logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Spada zaufanie do mediów

   21.06.2016, przeczytano 1769 razy
ilustracja

Największym zaufaniem wśród mediów cieszy się radio, redakcje w Polsce zajmują się przede wszystkim kształtowaniem opinii i wpływaniem na społeczeństwo a nie informowaniem, przy czym internet stał się głównym źródłem informacji, z którego korzystają dziennikarze – takie wnioski płyną z najnowszych badań Millward Brown zrealizowanych na potrzeby Kongresu Profesjonalistów Public Relations na reprezentatywnej grupie mieszkańców Polski.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/spada-zaufanie-do-mediow,29020,artykul.html

Głównym celem badań było określenie poziomu zaufania mieszkańców naszego kraju do wybranych mediów i źródeł informacji. Wyniki pokazują, że respondenci mają negatywne zdanie o funkcjonowaniu polskich środków masowego przekazu. - Najlepszymi dowodami na to są statystyki. Ogólny poziom zaufania do środków masowego przekazu spadł w stosunku do badania sprzed czterech lat, a źródło informacji dla mediów, na które najczęściej wskazują ankietowani, to internet. Poza tym duża część respondentów uważa, że w mediach jest bardzo dużo tematów, za którymi stoją ukryte interesy firm lub polityków – podsumowuje wyniki Kuba Antoszewski,  PR Manager z Millward Brown.

Internet rządzi w mediach

Badania wykazały, że obecnie dziennikarze poszukują informacji przede wszystkim w sieci. Co czwarty respondent wskazał internet jako źródło informacji, z którego najczęściej korzystają media w Polsce. Źródła własne i pracę dziennikarzy wskazało tylko 13% respondentów. - Media są tą branżą, która naturalnie korzysta z rewolucji informatycznej. Dziś dziennikarzowi po prostu łatwiej znaleźć informacje w sieci niż biegając po ulicach, bo te informacje po prostu w sieci są. A pauperyzującym się redakcjom tak jest taniej. I nie ma w tym nic złego, póki jeszcze będzie choć trochę dziennikarzy, którzy jednak na ulice będą wychodzić i z ludźmi się spotykać oraz rozmawiać, abyśmy całkiem nie zaczęli żyć w wirtualnej rzeczywistości – mówi Adam Łaszyn, prezes zarządu Alert Media Communications.

Badani jako źródła informacji mediów wskazywali również telewizję (11%), internautów i blogerów (8%), agencje informacyjne (6%) oraz świadków lub uczestników zdarzeń (5%). Politycy czy inne media były podawane bardzo rzadko, zaś aż 36% ankietowanych w ogóle nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie o źródła informacji mediów.

Radio cieszy się największym zaufaniem

Millward Brown poprosił także respondentów o ocenę zaufania, jakim darzą poszczególne środki masowego przekazu, w skali od -5 do 5. I tu prym wiedzie radio - to właśnie ono cieszy się największym zaufaniem badanych (średnia ocen wyniosła 2,33). Niżej ocenione od radia zostały strony internetowe instytucji publicznych (1,93), serwisy informacyjne w internecie (1,76), prasa codzienna (1,75), telewizja (1,53), strony internetowe firm (1,42) oraz tygodniki opinii (1,21). Okazało się, respondenci najmniej zaufania mają do mediów społecznościowych (0,74) oraz blogów internetowych (0,69).

- Radio jest medium towarzyszącym – często go słuchamy, kiedy wykonujemy inne czynności, takie jak jazda samochodem, sprzątanie czy gotowanie. Dzięki temu stacje radiowe są środkiem masowego przekazu, z którym spędzamy dużo czasu i które mają przewagę nad pozostałymi mediami. Zapewne z tego wynika wysokie zaufanie, jakim ankietowani obdarowali rozgłośnie radiowe, i to pomimo systematycznych spadków słuchalności ­– komentuje wyniki badań Millward Brown dr Dariusz Tworzydło, prezes zarządu Exacto. Co równie istotne, poziom zaufania do wszystkich środków masowego przekazu spadł w stosunku do badań z 2012 roku.

