logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Slogan reklamowy, czyli „najdroższe zdanie świata”

   09.10.2005, przeczytano 99712 razy
ilustracjastrzałka
Adamczewski Marian, Cukier krzepi. Smażcie owoce, 1931, offset barwny, 80,0x58,0.3

O astronomicznych honorariach dla copywriterów za napisanie "jednego zdania" krążą legendy. Rzeczywiście, gdyby przeliczać słowa na pieniądze, najbardziej opłaca się właśnie pisanie haseł reklamowych. Szkoda tylko, że zapotrzebowanie na nie jest stosunkowo małe. No i naprawdę niełatwo jest w tej dziedzinie zabłysnąć.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/slogan-reklamowy%2C-czyli-najdrozsze-zdanie-swiata,3118,artykul.html

Zasadniczo sztuka pisania tekstów reklamowych jest w swej istocie anonimowa. Ale w tym konkretnym przypadku bywają wyjątki, bo na atrakcyjność hasła może czasami wpłynąć także osoba (czy raczej - osobowość) jego autora.

W polskiej rzeczywistości (a do niej właśnie chciałbym się przede wszystkim móc odnosić) znane są co najmniej dwa dość dobrze udokumentowane przypadki, kiedy osoby, na co dzień parające się poważniejszą formą pisarstwa, skutecznie odebrały nieco reklamowego chleba zawodowym copywriterom.

Chronologicznie pierwszy był Melchior Wańkowicz. To on właśnie jest autorem słynnego sloganu reklamowego "Cukier krzepi". O swoim za tę pracę honorarium tak opowiadał: "Ja dostałem, jak przypuszczam, najwyższe honorarium na świecie za dwa słowa, "Cukier krzepi" - 5000 zł przedwojennych, czyli na ówczas 500 zł(otych) przedwojennych dolarów za słowo, tak cenne mogą być słowa".1 Jeżeli ktoś chciałby sobie to przeliczać na tak zwane dzisiejsze pieniądze - to proszę bardzo. Ale to może wpędzić obecnych copywriterów w mylne przekonanie, że w tej chwili zarabiają zdecydowanie za mało za swoją pracę. Mistrz Wańkowicz jest również autorem innego słynnego hasła reklamowego, a mianowicie "LOT-em bliżej", którym zwyciężył w konkursie na hasło reklamowe Polskich Linii Lotniczych LOT.

Sposób myślenia Autora starał się odtworzyć Leszek Stafiej: "Niewykluczone, a nawet prawie pewne, że Melchior Wańkowicz najpierw sparafrazował sienkiewiczowskie "ku pokrzepieniu serc" na epigram "historia krzepi", a potem przekornie zamienił go - za niezłe pieniądze - na słynny dziś slogan "cukier krzepi". Ten dość banalny i w życiu wybitnego pisarza chyba niewiele znaczący kalambur uczynił z Wańkowicza sojusznika wszystkich tych - a jest ich przecież co niemiara - którzy nie potrafią pogodzić się z marnotrawstwem własnych cennych talentów dla potrzeb reklamy. (...) Reklamiarze z dumą mogą powoływać się na przykład Wańkowicza, żeby się trochę dowartościować. Sam to często czynię w rozmowach towarzyskich." 2


Drugą osobą znaną i cenioną za inne formy pisarstwa, która zdecydowała się na flirt z reklamą była Agnieszka Osiecka, autorka popularnego hasła reklamowego "coca cola to jest to".

Warto tutaj zauważyć, że Autorka konkurowała między innymi z... Melchiorem Wańkowiczem (hasła po angielsku: "yes coca cola" i "coca cola is coming")4. Konkurs ten rozstrzygnięty został w roku 1982, a honorarium Autorki wynosiło tyle, że mogła sobie za nie kupić... maszynę do pisania. Niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że hasło to koncern wykorzystywał później na całym świecie...

Nie wiem na pewno, czy w przypadku hasła o cukrze odbył się konkurs, ale zarówno hasło "LOT-em bliżej" jak i "Coca cola to jest to" wybrane zostały podczas zmagań konkursowych. Teoretycznie więc zwyciężyły hasła najlepsze, bo - jak przypuszczam - konkursy były anonimowe.

