logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

BADANIE: Smartfon ważniejszy od kontaków międzyludzkich?

  PR 01.06.2016, przeczytano 845 razy

Jedna trzecia konsumentów jest skłonna zrezygnować z kontaktów ze znajomymi na rzecz zwiększenia czasu przeznaczonego na korzystanie ze smartfona — tak wynika z badania przeprowadzonego w imieniu Kaspersky Lab przez uniwersytety w Würzburgu oraz Nottingham.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/smartfon-wazniejszy-od-kontakow-miedzyludzkich,28744,artykul.html

Równie niepokojące jest to, że aż 93% osób bez wahania zdradza PIN do swojego smartfona, gdy zostają o to poproszone — narażając na ryzyko siebie i swojego „cyfrowego najlepszego przyjaciela”.

W eksperymencie, w którym poproszono uczestników o ocenę różnych osób i obiektów w swoim życiu według ich znaczenia, okazało się, że 37% respondentów ocenia swój telefon jako ważniejszy lub równie ważny jak ich bliscy znajomi. Wyniki eksperymentu przeprowadzonego w imieniu Kaspersky Lab przez uniwersytety w Würzburgu oraz Nottingham pokazują, że smartfony staną się ważniejsze niż przyjaciele.   

Uczestnicy eksperymentu mieli za zadanie usytuować na diagramie obrazy przedstawiające różne osoby oraz obiekty w swoim życiu względem samych siebie. O ile rodzina, przyjaciele oraz zwierzęta zajmowały zwykle ważniejszą pozycję niż smartfony, wiele innych znaczących osób w życiu uczestników – w tym ludzie, z którymi codziennie pracują lub studiują – zajęło dalsze miejsca w porównaniu z ich cyfrowymi towarzyszami.  

Prawie jedna trzecia uczestników (29%) stwierdziła, że smartfon jest dla nich równie ważny, lub ważniejszy niż ich rodzice; natomiast jeden na pięciu uczestników uznał swoje urządzenie cyfrowe jako równie ważne, a nawet ważniejsze od partnera. 17% respondentów umieściło swojego smartfona w kategorii o największej wadze, chociaż jedynie 1% stwierdziło, że ich smartfon był ważniejszy niż wszystko inne w ich życiu.            

Niezależnie od znaczenia nadawanego swoim urządzeniom jako źródłom rozrywki, informacji oraz pamięci danych, aż 93% uczestników eksperymentu skwapliwie podało numer PIN swojego smartfona, gdy zostali o to poproszeni, ujawniając dostęp do wszystkich swoich informacji poufnych i osobistych.

Astrid Carolus, psycholog mediów z uniwersytetu w Würzburgu, która przeprowadziła badanie, powiedziała: „Nasze telefony są integralną częścią naszego życia, a wyniki badania stanowią dowód psychologiczny. ‘Przyjacielski’ związek z naszym smartfonem oznacza, że obdarzamy niewiarygodnie dużym zaufaniem obiekt nieożywiony – do tego stopnia, że uznajemy go za bliższy i ważniejszy element naszego życia niż wiele innych osób. Wiedząc o tym, byliśmy zaskoczeni, gdy okazało się, jak łatwo mogliśmy zdobyć kod PIN smartfona. Poprosiliśmy ludzi, aby usiedli w poczekalni przez pewien czas, a następnie podali swój wzrost i kod PIN swojego smartfona. Bez większego wahania ogromna większość uczestników zdradziła nam swój PIN. Jest to niepokojące, ponieważ sugeruje, że jesteśmy skłonni narazić na ryzyko swoje urządzenia cyfrowe – jak również dane, które przechowują”.   

Utożsamianie urządzenia cyfrowego z cechami ludzkimi nie jest niczym nowym. Eksperymenty przeprowadzone w latach 90. wykazały, że podczas interakcji z komputerami ludzie przypisywali maszynom cechy ludzkie. David Emm, starszy badacz ds. bezpieczeństwa IT, Kaspersky Lab, komentuje, jakie implikacje dla bezpieczeństwa ma posiadanie związku emocjonalnego z urządzeniem: „Nawiązując do zeszłorocznego badania dotyczącego amnezji cyfrowej – zjawiska powodującego, że zapominamy informacje, które powierzamy naszym urządzeniom – najnowszy eksperyment potwierdza, że posiadamy silny związek emocjonalny z naszymi telefonami. Kolejnym interesującym wynikiem jest to, że ludzie oceniają swoje smartfony jako znacznie ważniejsze dla nich niż laptopy czy inne urządzenia, na których znajduje się tyle samo informacji, co podkreśla symboliczną rolę, jaką pełnią wobec nas nasze telefony jako towarzysze cyfrowi, którzy zawsze są u naszego boku. Tego rodzaju związek emocjonalny ze smartfonem może ograniczyć proces decyzyjny jeśli chodzi o ochronę przechowywanych na nim danych”. 

Przypisywanie większego znaczenia naszym telefonom niż przyjaciołom i znajomym w realnym świecie pokazuje, jak ważne jest zabezpieczenie informacji, które im powierzamy. Przez dwa ostatnie lata Kaspersky Lab prowadził badania dotyczące społecznych efektów cyfryzacji oraz jej wpływu na potencjalnie większe zagrożenie cyberprzestępczością. Raport z wyników badania jest dostępny na stronie http://www.kaspersky.com/amnesia.

Przy okazji publikacji wyników badania Kaspersky Lab przypomina o quizie dostępnym na oficjalnym blogu firmy – Kaspersky Daily. Dzięki niemu każdy może sprawdzić, w jakim stopniu dotyczy go problem amnezji cyfrowej, w której wyniku mimowolnie zapominamy informacje przechowywane w urządzeniach cyfrowych. Quiz jest dostępny na stronie https://plblog.kaspersky.com/digital-amnesia.

Źródło: Kaspersky Lab

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764