logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Śląski design po raz dziewiąty

   14.07.2014, przeczytano 2154 razy
strzałkistrzałka
fot. Dominik Gajda

Po raz dziewiąty rozstrzygnięto konkurs „Śląska Rzecz", który organizuje Zamek Cieszyn. Nagrody zdobywają w nim najlepsze produkty, projekty graficzne i usługi, których projektanci, producenci, czy też wdrążające je instytucje i organizacje zmieniają na lepsze codzienne życie mieszkańców Śląska.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/slaski-design-po-raz-dziewiaty,22174,artykul.html

Najlepszym śląskim produktem został śpiwór Radical Custom 1Z wyprodukowany przez Pajak Sport z Bielska-Białej. – Co jeszcze można zrobić ze śpiworem? My, chcąc docenić wzornictwo z lat 20. XX wieku, umieściliśmy na nim mapę Tatr sporządzoną z niezwykłą precyzją przez Wojskowy Instytut Geograficzny. Ale można na nim wydrukować, co tylko się wymarzy – wyjaśniał Wojciech Kłapcia, który razem z Wojciechem Pająkiem zaprojektował śpiwór. Natomiast bielska firma Marbet zdobyła Nagrodę Specjalną za kolekcję sof i foteli Fin, zaprojektowanych przez Tomasza Augustyniaka. – To wyróżnienie udowadnia, że droga, którą wybraliśmy jest słuszna. Będziemy nią podążać  – powiedział Jarosław Łakomik z zarządu firmy, odbierając nagrodę.

W kategorii grafika użytkowa wygrali: projektantka Marta Gawin oraz Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris z Katowic. Uznanie jury zdobył katalog „Design zakontenerowany" i identyfikacja wizualna wystawy.  – W projekcie wykorzystałam to, co charakterystyczne dla regionu, co nas wyróżnia na tle innych miejsc w Polsce. Starałam się przekuć w atut to, co może się wydawać mało atrakcyjne  – mówiła projektantka. Nagrodą Specjalną uhonorowano system komunikacji wizualnej na Jasnej Górze. To projekt firmy Dandelion (Jakub Szufnarowski i Piotr Gawiński), a konsultantami merytorycznymi byli: Jerzy Maciejowski i Tomasz Bocheński. – Powstały znaki czytelne dla wszystkich. Przed projektantami otworzyło się nowe pole do działań – design wszedł do sfery sacrum. Mam nadzieję, że Jasna Góra będzie przodownikiem – mówił o. Mirosław Górkiewicz z Jasnogórskiego Centrum Informacji podczas gali wręczenia nagród. 

Jest nam miło, że coś tak ludzkiego i niedoskonałego wyróżniono w konkursie, w którym wygrywają często produkty doskonałe – stwierdziła Urszula Szwed ze Spółdzielni Socjalnej Parostatek z Cieszyna, którą stworzyła wspólnie z Pauliną Adamską-Maleszą, Anną Falkiewicz, Anną Krężelok, Anną Pillar, Justyną Świerczek oraz Alicją Woźnikowską-Woźniak. Zwycięzca w kategorii usługa zajmuje się budową konstrukcji z żywej wierzby, projektowaniem graficznym, organizowaniem warsztatów oraz spływów kajakowych Olzą.

Jury przyznało także Nagrodę Specjalną Teatrowi Polskiemu w Bielsku-Białej za cykl „Spektakle bez barier" dla osób niewidomych i niesłyszących. W projekt są zaangażowani Artur Szczęsny, Sabina Muras, Maciej Pilecki (tłumacz języka migowego, surdopedagog), Izabela Künstler (audiodeskrypcja), Stefan Knothe (lektor) oraz Hubert Tereszkiewicz(identyfikacja wizualna). – Cieszy nas, że do teatru przychodzą osoby, które nigdy wcześniej w nim nie bywały, a przecież o to chodzi w projektach społecznych – podsumowała Sabina Muras, zastępca dyrektora Teatru Polskiego. 

