Wbrew powszechnemu przekonaniu system iOS nie jest popularny w Polsce. W ciągu ostatnich dwóch lat odnotowano wyraźny spadek jego popularności.
Obecnie udział w ruchu systemu iOS wynosi zaledwie 13,20%, podczas gdy jeszcze w styczniu 2014 roku - wynosił 24,31%. Dla porównania udział systemu Android w ciągu trzech lat utrzymywał się powyżej 70%, systematycznie rosnąc. W lipcu br. wzrósł do rekordowych 80,99%.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odnotowano także wyraźny wzrost udziału ruchu z mobilnych systemów operacyjnych, które dostarczają już coraz większy odsetek całego ruchu internetowego. Począwszy od 9,8% (w styczniu 2014) do 31,8% (w lipcu 2016). Analizując dane warto zwrócić uwagę, że ten przyrost jest konsumowany przede wszystkim przez system Android. Tym samym coraz więcej statystyk z rynku mobilnego dostarczanych jest w oparciu o użytkowników tego systemu operacyjnego.
Z czego może wynikać spadek popularności systemu iOS na polskim gruncie? - W pewnym momencie system iOS przestał być już tak bardzo atrakcyjny zarówno dla developerów aplikacji, jak i ich użytkowników. Pojawił się na rynku system Android, który powoli zaczął wprowadzać więcej udogodnień, więcej możliwości personalizacji, więcej bezpłatnych aplikacji. Produkty iOS kompatybilne tylko z wybranymi programami, nie podołały otwartości systemu z zielonym robocikiem - mówi Małgorzata Wołejko Mobile, Audience Measurement Director w Spicy Mobile.
Polska nie jest jedynym krajem, w którym udział odsłon z iOS jest niski. W statystykach dostępnych na ranking.pl, możemy sprawdzić i porównać udziały systemów. W Słowacji, Bułgarii, Chorwacji i Czechach nie wynosi więcej niż 19%. Na Węgrzech oraz w Rumunii również popularniejszy jest Android, a udział systemu marki Apple osiągnął nieco powyżej 20%. Dla porównania w Danii i Belgii system iOS jest bardzo popularny. Belgowie cenią sobie system iOS i Android w równym stopniu. Statystyki są tam bardzo zbliżone. 48,70% udziału zyskuje Android, a 49,59% system iOS. Natomiast w Danii znacząco wygrywa system marki Apple, w sierpniu br. udział tego oprogramowania w ruchu z urządzeń mobilnych w tym kraju wynosił 72,81%, Android uzyskał 26,02%.
Popularność systemu operacyjnego w danym kraju może zależeć od różnych czynników, na przykład od jego funkcjonalności, takich jak lepsza integracja usług Google w Androidzie, czy też od pewnego rodzaju mody – urządzenia z systemem iOS na zachodzie Europy często traktowane są jako „kultowe”, lub też od marketingu danego systemu w konkretnym kraju. Choć można postawić tezę, że na popularność systemu ios na Zachodzie wpływa poziom życia społeczeństwa (mogącego pozwolić sobie na zakup droższych modeli Apple), to warto zwrócić uwagę, że wśród telefonów z Androidem są równorzędne, konkurencyjne modele, których wybór jest znacznie większy. Podsumowując: choć wiele może być przyczyn różnic w popularności systemów operacyjnych w różnych krajach, to faktem jest, że w Polsce udział systemu iOS w ruchu internetowym jest niski i nadal spada.
Źródło: Spicy Mobile