie ale to nie przeszkadzało przy klejeniu. Chodzi mi o trwałość i odporność na warunki pogodowe.
Mam do oklejenia kaseton podświetlany z pleksi przezroczystej. Logo klienta jest dosyć proste: czarne tło i biały napis. Jak przykleić od środka czarne tło z wyciętym napisem przy pomocy folii transportowej? Na mokro czy na sucho? Jeśli na mokro to jaki środek do tego użyć?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764