Ceremonię wręczenia nagród poprzedziła debata „Mieliśmy Marzenia. Design", podsumowująca zmiany, jakie nastąpiły w województwie śląskim, odkąd Polska jest w  strukturach Unii Europejskiej. Jej uczestnicy zastanawiali się m.in. czy design stał się już śląską marką.

Śląsk jest postrzegany przez pryzmat designu, jesteśmy coraz częściej kojarzeni z projektowaniem usług. Na dodatek to młodzi projektanci przywrócili modę na Śląsk – mówiła Justyna Kucharczyk, projektantka i wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Natomiast Paweł Sadza, Starosta Powiatu Pszczyńskiego, podkreślił: – Jesteśmy w okresie zmian. Musimy dużo zaprojektować od nowa. Ważne, żeby zaprojektować to dobrze. A Adam Markowski, zastępca wójta gminy Mstów, dodał: – Trwa proces zmian. Ważne, żeby nie kończył się on wraz z określonymi projektami. Design to tak naprawdę zmiana na lepsze w procesie podejmowania decyzji.

Gośćmi debaty byli także: Laura Andrukiewicz z Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem", menadżer marki WellDone, Czesława Frejlich, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, redaktor naczelna „2+3D" oraz Wojciech Kłapcia, ekspert do spraw technologii w Pajak Sport. A jej organizatorami: Śląski Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Zamek Cieszyn.

Źródło: STGU

www.stgu.pl

Galeria: Śląska Rzecz 2014

Dodatkowe informacje:

Wystawa pokonkursowa:
Zamek Cieszyn, 13 czerwca – 27 lipca 2014
Muzeum Śląskie w Katowicach, 31 lipca – 31 sierpnia 2014

Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej jest patronem konkursu.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polskie studio na shortliście Titanium Cannes Lions 2024
Kampania "Pub Museums", której sercem jest technologia Augmented Reality (AR) przygotowana przez polskie studio kreatywne Lens That trafiła na shortlistę Titanium - najważniejszej nagrody w prestiżowym konkursie Cannes Lions 2024. Za pomysł kreatywny kampanii odpowiada włoski oddział LePub, za działania PR-owe oraz digitalowe - Publicis Dublin oraz...
Superbet i Lech blisko prestiżowej nagrody
Wielka gala w Londynie, a w jej centrum współpraca Kolejorza z marką Superbet, sponsorem strategicznym Lecha Poznań? To nie żart – bukmacher otrzymał nominację do niezwykle prestiżowych nagród EGR Marketing & Innovations. Uwagę jury przyciągnęły niestandardowe aktywacje i niesztampowe podejście do wspólnych działań. - Nasza recepta na...
Startuje konkurs KRUCHOŚĆ by Artystyczna Podróż
Wystartowała 6. edycja konkursu fotograficznego Artystyczna Podróż. Tegorocznym tematem przewodnim jest KRUCHOŚĆ. Konkurs, organizowany przez profil Artystyczna Podróż i ERGO Hestię, skierowany jest do twórców publikujących swoje dzieła na platformie Instagram. Konkurs potrwa do 4 sierpnia br., a sopocki ubezpieczyciel nagrodzi autorów najlepszych zdjęć...
Startuje nowa edycja konkursu TikTok Ad Awards 2024
TikTok Ad Awards ma na celu wyłonienie najlepszych płatnych kampanii reklamowych zrealizowanych na TikToku, które mogą pochwalić się kreatywnością i świetnymi wynikami. W trzeciej edycji TikTok Ad Awards uczestnicy będą mogli zmierzyć się w nowej kategorii poświęconej budowaniu świadomości marki. Zapisy do konkursu potrwają do 25 września.
Employer Branding Excellence Awards 2024: wyróżnienie dla Hochland
7 czerwca 2024 roku już po raz trzynasty rozdano nagrody w prestiżowym konkursie Employer Branding Excellence Awards, którego celem jest wyłonienie i nagrodzenie najlepszych projektów employer brandingowych. W tym roku firma Hochland Polska zdobyła wyróżnienie w kategorii ‘Strona/zakładka kariery’.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764