logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Słowami kreujemy rzeczywistość – kampania Ikea #Zmieniamynarracje

  PR 24.11.2023, przeczytano 496 razy
ilustracjastrzałka

Hasło „nielegalni migranci” jest widoczne w polskich mediach, a liczba publikacji zawierających takie sformułowanie znacząco wzrosła w okresie przedwyborczym. IKEA w ogólnopolskiej kampanii #ZmieniamyNarracje wskazuje, że określanie osób „nielegalnymi” jest krzywdzące. Choć w ostatnich miesiącach w kampanii poruszano przede wszystkim temat osób uchodźczych, teraz IKEA zamierza jeszcze szerzej mówić o języku, równości i włączaniu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/slowami-kreujemy-rzeczywistosc-%E2%80%93-kampania-ikea-zmieniamynarracje,402207,artykul.html

IKEA Retail Polska wraz z Press Service Monitoring Mediów przeprowadzili analizę publikacji w mediach, która miała sprawdzić, jaki obraz osoby uchodźczej kreują media, od rozpoczęcia kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej, aż do końca czerwca br.1. Raport wykazał, że najczęstszym pejoratywnym określeniem pojawiającym się w kontekście osób uchodźczych lub migranckich było słowo „nielegalny” (41 proc.), które dotyczyło głównie osób z doświadczeniem uchodźczym / migranckim pochodzących z Bliskiego Wschodu. Jak podkreśla IKEA w swojej kampanii, określenie “nielegalny” może odnosić się do czynu, ale nigdy do człowieka. Analiza wypowiedzi cytowanych w mediach pokazały, że wyraz „uchodźca” nabrał negatywnego znaczenia, a do cech, które przypisuje się uchodźcom, należą m.in. obcość, agresja, niskie wykształcenie i ubóstwo.

W obawie przed przyjęciem do codziennego języka niektórych pojęć, takich jak „inwazja” lub „fala” uchodźców czy „nielegalny” w stosunku do osoby, IKEA rozpoczęła kampanię #ZmieniamyNarracje, w której zachęca do zmiany tworzonych narracji nie tylko przez media, ale także polityczki, polityków oraz społeczeństwo. Pierwszym krokiem było stworzenie Leksykonu Dobrego Języka, czyli zbioru pojęć wraz z definicjami i wskazówkami. Publikacja przygotowana we współpracy z Fundacją Ocalenie jest ogólnodostępna i będzie sukcesywnie rozbudowywana o kolejne obszary związanie z językiem równościowym i włączającym. W ramach działań budujących świadomość firma prowadzi także bieżący monitoring mediów i kontaktuje się z autorkami oraz autorami publikacji, w których pojawiają się nieprzyjazne i nieprecyzyjne określenia. Dzięki temu Leksykon dociera bezpośrednio do dziennikarek i dziennikarzy.

Kolejnym działaniem IKEA jest organizacja warsztatów we współpracy z Fundacją Ocalenie dla polskich redakcji i wydawnictw. Ekspertki z fundacji dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat narracji tworzonych w mediach wokół osób uchodźczych. Prezentują także perspektywę osób klienckich fundacji oraz wskazują, jak rozmawiać z osobami z trudnym doświadczeniem uchodźczym, aby tworzyć rzetelne i niekrzywdzące dla żadnej grupy materiały.

ilustracjastrzałka

„Dobry” język w kampanii #ZmieniamyNarracje

Podczas krakowskiego kongresu Open Eyes Economy Summit IKEA po raz pierwszy pokazała swoją kampanię. Jej oficjalny start wzmocnił panel dyskusyjny z udziałem przedstawicielki IKEA Retail w Polsce Judyty Rozmus oraz polonisty i redaktora literackiego Macieja Makselona pt. „Językiem kreujemy rzeczywistość – czy możemy to zrobić lepiej?”. Język inkluzywny to język szacunku i empatii, a każda osoba ma prawo do decydowania, jak chce być określana - takim wnioskiem zakończyła się dyskusja panelowa podczas krakowskiego kongresu.

Język inkluzywny to świadoma forma komunikacji, a niewrażliwość na język staje się niewrażliwością na drugiego człowieka. W naszej kampanii chcemy pokazać, że warto się tego języka po prostu nauczyć. Nie bójmy się też pytać i popełniać błędów, bo są one naturalną częścią procesu nauki – mówiła podczas krakowskiego kongresu Judyta Rozmus, Liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym w IKEA Retail w Polsce.

IKEA podczas konferencji wzmocniła przekaz kampanii #ZmieniamyNarracje dodatkowymi materiałami, na których mówi o zwrotach równościowych, szacunku oraz ostrzega przed mikroagresją czy krzywdzącymi określeniami powielanymi w codziennej komunikacji.

Kampania #ZmieniamyNarracje ma potrwać do czerwca 2024 roku. W jej ramach IKEA planuje aktywności w mediach społecznościowych oraz współprace ambasadorskie i influencerskie z osobami, które reprezentują podobne wartości oraz inspirują do analogicznych działań. Więcej można przeczytać na zmieniamynarracje.pl. Pytania dotyczące kampanii należy kierować na adres zmieniamynarracje@walk.pl lub biuro prasowe IKEA Retail w Polsce.

Projekt #ZmieniamyNarracje jest częścią działań realizujących Strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA. Za stworzenie koncepcji i realizację kampanii odpowiada agencja Walk PR.

Źródło: IKEA

Dodatkowe informacje:

1 Na podstawie analizy medialnej dotyczącej wizerunku osób uchodźczych oraz migrujących w polskich mediach, przeprowadzonej przez Press Service Monitoring Mediów na zlecenie IKEA Retail Polska, obejmującej okres publikacji 30.05.2021-30.06.2023.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Roland DG zaprezentuje nowe plotery na targach Fespa 2024
Firma Roland DG z przyjemnością powróci na targi FESPA Global Print Expo, które odbędą się w Amsterdamie w dniach  19-22 marca  2024 r., gdzie zaprezentuje zupełnie nową linię urządzeń wraz z najbardziej popularnymi i wszechstronnymi rozwiązaniami firmy.
Glenfiddich: opakowania inspirowane naturą i powrotem znaku Smoka
Z okazji tegorocznego Chińskiego Nowego Roku (zwanego też Księżycowym Nowym Rokiem) marka Glenfiddich stworzyła wyjątkową, prezentową edycję limitowaną. W jej skład wchodzi 21 letnia whisky typu single malt, Glenfiddich Gran Reserva Rum Cask 21YO, w nowym, świątecznym opakowaniu. Współpracując z artystą Raku Inoue, marka stworzyła design opakowania, które...
Vive XR Elite Business Edition - VR dla przedsiębiorstw
HTC VIVE, czołowy gracz w segmencie premium rzeczywistości wirtualnej (VR), ponownie podnosi poprzeczkę w dziedzinie technologii XR dla biznesu i konsumentów. Firma wprowadziła zestaw oprogramowania, który przyczynił się do stworzenia pierwszego działającego systemu VR w warunkach mikrograwitacji.
Agencja Ro dołącza do SAPR
Agencja Ro dołączyła do Stowarzyszenia Agencji Public Relations jako 39. agencja.
Kerris dla Mola: kampania „Będzie ups...”
Mola, marka należąca do Metsä Tissue, uruchomiła nową odsłonę platformy komunikacyjnej. Najnowsza kampania „Będzie UPS. Mola zrobi porządek!” wychodzi naprzeciw codziennym sytuacjom, podkreślając gotowość produktów Mola do przywracania porządku w każdej sytuacji. Za nową komunikację marketingową marki Mola odpowiada agencja KERRIS.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764