Media wpływają na społeczeństwo

Zbadano również, jakie źródła informacji, z których korzystają media, cieszą się zaufaniem wśród badanych. Respondenci również recenzowali je w skali od -5 do 5. Najlepiej ocenione zostały ośrodki naukowe (średnia wyniosła 3,19), które mają dużą przewagę nad następnymi w zestawieniu świadkami lub uczestnikami zdarzeń (2,37), agencjami informacyjnymi (2,02) oraz instytucjami międzynarodowymi (1,82). Sporą nieufność respondenci wykazali za to do polityków (średnia wyniosła tylko -1,37).

Wyniki badań Millward Brown podsumowuje jeszcze jedna statystyka. Gdy poproszono respondentów o wskazanie, jaka sytuacja dotyczy działania mediów w Polsce, aż 41% z nich stwierdziło, że media zajmują się przede wszystkim kształtowaniem opinii i wpływaniem na społeczeństwo. 33% badanych wskazało na zarabianie pieniędzy, a tylko 25 % na przekazywanie informacji.


Źródło: Exacto

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Wcale mnie to nie dziwi.
Internauta nie powinien ufać mediom, ktore wyzywają go od złodzei i naciągaczy.

avatar użytkownika
,

Z jednym wyjątkiem: Jeżeli jest złodziejem i naciągaczem, powinien zacząć ufać takim mediom ze szczególnym okrucieństwem.  

,

Całkowicie podzielam Twoje oburzenie.
To skandal, że pomimo publikowania tylu wspaniałych reklam i obiektywnych materiałów PR, internauci mają czelność nie ufać.

To powinno być karalne albo nawet blokowalne.
  

avatar użytkownika
,

Musiałbyś najpierw rozumieć pojęcie "PR" aby ocenić sens własnej wypowiedzi. Nie rozumiesz.  

,

Wystarczające jest, że wiem czym się różni PR od reklamy.
Szkoda, że Ty jako wydawca tego nie wiesz.
  

avatar użytkownika
,

Świetnie. To może nas oświecisz?  

,

Zamówienie szkolenia można złożyć przez dedykowaną stronę internetową.  

avatar użytkownika
,

Super, chętnie dowiedzielibyśmy się na przykład co to są "obiektywne materiały PR". Czy ten zgrabny oksymoron będzie omawiany podczas szkolenia?  

,

Tylko w wersji +.
Ale ta jest dostępna jedynie dla absolwentów całego cyklu.
  

avatar użytkownika
,

To chyba się nie szarpniemy, zwłaszcza że konsekwentnie dowodzisz kompletnego braku zrozumienia czym jest reklama, PR i czym się od siebie różnią.  

,

Jakbyś brał za te reklamy pieniądze, zamiast publikować je za darmo pod etykietką materiał PR, to byś mógł się szarpnąć.

A i użytkownicy Signs by zyskali, bo wiesz, kryptoreklamy naprawdę działają na waszą szkodę. Reputację niszczą...
  

avatar użytkownika
,

Otóż to - reklama to płatna forma promocji, to (m.in.) różni ją od promocji prowadzonej za pomocą działań PR. Prowadzi się ją najczęściej za pomocą kanałów i nośników dedykowanych takim płatnym formom promocji. Natomiast i reklama i PR służą celom promocyjnym - fakt, że tekst zawiera treści promocyjne nie czyni z niego reklamy. Żonglując swoim trafionym w dychę oksymoronem pokazałeś, że tego kompletnie nie łapiesz - nie istnieje coś takiego jak "obiektywny materiał PR" właśnie dlatego, że każdy materiał PR z założenia reprezentuje punkt widzenia i interes podmiotu, który poprzez ten materiał prowadzi kampanię promocyjną.