I na zakończenie - jeszcze jeden cytat ze Stafieja: "Raymond Chandler, autor powieści kryminalnych z udziałem słynnego Philipa Marlowa, stwierdził kiedyś, że w żadnej dziedzinie nie marnuje się tyle potencjału intelektualnego, co w reklamie. Nawet najwięksi cynicy, którzy robią w reklamie od lat, muszą przyznać, że to prawda. I nie jest to wcale prawda gorzka. Wręcz przeciwnie: pocieszająca i nobilitująca dla środowiska. Dopóki tak jest, to mimo wszystko możemy mieć nadzieję, że w komunikacji marketingowej czas erudytów nadal jeszcze się nie skończył; że nie jest to jeszcze wąska specjalizacja dla bezdusznych socjotechników, manipulatorów, kalamburzystów i efekciarzy."5

Autor: Maciej Ślużyński
Tekst artykułu stanowi fragment nowej książki Macieja Ślużyńskiego, która niedługo ukaże się nakładem wydawnictwa Pro Futura.


PRZYPISY

  1. http://czytelnia.onet.pl/0,977732,wiadomosci.html
  2. www.brief.pl/magazyn,artykul,1124,79.html
  3. www.imp.org.pl/plakaty-2.html
  4. http://praca.gazeta.pl/praca/1,47342,718010.html
  5. www.brief.pl/magazyn,artykul,1124,79.html



avatar użytkownika
+ + +

Tekst opublikował użytkownik: Maciej Ślużyński



Maciej Ślużyński o sobie:

Konsultant ds. marketingu i PR w wydawnictwie PWN, pracował m.in. na stanowiskach copywritera i dyrektora kreatywnego w agencjach reklamowych i stacjach radiowych, zajmuje się również działalnością dydaktyczną. Jest autorem książki Marketing w praktyce. Budowanie marki, tworzenie tekstów reklamowych

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Szanowny Panie Macieju,
Autorem sloganu "Historia krzepi" jestem ja - Rafał Maciąg a nie Leszek Stafiej, który tylko w artykule odnosił się do nazwy założonej i prowadzonej przeze mnie fundacji "Historia krzepi". Proszę uważnie przeczytać artykuł Leszka. Mam nadzieję, że wkrótce uda się wyprostować tę istotną nieścisłość. Nadmieniam, że jestem jedynym właścicielem praw autorskich do tego sloganu. W razie pytań proszę o kontakt pod tel. 0 504 822 357 lub mailowo: rafal@maciag.pl
Z Wyrazami Szacunku
Rafał Maciąg

Najnowsze w tym dziale

Budowanie marki pracodawcy było bardzo ważne dla firm w 2022 roku. Dlaczego? Przedsiębiorstwa w ten sposób walczyły z brakiem zaangażowania pracowników, zjawiskiem quiet quittingu czy zrujnowaną reputacją. Dobrze rozwinięte działania z obszaru employer brandingu umożliwiają zdobycie przewagi konkurencyjnej. 2022 rok był czasem, gdy wielu pracodawców zauważyło...
Masz biznes w internecie? Na to przygotuj się w 2023 roku
- Wprowadzenie Google Analytics 4, korzystanie ze sztucznej inteligencji i oczekiwanie zmian w plikach cookie – to tylko niektóre najważniejsze zmiany jakie czekają na marketingowców i użytkowników w sieci. Jakie są internetowe trendy na 2023 rok? Co się zmieni i na co zwrócić uwagę - wymienia Łukasz Iwanek, CEO Agencji...
Siedziba firmy Bayer po udanej modernizacji
Międzynarodowa firma Bayer, działająca w obszarach ochrony zdrowia i produkcji żywności, zdecydowała się na zmodernizowanie swojej warszawskiej siedziby przy Al. Jerozolimskich. Decyzja podyktowana była potrzebą zwiększenia komfortu obecnych pracowników, jak i atrakcyjności biura dla nowych talentów – a wszystko zgodnie z założeniami zrównoważonego...
4 najcięższe grzechy UX
UX to coś więcej niż dobrze rozmieszczone przyciski i odpowiednio skonstruowana nawigacja. Każdy ambitny projektant będzie dążył nie tylko do stworzenia dobrze wyglądającego UI, ale do produktu, który przy całej swojej atrakcyjności wizualnej, w kilku krokach doprowadzi użytkownika do celu. Dlaczego więc niektóre popularne aplikacje nie do końca dbają o...
PR skrojony na miarę - jak odnieść sukces w branży fashion
Jej wartość w ujęciu globalnym to, bazując na danych z 2022 rok, ponad 1,7 biliona dolarów. W samej zaś Polsce generuje pond 40 miliardów złotych obrotu rocznie. Moda, bo oczywiście o niej mowa, stanowi nieodłączny element życia społecznego i ważną część gospodarki. Praca nad wizerunkiem każdej marki, a szczególnie odzieżowej, wymaga czasu, zaangażowania...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764