Z tego powodu po pierwsze uczciwość wobec odbiorców wymaga aby materiał PR oznaczyć i wskazać jego źródło - czyli podmiot, którego interes i punkt widzenia taki tekst reprezentuje. Wbrew pozorom bywa, że nie jest to zadanie łatwe, bo przygotowujące notki agencje PR często niechętnie ujawniają dane o kliencie i zamieszczenie notki wymaga prowadzenia bardziej lub mniej skomplikowanych "śledztw" aby takiego klienta poprawnie zidentyfikować. Po drugie jednak - taki układ sprawia, że podpisanie notki w powyższy sposób jest całkowicie wystarczające aby dać czytelnikom wszystkie informacje niezbędne do wyrobienia sobie właściwego dystansu wobec tekstu.

Oczywiście jak wszystko, także korzystanie z mediów wymaga pewnej minimalnej wiedzy, w tym wypadku świadomości, że PR służy celom promocyjnym, a nie publikowaniu "obiektywnych materiałów", hodowli jedwabników albo poszukiwaniom potwora z Loch Ness.
  

,

Zacytuję kogoś mądrzejszego ode mnie.

Tekst marketingowy/reklamowy ma na celu sprzedaż produktu lub usługi.
Tekst PR ma budować świadomość, nieść wiedzę na dany temat.

Wybacz szczerość, ale w tym kontekście, to co publikujesz jako PR, jest zwyczajną chamską krypciochą.
  

avatar użytkownika
,

Nie wierzymy. Istnieje ktoś mądrzejszy od Ciebie? No co Ty - to niemożliwe! Już Cię uspokajamy - autor tego cytatu (ujawnisz go?) bredzi jak potłuczony, albo nie zrozumiałeś o czym pisze. PR z założenia ma charakter perswazyjny a nie informacyjny, a służy kształtowaniu stosunku do przedmiotu kampanii, a nie niesieniu obiektywnej wiedzy o nim. Jeśli chcesz przeczyć perswazyjnemu, promocyjnemu charakterowi komunikacji PR to masz szansę na zrobienie rewolucji w branży PR! Pozwól jednak, że dopóki Twoje poglądy nie zyskają akceptacji - pozostaniemy przy obowiązującej obecnie formule: PR służy promocji i nie czyni to z niego reklamy.  

Najnowsze w tym dziale

18 listopada do oferty serwisu streamingowego CANAL+ online włączono ogólnodostępne kanały TVP 1 i TVP 2. Kanały są dostępne dla wszystkich subskrybentów CANAL+ online bez względu na posiadany pakiet. Tym samym subskrybenci CANAL+ online będą mogli śledzić w serwisie rozpoczynający się niebawem mundial w Katarze, który będzie transmitowany na kanałach...
Dziennikarze eDziecko.pl, najpopularniejszego polskiego serwisu dla rodziców, spędzili kilka dni w malutkiej miejscowości Bräcke w Szwecji, aby sprawdzić, jak wygląda tamtejsza podstawówka. Efektem tej wizyty jest seria artykułów oraz reportaż wideo, które redakcja prezentuje w specjalnej oprawie graficznej na stronie...
Dla niektórych polskich przedsiębiorstw Europa staje się zbyt ciasna, dlatego coraz śmielej patrzą w kierunku mniej oczywistych i egzotycznych rynków, które jednocześnie przyciągają swoim biznesowym potencjałem. Jednym z nich jest Brazylia. Według danych PwC, inwestycje polskich przedsiębiorstw na tym obszarze wzrosły niemal 4-krotnie (370 proc.) względem...
Warner Bros. Discovery w Polsce buduje salę kinową w siedzibie głównej
W głównej siedzibie Warner Bros. Discovery w Polsce przy ul. Wiertniczej powstanie sala kinowa dostępna dla wszystkich pracowników. Będzie miała pojemność prawie 50 osób. Z uwagi na znaczenie segmentu telewizyjnego i filmowego dla firmy, możliwość wspólnego oglądania fimów, seriali oraz innych materiałów i prezentacji stanowić będzie...
Zrealizowana przez Grupę RMF i RMF Digital kampanię digital audio została oficjalnym case study Google’a – jest to pierwszy przykład kampanii dotyczącej programmatic audio z Europy Środkowo-Wschodniej wyróżniony i doceniony w ten sposób.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764